דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר במדבר » במדבר פרק יג – מרגלי משה – סיור, דיווח ומסקנות

במדבר פרק יג – מרגלי משה – סיור, דיווח ומסקנות

© https://www.magicbible.co.il

מרגלי משה – סיור, דיווח ומסקנות, פירושים, סיכום, סרטון מצגות, מפת תרשים  – מסלול ההליכה של המרגלים, הדיווח והמסקנות של המרגלים. מדוע נשלחו המרגלים? 

פרק יד הוא המשכו של פרק יג.
השלמות לפרק יג והמקבילה לסיפור המרגלים בספר דברים א, ב-מ ראו בפרק יד.

נושאים מרכזיים בפרק

⇐ המרגלים שיצאו לתור את ארץ כנען והמשימות שנתנו להם
⇐ התרשמות המשלחת
⇐ דיווח ומסקנות המשלחת 

 

סרטון מצגות פרק יג

למידה והוראה ידידותית.

•  הקרנה על לוח בכיתה.
•  קריינות (עם או בלי קול). 
•  התאמת הגופנים לצורכי הלומד.

 

מנוי לקסם התנ"ך

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק

– פירושי מילים והסברים (חלקית)
– נבחרת המרגלים שיצאה לתור את ארץ כנען
– תרשים – המבנה השבטי של בני ישראל

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן.
♦  סרטון מצגות – פרק יג
♦  נבחרת המרגלים שיצאה לתור את ארץ כנען
♦  שינוי שמו של הושע בן נון ליהושע בן נון
♦  תרשים – המבנה השבטי של בני ישראל
♦  משימת המרגלים
♦  הסיור בארץ כנען
♦  מפת תרשים  – מסלול ההליכה של המרגלים
♦  דיווח – התרשמות המרגלים מהארץ
♦  מסקנות המרגלים
♦  מדוע נשלחו המרגלים?
♦  שאלות ושיעורי בית 

שעורים בתנ"ך במדבר יג

 

 

 

 

 

 

 

ציור המרגלים של ג'יימס טיסו הצרפתי.

משה שלח נציגות נבחרת של השבטים, שנים עשר איש למשימת ריגול; הם נתבקשו לתור, לסייר, לבחון את ארץ כנען 
לפני שיעלו לכבוש אותה.
המשלחת ערכה סקר מדוקדק, כפי שצוותה. בדקה את טיבם של האנשים, ביצורי ההגנה ופוריות הארץ.
האנשים שבו למחנה ישראל אבל היו חלוקים בדיעותיהם באשר ליכולת של ישראל לכבוש את הארץ. 
המחלוקת הזו הביאה לתוצאות קשות, ועל כך בהמשך.

נוהגים לכנות את משלחת הסקר ששלח משה – מרגלים, למרות שמילה זו כלל אינה נזכרת בפרק.
 הם נתבקשו לָתוּר את הארץ, הפועל תור מלווה אותנו בקריאת הפרק.

הפרק עם פירושים 

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות

א וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: 
ב שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹiתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם: 
ג וַיִּשְׁלַח אֹתָם משֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי יְהוָֹה כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה: 
ד וְאֵלֶּה שְׁמוֹתָם: לְמַטֵּה רְאוּבֵן שַׁמּוּעַ בֶּן-זַכּוּר: 
ה לְמַטֵּה שִׁמְעוֹן שָׁפָט בֶּן-חוֹרִי: 
ו לְמַטֵּה יְהוּדָה כָּלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה: 
ז לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן-יוֹסֵף: 
ח לְמַטֵּה אֶפְרָיִם הוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן: 
ט לְמַטֵּה בִנְיָמִן פַּלְטִי בֶּן-רָפוּא: 
י לְמַטֵּה זְבוּלֻן גַּדִּיאֵל בֶּן-סוֹדִי: 
יא לְמַטֵּה יוֹסֵף לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה גַּדִּי בֶּן-סוּסִי: 
יב לְמַטֵּה דָן עַמִּיאֵל בֶּן-גְּמַלִּי: 
יג לְמַטֵּה אָשֵׁר סְתוּר בֶּן-מִיכָאֵל: 
יד לְמַטֵּה נַפְתָּלִי נַחְבִּי בֶּן-וָפְסִי: 
טו לְמַטֵּה גָד גְּאוּאֵל בֶּן-מָכִי: 
טז אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח משֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ וַיִּקְרָא משֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן יְהוֹשֻׁעַ: 
יז וַיִּשְׁלַח אֹתָם משֶׁה לָתוּר אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב וַעֲלִיתֶם אֶת הָהָר: 
יח וּרְאִיתֶם אֶת הָאָרֶץ מַה הִוא, וְאֶת הָעָם הַיּושֵׁב עָלֶיהָ: הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם רָב: 
יט וּמָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא ישֵׁב בָּהּ, הֲטוֹבָה הִוא אִם רָעָה,  וּמָה הֶעָרִים אֲשֶׁר הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה, הַבְּמַחֲנִים אִם בְּמִבְצָרִים: 
כ וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם רָזָה, הֲיֶשׁ בָּהּ עֵץ, אִם אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ, וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים: 

כא וַיַּעֲלוּ וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ מִמִּדְבַּר צִן עַד רְחֹב לְבֹא חֲמָת: 
כב וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימָן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק, וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם: 
להמשך קריאה

נבחרת המרגלים שיצאה לתור את ארץ כנען

פסוקים א-טו

ה' ציווה על משה לשלוח שנים עשר אנשים לסייר, לרגל את ארץ כנען, אותה הבטיח להעניק לבני ישראל.
הנציגים היו נשיאי השבטים, העומדים בראש השבט.
בפסוקים ד-טו הוזכר המוצא השבטי של הנשיא, שמו ושם אביו, לדוגמה: "לְמַטֵּה יְהוּדָה כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה".
בתקופת התנ"ך וגם לאחריה, לא היו, כבימינו, שמות משפחה, הבן התייחס לאביו: 
בתוך הרשימה ראויים לתשומת לב מיוחד שניים: כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה ובמיוחד הוֹשֵׁעַ (יהושע) בִּן נוּן; עוד נשמע עליהם.
נשים לב למידע מעניין נוסף:
כלב בן יפונה היה בן שבט יהודה; יהושע בן נון היה בן שבט אפרים, שני השבטים החזקים ביותר,
שמהם יצמחו מאוחר יותר ממלכות יהודה וישראל.

שימושי המילה מַטֵּה
מַטֵּה = שבט = מקל (מטה רועים, המטה של משה).

שינוי שמו של הושע בן נון ליהושע בן נון
תוספת האות יוד, יוצרת את הצירוף יהו, שהוא רכיב בשמו של ה'.
שמות שהכילו רכיבי כינויי אלוהים, כמו יהו, רווחו בתקופת התנ"ך. 

שינויי שם מסמל שינוי במעמד של בעליו (אברם/אברהם; שרי/שרה; מַתַּנְיָה/צדקיהו ועוד).

שינוי שמו של יהושע מציין את מעמדו כראש משלחת המרגלים.

תרשים – המבנה השבטי של בני ישראל

 

 

משימת המרגלים

פסוקים יז-כ

להמשך קריאה

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat