דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » נושאים בתנ"ך » חיות התנ"ך » חיות התנ"ך – תנינים

חיות התנ"ך – תנינים

© https://www.magicbible.co.il

מה בפרק?  
תנינים בבריאת העולם; משה, אהרן, פרעה והתנינים. התנין והיאור של מצרים. 

מילים אחדות על תנינים:
קיימים למעלה מעשרים סוגים של תנינים.  
התנין הוא 'טורף על' שאינו מאוים, כמעט,על ידי בעלי חיים אחרים.                                       
התנין הוא מהזוחלים הקדומים ביותר שקיימים בעולמנו (קדום יותר מהדינוזאורים). 
   

tanin של אבי

 

 

 

 

 

 

 

בריאת העולם – הַתַּנִּינִים הַגְּדֹלִים

 

מדוע אנו פותחים עם התנין? 

כי התנין היא החיה הראשונה שמוזכרת בתנ"ך.

בימים החמישי והשישי לבריאת העולם נבראו העופות, הדגים והחיות וגם: "הַתַּנִּינִים הַגְּדֹלִים…" (בראשית א, כא). התנין הוא החיה היחידה מכל הנבראים שנקראה בשם: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִים הַגְּדֹלִים…" (בראשית א, כא). מאוחר יותר האדם יעניק שמות לכל בעלי החיים האחרים (בראשית ב, יט).

איך זה שרק התנין זכה בשם? מה מיוחד בו?

מה אומרים הפרשנים המסורתיים? 
אבן עזרא ורמב"ן מסבירים שהתנינים זכו להיקרא בשֵם משום גודלם וכוחם הרב.
ייחוס הבריאה של יצורים חזקים אלה לה' מעצימה את כוחו.

ומה אומרים חוקרי המזרח הקדום? 
בתרבות המזרח הקדום שבמרחבו צמחו התנ"ך והתרבות הישראלית, נתפסו התנין והנחש כמפלצות אדירות, סוג של אלים קדמונים, שנלחמו באלהים ומרדו בו. הסיפור בבראשית 
מצמצם את כוחם, מגמד אותם: לא יצורים שווי כוח לאלהים אלא בפשטות, יצירי כפיו.  

 

משה, אהרן, פרעה ותנינים 

 

באחת הפעמים, שמשה ואהרן הופיעו לפני פרעה, שסירב לשלח את בני ישראל (עוד לפני עשר המכות).
הִתחרו משה ואהרן בחרטומי מצרים, מי מהם יוכל לחולל ניסים/קסמים גדולים יותר.

בשעה שאהרן הטיל את מטהו של משה לפני פרעה, הפך המטה לתנין:"וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת מַטֵּהוּ, לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו,
וַיְהִי לְתַנִּין". בתגובה, הצליחו גם חרטומי פרעה להפוך את מטותיהם לתנינים ( שמות ז ט-י).

לתנין יש קשר תרבותי-דתי הדוק למצרים הקדומה.

המצרים הקדומים האמינו באלים רבים וייחסו להם תכונות של בעלי חיים.
האלים בדמות בעלי חיים (לעתים חציים חיות וחציים בעלי חיים) נראים יפה בציורי הקיר ובפסלים בני אלפי השנים

שניתן לראותם עד היום במצרים ובמזיאונים ברחבי העולם.

התנין היה אחד האלים החשובים במצרים העתיקה. הוא כונה סובאק. 

 

התבוננו בפסל המעניין שלפנינו:                        640px-GD-EG-Louxor-123                                            

על כס המלוכה יושב האֵל התנין – סובאק.
פרצופו, פרצוף תנין וגופו מעוצב
בדמות אדם (בדרך זו מעוצבים רוב
האלים המצריים).

על ראשו מונחים סמלי מלוכה ואלוהות.

לידו עומד (לא יושב) מלך מצרים שנראה
לעומת  האֵל, התנין, כילד קטן.
הבדלי הגובה נועדו להראות
את עוצמתו של האֵל.

האֵל, התנין, מחזיק בידו את ה'ענח' –
סמל החיים, והוא מעניק אותו לפרעה.

 

התנין והיאור (הנילוס) של מצרים

 

 

האל התנין סובאק שימש כאל הנילוס – היאור, הצבא והפריון. 

זוכרים את מכת הדם? כשמי היאור הפכו לדם?
מכת הדם הייתה קשה במיוחד מפני שחיי המצרים בעת העתיקה היו תלויים בנילוס (יאור מצרים). הוא היה מקור המים היחידי והחשוב שלהם.

הנילוס –והתנין היוו מקור של כוח וגאווה למצרים, וכשיחזקאל הנביא מנבא קשות על מצרים הוא מדמה את פרעה מלך מצרים לתנין גדול שרובץ בתוך היאור "… פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם, הַתַּנִּין(ם) הַגָּדוֹל, הָרֹובֵץ בְּתוֹךְ יְאֹורָיו" (יחזקאל כט ג).

תנינים במוזיאון

 בגלל קדושתו של התנין. נהגו לחנוט את 
גופם של תנינים מתים. 
ובתמונה שלפנינו תנינים חנוטים, ששרדו בזכות החניטה אלפי שנים.

 

 

 

חיות התנ"ך – תנינים 

פעילות:

ביטוי: דמעות תנין
משמעות: מי שעושה עצמו מצטער על מישהו/משהו, אבל לא באמת מצטער.
מקור הביטוי: התנינים מפרישים דמעות מעיניהם בעבר, חשבו שהם באמת בוכים. היום אנו יודעים שהדמעות משמנות את העפעפיים שלהם. כלומר אלו אינן דמעות של צער, ומכאן הביטוי לתיאור צער מזוייף.

שמות בעלי חיים ממשפחת הזוחלים:
באות ז זיקית
 באות שׂ ׁ(שמאלית) שממית 
 באות צ צב 
 באות ל לטאה 
באות נ  נחש 

פאזל של תנין:
הדפיסו, הדביקו על קרטון, גזרו ושחקו. 

פאזל של תנין. סיפורי התנ"ך לילדים
פאזל של תנין. סיפורי התנ"ך לילדים

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. שרה גרינברג הגב 19 באוקטובר 2014 בשעה 19:10

    כרגיל,תודה על החומרים הנפלאים באתר.
    אני משתמשת בהם בגן.
    עוד העשרה בעניין התנינים (את בטח יודעת זאת) איוב שואל את החברים שלו "הים אני אם תנין" שהכוונה היא האם אני מהווה איום על האל כמו הים או התנין שהוא נלחם בי כך.
    כותבת זאת כדי לחזק את הפסוק שהאל ברא גם את התנינים הגדולים-כותב בריאת העולם הכיר את הסיפורים הקדמונים וידע שהתנין נחשב לאל. שרה

    • חיה בן איון הגב 19 באוקטובר 2014 בשעה 19:53

      יופי של הארה. תודה שרה.

השארת תגובה ל-שרה גרינברג

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat