דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר יהושע - פירושי מילים, הסברים וסיכומים » יהושע פרק ג – נס מעבר הירדן

יהושע פרק ג – נס מעבר הירדן

© https://www.magicbible.co.il

כאן לומדים תנ"ך בכיף

על מנת להיכנס לארץ כנען המובטחת, צריך העם לצלוח מכשול מים נוסף, נהר הירדן.
משה בקע את ים סוף לפני העם, ועכשיו יהושע יעבירם את הנהר (על מעבר ים סוף ומעבר הירדן נקרא בהמשך).
בפרק נשמע על ההכנות לחציית הירדן, על ארגון העם, הכהנים וארון ה' ועל נס עצירת מי הירדן.

יהושע פרק ג – תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 
– פירושי מילים והסברים פסוקים א – ט
– סיכום, תוכן הפרק  (חלקי)


למנויים בלבד

סרטון מצגות פרק ג  – להנגשת הלימוד 

 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  לצפייה בסרטון 
♦  ההכנות למעבר הירדן 
♦ היערכות ישראל למעבר הירדן
♦ מפת תרשים
– מה קרה למי הירדן? 
 – היכן התרחש המעבר?
♦  ארון ה' – ארון הברית 
♦ נהר הירדן

♦  דברי ה' ליהושע
♦  דברי יהושע לעם
♦  נס מעבר הירדן
♦  מהו נס?
♦  מעבר ים סוף ומעבר הירדן
♦  מנהיגותו של יהושע על פי פרק ג 
♦  שעורי בית ודפי עבודה
מנוי לקסם התנ"ך

 

פירושי מילים והסברים 

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות כחול

 א וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּוקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁיטִּים, וַיָּבֹואוּ עַד הַיַּרְדֵּן, הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּלִינוּ שָׁם טֶרֶם יַעֲבֹורוּ. 
ב וַיְהִי מִקְצֵה שְׁלֹושֶׁת יָמִים וַיַּעַבְרוּ הַשּׁוֹטְרִים בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה. 
ג וַיְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר: כִּרְאֹותְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִויִּם נֹושְׂאִים אֹותוֹ, וְאַתֶּם תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם
וַהֲלַכְתֶּם אַחֲרָיו. 
ד אַךְ רָחוֹק יִהְיֶה בֵּינֵיכֶם וּבֵינָיו כְּאַלְפַּיִם אַמָּה בַּמִּידָּה. אַל תִּקְרְבוּ אֵלָיו לְמַעַן אֲשֶׁר תֵּדְעוּ אֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ, 
כִּי לֹא עֲבַרְתֶּם בַּדֶּרֶךְ מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם. 
ה וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הִתְקַדָּשׁוּ, כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה יְהוָה בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת. 
ו וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַכֹּוהֲנִים לֵאמֹור: שְׂאוּ אֶת אֲרוֹן הַבְּרִית וְעִבְרוּ לִפְנֵי הָעָם, וַיִּשְׂאוּ אֶת אֲרוֹן הַבְּרִית וַיֵּלְכוּ לִפְנֵי הָעָם. 
ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ: הַיּוֹם הַזֶּה אָחֵל גַּדֶּלְךָ בְּעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יֵדְעוּן, כִּי כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ. 
ח וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת הַכֹּהֲנִים נוֹשְׂאֵי אֲרוֹן-הַבְּרִית לֵאמֹר: "כְּבוֹאֲכֶם עַד קְצֵה מֵי הַיַּרְדֵּן, בַּיַּרְדֵּן תַּעֲמֹודוּ. 
ט וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: גּוֹשׁוּ הֵנָּה: וְשִׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. 

להמשך קריאה

נושאי הפרק יהושע פרק ג

פתיחה (פסוק א) 
"וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁטִּים וַיָּבֹאוּ עַד הַיַּרְדֵּן הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּלִנוּ שָׁם טֶרֶם יַעֲבֹורוּ". מחנה ישראל יצא ממקום
חנייתם בשיטים אל שפת הירדן, שם הם שהו עד לחציית הירדן (ראו מפה בהמשך).

ההכנות למעבר הירדן (פסוקים ב-ו)

בערב היום השלישי לחניית בני ישראל על גדות הירדן המזרחי, עברו שוטרי העם, הממונים על הסדר במחנה,
ונתנו לעם הוראות איך להתכונן למעבר הירדן שיחול למחרת: 
בראש המחנה ילכו הכוהנים והלוויים נושאי ארון ה', ומאחוריהם במרחק של אלפים אמה ייצעד העם. 
על העם נאסר להתקרב יתר על המידה לארון, בגלל קדושתו. 
הארון ומשרתי הקודש יהיו מורי הדרך שלהם. 

ארון ה' – ארון הברית 

♠    הארון שהולך בראש המחנה, מסמל את ה' ההולך כמפקד, בראש העם.
 
♠    בארון הונחו לוחות הברית.
הלוחות היו החוזה בין ה' לישראל. ישראל התחייבו לעבוד את ה', וה' הבטיח לשמור ולהגן עליהם. 

♠    הארון היה עשוי בדמות תיבה, בכל אחת
מפינותיו לולאות בהן הושחלו מוטות עץ.
בעת נדודי ישראל במדבר נשאו הלוויים, משרתי הקודש, את הארון

♠    לאדם מישראל אסור היה להתקרב, או לגעת בארון. 

♠    הארון הונח בקודש הקודשים (באהל מועד, במשכן ומאוחר יותר במקדש), רק פעם בשנה, ביום הכיפורים, הותר לכהן הגדול להיכנס לאיזור מקודש זה. 

♠   על הארון נצבו שני כרובים (יצורים בעלי כנפיים), וכנפיהם פרושות, כאילו מגוננות על הארון. 

♠    הארון מייצג את ה'. הבאתו לשדות הקרב מסמלת
את נוכחותו של ה' בקרב הלוחמים, והיא מאיימת על צבא האויב. 
עוד על הארון ראו בפרק ו – כיבוש יריחו. 

הדמייה של ארון הברית

יהושע ציווה על העם: "הִתְקַדָּשׁוּ, כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה יְהוָה בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת". 

המילה להתקדש, משמעה לפרוש, להיבדל, כלומר העם 'פורש' מהחולין (מחיי היום-יום) ומתנקה.
הרחיצה וניקיון הגוף הופכות את האדם לנקי, טהור ומקודש, וכך יהייה ראוי לחזות בניסים שה' עושה. 
גם לפני מעמד הברית בהר סיני נדרש העם להתקדש: "וַיְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם וַיְכַבְּסוּ שִׂמְלֹותָם. וַיֹּאמֶר אֶל הָעָם:
הֱיוּ נְכֹונִים לִשְׁלֹושֶׁת יָמִים… (שמות יט פסוקים יד-טו). 

להמשך קריאה

 

 

 

 

 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. שיר הגב 14 בספטמבר 2023 בשעה 9:23

    כל הכבוד לך דר על כל הידע וההעשרה שאת מעניקה כאן לכולם,
    תודה רבה לך תבורכי

  2. rinat18888@walla.co.il הגב 20 בנובמבר 2019 בשעה 14:26

    מקסים!

השארת תגובה ל-שיר

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat