כיבוש ירושלים מידי היבוסי היה מבצע נועז שהצריך שימוש בתחבולות.
ללימוד ידידותי של פרקי ספר שמואל ב לחצו על הקישור |
על פי המסופר בשמואל ב, ה פסוקים ו-ח; דברי הימים א, יא פסוקים יא, ו-ז.
כיבוש ירושלים היה מבצע קשה במיוחד, ודוד הציע פרס גדול למי שיעמוד בראש הפורצים לעיר.
מדוע היה קשה לכבוש את ירושלים?
ירושלים הייתה מבוצרת, מוקפת חומה, ובנוסף, הציבו היבוסים על חומות העיר עיוורים ופיסחים,
כדי להטיל קללה וכישוף על כל מי שינסה להתקיף את העיר. הקללה אמורה הייתה להפוך את חיילי
האויב, שינסו לכבוש את העיר, לבעלי מום כאותם עיוורים ופסחים.
התחבולה של דוד לכיבוש ירושלים
הטכסיס שבו נקט דוד היה מאד מקובל בימי קדם –הכנעת העיר על ידי השתלטות על מקורות המים שלה.
תפיסת מקור המים, מאלצת את התושבים להיכנע, שהרי ללא מים לא ניתן להחזיק מעמד.
מקורות המים של ירושלים
מקורות המים של ירושלים נבעו ממעיין הגיחון, וממעיין עין רוגל, שלא כבימינו
שהמים זורמים בצינורות הבתים, ואנו משתמשים בהם בכל רגע שלבנו חפץ בכך,
אנשי ירושלים וגם ערים אחרות נאלצו לרדת אל המעיין שנמצא לרגלי החומה, מחוץ לעיר.
מה קורה בעת מלחמה?
האויבים הצרים על עיר השתדלו לתפוס את מקורות המים של העיר, וכך נותקה אוכלוסיית
העיר ממים.
כצעד מניעתי פותחו בערי כנען, 'מפעלי מים', שהיטו את מי המעיין, הנובעים מחוץ לחומות,
אל תוך העיר.
תושבי העיר חצבו תעלה שהזרימה את מי המעין פנימה אל בטן ההר מתחת לעיר, ומתוך העיר חצבו מנהרה/מדרגות
שהגיעו אל התעלה שהוליכה את המים מהמעין, וכך יכלו לשאוב מים מבלי לצאת את שערי העיר ומבלי להיחשף לפני האויבים.
בעיר דוד, בבטן האדמה ניתן לראות מפעלי מים אחדים.
איך כבש דוד את ירושלים?
דוד ידע שהדרך הטובה ביותר ללכוד את העיר, היא לתפוס את 'מוביל המים' הפנימי המכונה 'צינור'.
בגלל מורכבותו של המבצע, הוא הציע פרס גדול למי שיכה את העיר, ויפגע במקורות המים שלה.
הלוחם האמיץ שנענה לאתגר היה יואב בן צרויה, בן אחותו של דוד. בעקבות מעשה הגבורה הזה, מינה אותו דוד
לשר הצבא שלו: וַיֹּאמֶר דָּוִיד–כָּל-מַכֵּה יְבוּסִי בָּרִאשׁוֹנָה, יִהְיֶה לְרֹאשׁ וּלְשָׂר; וַיַּעַל בָּרִאשׁוֹנָה יוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה, וַיְהִי לְרֹאשׁ"
((דברי הימים א יא, ו-ז).
דוד קרא לירושלים: "עיר דוד".
המלצה חמה:
טיילו בעיר דוד וראו את מפעלי המים שבמעמקי ההר: פיר וורן ותעלת הגיחון שחצבו אנשי חזקיהו המלך.
אני (בכובע לבן) עם מתמחי תנ"ך במצודת בית המעין ברושלים התת קרקעית. לפני שהמקום נפתח למבקרים.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו את חבריכם. |
דוד לא כבש את ירושלים במסגרת ספר שמואל א אלא שמואל ב
תודה לאה על התיקון.
כמובן שכיבוש ירושלים מופיע בשמואל ב.