• Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי – ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות
      • חנוכה
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • שבועות
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם לכיתות ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • ירושלים בתנ"ך
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ"ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם לכיתות ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמואל ב - פירושים, סיכומים והסברים, מפות, העשרה, פעילות » שמואל ב פרק טז – דוד, ציבא ושמעי בן גרא

שמואל ב פרק טז – דוד, ציבא ושמעי בן גרא

© https://www.magicbible.co.il

מרד אבשלום, פירושים, סיכום, דוד, ציבא ומפיבשת, דוד ושמעי בן גרא, חושי הארכי בחצרו של אבשלום, אחיתופל ואבשלום ועוד.

המשך מרד אבשלום

כל הפרקים בנושא מרד אבשלום – פתוחים למנויים

אירועים מקדימים למרד אבשלום

שמואל ב פרק יג – אונס תמר ורצח אמנון 
שמואל ב פרק יד – דוד ומשל האישה החכמה מתקוע

המרד

שמואל ב פרק טו – תחילת מרד אבשלום 
שמואל ב פרק טז – דוד, ציבא ושמעי בן גרא 
שמואל ב פרק יז – עצת חושי ועצת אחיתופל 
שמואל ב פרק יח – מות אבשלום 
שמואל ב פרק יט – סיום המרד, בחזרה לכס המלוכה
ש
מואל ב פרק כ – מרד שבע בן בכרי

תוכן העניינים בפרק טז

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– המפגש בין דוד לציבא, נערו של מפיבושת 

למנויים בלבד: 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  המפגש בין דוד לציבא, נערו של מפיבושת 
♦  קללת שמעי בן גרא
♦  תגובת אבישי בן צרויה לקללת שמעי בן גרא
♦  תשובת דוד לאבישי בן צרויה 
♦  חושי הארכי חובר למחנה אבשלום 
♦  אבשלום, אחיתופל ופלגשי דוד 
♦  שעורי בית ודפי עבודה

 

פירושי מילים והסברים 

א וְדָוִד עָבַר מְעַט מֵהָרֹאשׁ, וְהִנֵּה צִיבָא נַעַר מְפִיבֹשֶׁת לִקְרָאתוֹ, וְצֶמֶד חֲמֹורִים חֲבֻשִׁים וַעֲלֵיהֶם- מָאתַיִם לֶחֶם וּמֵאָה צִמּוּקִים וּמֵאָה קַיִץ וְנֵבֶל יָיִן. 
ב וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל צִיבָא: "מָה אֵלֶּה לָּךְ?" וַיֹּאמֶר צִיבָא: "הַחֲמוֹרִים לְבֵית הַמֶּלֶךְ לִרְכֹּוב, וְהַלֶּחֶם וְהַקַּיִץ לֶאֱכוֹל הַנְּעָרִים, וְהַיַּיִן לִשְׁתּוֹת הַיָּעֵף בַּמִּדְבָּר. 
ג וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ: "וְאַיֵּה בֶּן אֲדֹונֶיךָ?" וַיֹּאמֶר צִיבָא אֶל הַמֶּלֶךְ: "הִנֵּה יוֹשֵׁב בִּירוּשָׁלַם, כִּי אָמַר: "הַיּוֹם יָשִׁיבוּ לִי בֵּית יִשְׂרָאֵל אֵת מַמְלְכוּת אָבִי".
ד
 וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְצִבָא: "הִנֵּה לְךָ כֹּל אֲשֶׁר לִמְפִיבֹשֶׁת". וַיֹּאמֶר צִיבָא: "הִשְׁתַּחֲווֵיתִי, אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ". 
ה וּבָא הַמֶּלֶךְ דָּוִד עַד בַּחוּרִים וְהִנֵּה מִשָּׁם אִישׁ יוֹצֵא מִמִּשְׁפַּחַת בֵּית שָׁאוּל, וּשְׁמו:ֹ שִׁמְעִי בֶן גֵּרָא יֹוצֵא יָצוֹא וּמְקַלֵּל. 
ו וַיְסַקֵּל בָּאֲבָנִים אֶת דָּוִד וְאֶת כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ דָּוִד, וְכָל הָעָם וְכָל הַגִּבֹּורִים מִימִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ.
ז וְכֹה אָמַר שִׁמְעִי בְּקַלְלוֹ: "צֵא, צֵא, אִישׁ הַדָּמִים וְאִישׁ הַבְּלִיָּעַל. 
ח הֵשִׁיב עָלֶיךָ יְהֹוָה כֹּל דְּמֵי בֵית שָׁאוּל אֲשֶׁר מָלַכְתָּ תַּחְתָּיו, וַיִּתֵּן יְהֹוָה אֶת הַמְּלוּכָה בְּיַד אַבְשָׁלוֹם בְּנֶךָ, וְהִנְּךָ בְּרָעָתֶךָ, כִּי אִישׁ דָּמִים אָתָּה". 
ט וַיֹּאמֶר אֲבִישַׁי בֶּן צְרוּיָה אֶל הַמֶּלֶךְ: "לָמָּה יְקַלֵּל הַכֶּלֶב הַמֵּת הַזֶּה אֶת אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ, אֶעְבְּרָה נָּא וְאָסִירָה אֶת רֹאשׁוֹ".
י וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ: "מַה לִּי וְלָכֶם בְּנֵי צְרוּיָה כֹּה יְקַלֵּל, כִּי יְהֹוָה אָמַר לוֹ קַלֵּל אֶת דָּוִד וּמִי יֹאמַר מַדּוּעַ עָשִׂיתָה כֵּן?".

להמשך קריאה..

המפגש בין דוד לציבא, נערו של מפיבושת

פסוקים א-ד

בעת שדוד הבורח התחיל יורד מפסגת הר הזיתים לכיוון בקעת הירדן, השיג אותו ציבא, עבדו של מפיבושת (מפיבושת הוא בנו של יהונתן, שנחבל בהיותו ילד והפך לנכה-פיסח). 
ציבא היה עבדו של שאול המלך. אחרי מות שאול ויהונתן הוא היה עבדו של מפיבושת, בנו של יהונתן. 

ציבא הביא עימו ציוד עבור המלך צמד חמורים, מזון ויין: "צֶמֶד חֲמֹורִים חֲבֻשִׁים וַעֲלֵיהֶם- מָאתַיִם לֶחֶם וּמֵאָה צִמּוּקִים וּמֵאָה קַיִץ וְנֵבֶל יָיִן". 
במחווה זו הביע ציבא, (המזוהה עם תומכי בית שאול) את תמיכתו בדוד הבורח. 

למרות שדוד ידע שמפיבושת נכה ברגליו הוא שאל בעוקצנות:
"וְאַיֵּה בֶּן אֲדֹונֶיךָ?"
לא זו בלב שלא קרא למפיבושת בשמו, אלא שכינה אותו בזלזול: "בֶּן אֲדֹונֶיךָ"
ציבא השיב: 
"הִנֵּה יוֹשֵׁב בִּירוּשָׁלַם, כִּי אָמַר: "הַיּוֹם יָשִׁיבוּ לִי בֵּית יִשְׂרָאֵל אֵת מַמְלְכוּת אָבִי".
ציבא, עבדו של מפיבושת הציג את אדונו, כבוגד בדוד, שיושב בירושלים ומקווה שמרד אבשלום יחזיר אותו למלוכה, כממשיכו של בית שאול. 

האם ציבא דיבר אמת? 
ניתן להניח שציבא משקר מהסיבות הבאות: 
א. אבשלום התכוון למלוך ולהיות מלך טוב מאביו. מדוע שיציע את המלוכה למפיבושת? לא שמענו במהלך ההכנות שלו על כוונתו להחזיר את המלוכה לבית שאול. 
ב. אף שאין איסור מפורש בתורה להמלכתו של מלך נכה, לא נהגו להמליך נכים. מלך ניתפס כדמות מושלמת, 
ג.  מלכים נהגו לצאת בראש הצבא להילחם. איך יכול מפיבושת הנכה לתפקד כאיש צבא? 

תגובת דוד על דברי ציבא: 
"וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְצִבָא: "'הִנֵּה לְךָ כֹּל אֲשֶׁר לִמְפִיבֹשֶׁת'". 
דוד העניק לציבא את כל רכושו של מפיבושת (שהיה היורש של בית שאול). 
שימו לב באיזו קלות יכול היה מלך לקחת מאדם את רכושו (כמו שהזהיר שמואל ב"משפט המלך" שמואל א, ח)

האם דוד אינו חושד באמינותו של ציבא?

להמשך קריאה..

 

. 

שמואל ב פרק טז
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2022 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס