• Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי – ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות
      • חנוכה
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • שבועות
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • ירושלים בתנ"ך
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ"ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמואל ב - פירושים, סיכומים והסברים, מפות, העשרה, פעילות » שמואל ב פרק טו – מרד אבשלום

שמואל ב פרק טו – מרד אבשלום

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, מרד אבשלום והתמלכותו בחברון, בריחת דוד מירושלים, התארגנותו, נאמניו, תרשים מפת הבריחה, אמצעים אמנותיים ועוד.

כל הפרקים בנושא מרד אבשלום – פתוחים למנויים

אירועים מקדימים למרד אבשלום

שמואל ב פרק יג – אונס תמר ורצח אמנון 
שמואל ב פרק יד – דוד ומשל האישה החכמה מתקוע

המרד

שמואל ב פרק טו – תחילת מרד אבשלום 
שמואל ב פרק טז – דוד, ציבא ושמעי בן גרא 
שמואל ב פרק יז – עצת חושי ועצת אחיתופל 
שמואל ב פרק יח – מות אבשלום 
שמואל ב פרק יט – סיום המרד, בחזרה לכס המלוכה
ש
מואל ב פרק כ – מרד שבע בן בכרי

תוכן העניינים בפרק טו

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– אבשלום מתנשא למלוך
– מדוע מרד אבשלום באביו? 

למנויים בלבד: 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  אבשלום מתנשא למלוך
♦  מדוע מרד אבשלום באביו? 
♦  אבשלום מתמלך בחברון
    – מדוע היצטרף העם למרד בדוד?
♦  בריחת דוד מירושלים. 
♦  נאמניו של דוד (הכרתי והפלתי; איתי הגיתי ואנשיו) 
♦  חושי הארכי – מרגל שתול במחנה אבשלום
♦  מנהיגותו של דוד על פי פרק טו
♦  תחנות בנתיב הבריחה של דוד
♦  תרשים מפה: מעיר דוד לערבות הירדן 
♦  אמצעים לשוניים-אמנותייים
♦  שעורי בית ודפי עבודה 

 

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.

א וַיְהִי מֵאַחֲרֵי כֵן וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם מֶרְכָּבָה וְסֻסִים וַחֲמִישִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו.
ב
וְהִשְׁכִּים אַבְשָׁלוֹם וְעָמַד עַל יַד דֶּרֶךְ הַשָּׁעַר, וַיְהִי כָּל הָאִישׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לַמִּשְׁפָּט, וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם אֵלָיו, וַיֹּאמֶר: "אֵי מִזֶּה עִיר אַתָּה?" וַיֹּאמֶר: "מֵאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, עַבְדֶּךָ".
ג וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְשָׁלוֹם: "רְאֵה דְבָרֶיךָ טוֹבִים וּנְכֹוחִים, וְשֹׁומֵעַ אֵין לְךָ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ".
ד
 וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם: "מִי יְשִׂמֵנִי שֹׁופֵט בָּאָרֶץ? וְעָלַי יָבֹוא כָל אִישׁ, אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב וּמִשְׁפָּט וְהִצְדַּקְתִּיו".
ה
וְהָיָה בִּקְרָב אִישׁ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לוֹ, וְשָׁלַח אֶת יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ וְנָשַׁק לוֹ.
ו
וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה לְכָל יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָבֹואוּ לַמִּשְׁפָּט אֶל הַמֶּלֶךְ. וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל.
ז
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל הַמֶּלֶךְ: "אֵלְכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת נִדְרִי אֲשֶׁר נָדַרְתִּי לַיהֹוָה בְּחֶבְרוֹן. 
ח
 כִּי נֵדֶר נָדַר עַבְדְּךָ, בְּשִׁבְתִּי בִגְשׁוּר, בַּאֲרָם, לֵאמֹר: "אִם יָשׁוֹב יְשִׁיבֵנִי יְהֹוָה יְרוּשָׁלַים, וְעָבַדְתִּי אֶת יְהֹוָה".
ט
 וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ: "לֵךְ בְּשָׁלוֹם". וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ חֶבְרוֹנָה. 
י
 וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם מְרַגְּלִים בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת קוֹל הַשֹּׁופָר, וַאֲמַרְתֶּם: "מָלַךְ אַבְשָׁלוֹם בְּחֶבְרוֹן" 
יא וְאֶת אַבְשָׁלוֹם הָלְכוּ מָאתַיִם אִישׁ מִירוּשָׁלַם, קְרֻאִים וְהֹולְכִים לְתֻמָּם, וְלֹא יָדְעוּ כָּל דָּבָר.
יב
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם אֶת אֲחִיתֹפֶל הַגִּילֹנִי, יוֹעֵץ דָּוִד, מֵעִירוֹ, מִגִּלֹה, בְּזָבְחוֹ אֶת הַזְּבָחִים, וַיְהִי הַקֶּשֶׁר אַמִּיץ, וְהָעָם הוֹלֵךְ וָרָב אֶת אַבְשָׁלוֹם.
יג
 וַיָּבֹוא הַמַּגִּיד אֶל דָּוִד לֵאמֹר: "הָיָה לֶב אִישׁ יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם".
יד
 וַיֹּאמֶר דָּוִד לְכָל עֲבָדָיו אֲשֶׁר אִתּוֹ בִירוּשָׁלַם: "קוּמוּ וְנִבְרָחָה, כִּי לֹא תִהְיֶה לָּנוּ פְלֵיטָה מִפְּנֵי אַבְשָׁלֹום. מַהֲרוּ לָלֶכֶת, פֶּן יְמַהֵר וְהִשִּׂיגָנוּ, וְהִדִּיחַ עָלֵינוּ אֶת הָרָעָה, וְהִיכָּה הָעִיר לְפִי חָרֶב.

להמשך קריאה..

אבשלום מתנשא למלוך

פסוקים א – ו

אבשלום התחיל חותר תחת שלטון אביו ופתח במאבק להדיחו מהשלטון ולמלוך תחתיו.
הוא פתח בכיבוש לב העם ובהסתתו נגד אביו. 
אבשלום נקט במספר דרכים להשיג את מטרתו

א. נקט בגינוני מלכות:
"וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם מֶרְכָּבָה וְסֻסִים וַחֲמִישִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו".
סוסים עלו כסף רב, והם מסמלים מעמד, יוקרה וכסף.
חוק המלך (דברים יז, טז) אוסר על המלך להרבות לו סוסים. 
 
חמישים איש רצו לפני מרכבתו, כסמל של כבוד והתנשאות. 
שמואל במשפט המלך הזהיר מפני המלך שיקח את הבנים לרוץ לפני מרכבתו (שמואל א פרק ח, יא)

העושר וסימני הגדולה שאבשלום הקיף עצמו בהם יכלו להיות אותות אזהרה לעם 
שלא ללכת אחריו.

ב. הסית את העם נגד אביו 
הוא בחר לתקוף את אביו בסעיף הרגיש של משפט וצדק. וכך היה מקדם את פני הבאים למשפט אצל המלך, עוד לפני היכנסם בשער הארמון: "וְעָמַד עַל יַד דֶּרֶךְ הַשָּׁעַר". 
בחריצות רבה השכים בוקר, בוקר והסית את הבאים נגד אביו המלך, באומרו שטענתם צודקת, והמלך מעוות את הצדק ואינו מקשיב להם: "רְאֵה דְבָרֶיךָ טוֹבִים וּנְכֹוחִים, וְשֹׁומֵעַ אֵין לְךָ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ". 

ג. התחנף אל הבאים להישפט אצל דוד 
התעניין באנשים באופן אישי: "אֵי מִזֶּה עִיר אַתָּה?"
ובשעה שהאנשים השתחוו לפניו, הוא נטל את ידם ונשק לה, התנהגות חריגה של בן המעמד הגבוה כלפי נחות ממנו: "וְהָיָה בִּקְרָב אִישׁ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לוֹ, וְשָׁלַח אֶת יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ וְנָשַׁק לוֹ". 

ד. הציג עצמו כחלופה לאביו 
אבשלום הבטיח לאנשים שאם יבחרו בו, הוא ידאג להם למשפט הוגן: "מִי יְשִׂמֵנִי שֹׁופֵט בָּאָרֶץ וְעָלַי יָבֹוא כָל אִישׁ, אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב וּמִשְׁפָּט וְהִצְדַּקְתִּיו". 

כך נהג אבשלום כלפי כל הבאים אל המלך למשפט: "וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה לְכָל יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָבֹואוּ לַמִּשְׁפָּט אֶל הַמֶּלֶךְ". 
התוצאה של החנופה וההסתה, שהעם נסחף אחריו: "וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל". 

"וַיְגַנֵּב" – כגנב הפועל במיסתור הוא השפיע על העם ללכת איתו.

שאלה: 
האם דוד לא ידע? הרי אנשיו של דוד פועלים בגלוי ובסתר על מנת לשמור על המלך.
אפשר שידע, אבל לא העריך נכון את המצב, ולא האמין שאבשלום הרחיק לכת עד כדי כך. 

מדוע מרד אבשלום באביו?

להמשך קריאה..

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. נוה אליה הגב 5 באפריל 2017 בשעה 15:59

    אחלה אתר עוזר בצורה מטורפת

  2. דוריס הגב 24 במאי 2016 בשעה 17:31

    אין ספק שהאתר עוזר בצורה מעולה!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2022 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס