דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמואל ב - פירושים, סיכומים והסברים, מפות, העשרה, פעילות » שמואל ב פרק טו – מרד אבשלום

שמואל ב פרק טו – מרד אבשלום

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, מצגות, מרד אבשלום משיחה למלך בחברון, בריחת דוד מירושלים, התארגנותו, נאמניו, תרשים מפת הבריחה, אמצעים אמנותיים ועוד.

סרטון מצגות

הקדמה למרד אבשלום

כל הפרקים בנושא מרד אבשלום – פתוחים למנויים בלבד

שמואל ב פרק יג – אונס תמר ורצח אמנון 
שמואל ב פרק יד – דוד ומשל האישה החכמה מתקוע

המרד

שמואל ב פרק טו – תחילת מרד אבשלום 
שמואל ב פרק טז – דוד, ציבא ושמעי בן גרא 

שמואל ב פרק יז – עצת חושי ועצת אחיתופל 
שמואל ב פרק יח – מות אבשלום 
שמואל ב פרק יט – סיום המרד, בחזרה לכס המלוכה
ש
מואל ב פרק כ – מרד שבע בן בכרי

נושאים למיקוד
•  חתירתו של אבשלום תחת שלטון דוד, אביו
•  התמלכות אבשלום בחברון
•  בריחת דוד וקרוביו מירושלים  
•  נאמני דוד

תוכן העניינים בפרק טו

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– אבשלום מתנשא למלוך
– מדוע מרד אבשלום באביו? 

למנויים בלבד: 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦ חדש: סרטון מצגות
♦  אבשלום מתנשא למלוך
♦  מדוע מרד אבשלום באביו? 
♦  אבשלום מתמלך בחברון
    – מדוע היצטרף העם למרד בדוד?
♦  בריחת דוד מירושלים. 
♦  נאמניו של דוד (הכרתי והפלתי; איתי הגיתי ואנשיו) 
♦  חושי הארכי – מרגל שתול במחנה אבשלום
♦  מנהיגותו של דוד על פי פרק טו
♦  תחנות בנתיב הבריחה של דוד
♦  תרשים מפה: מעיר דוד לערבות הירדן 
♦  אמצעים לשוניים-אמנותייים
♦  שעורי בית ודפי עבודה 

רכישת מנוי לקסם התנ"ך

בפרק יד שמענו על חזרתו של אבשלום לירושלים, אחרי שנמלט אל סבו מלך גשור, לאחר רצח אמנון.
למרות חזרתו, הוא היה גולה ומבודד בירושלים.

לאבשלום היו סיבות לכעוס על אביו, דיברנו עליהם בפרקים הקודמים. בפרק זה נלמד איך בשלו רגשותיו הקשים לכלל מרד באביו.
נשמע על בריחת דוד ואנשיו מירושלים, על נאמניו ועל הבוגדים בו שעברו למחנה אבשלום.

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.

א וַיְהִי מֵאַחֲרֵי כֵן וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם מֶרְכָּבָה וְסֻסִים וַחֲמִישִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו.
ב
וְהִשְׁכִּים אַבְשָׁלוֹם וְעָמַד עַל יַד דֶּרֶךְ הַשָּׁעַר, וַיְהִי כָּל הָאִישׁ אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לַמִּשְׁפָּט, וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם אֵלָיו, וַיֹּאמֶר: "אֵי מִזֶּה עִיר אַתָּה?" וַיֹּאמֶר: "מֵאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, עַבְדֶּךָ".
ג וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְשָׁלוֹם: "רְאֵה דְבָרֶיךָ טוֹבִים וּנְכֹוחִים, וְשֹׁומֵעַ אֵין לְךָ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ".
ד
 וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם: "מִי יְשִׂמֵנִי שֹׁופֵט בָּאָרֶץ? וְעָלַי יָבֹוא כָל אִישׁ, אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב וּמִשְׁפָּט וְהִצְדַּקְתִּיו".
ה
וְהָיָה בִּקְרָב אִישׁ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לוֹ, וְשָׁלַח אֶת יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ וְנָשַׁק לוֹ.
ו
וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה לְכָל יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָבֹואוּ לַמִּשְׁפָּט אֶל הַמֶּלֶךְ. וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל.
ז
וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל הַמֶּלֶךְ: "אֵלְכָה נָּא וַאֲשַׁלֵּם אֶת נִדְרִי אֲשֶׁר נָדַרְתִּי לַיהֹוָה בְּחֶבְרוֹן. 
ח
 כִּי נֵדֶר נָדַר עַבְדְּךָ, בְּשִׁבְתִּי בִגְשׁוּר, בַּאֲרָם, לֵאמֹר: "אִם יָשׁוֹב יְשִׁיבֵנִי יְהֹוָה יְרוּשָׁלַים, וְעָבַדְתִּי אֶת יְהֹוָה".
ט
 וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ: "לֵךְ בְּשָׁלוֹם". וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ חֶבְרוֹנָה. 
י
 וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם מְרַגְּלִים בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת קוֹל הַשֹּׁופָר, וַאֲמַרְתֶּם: "מָלַךְ אַבְשָׁלוֹם בְּחֶבְרוֹן" 
יא וְאֶת אַבְשָׁלוֹם הָלְכוּ מָאתַיִם אִישׁ מִירוּשָׁלַם, קְרֻאִים וְהֹולְכִים לְתֻמָּם, וְלֹא יָדְעוּ כָּל דָּבָר.
יב
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם אֶת אֲחִיתֹפֶל הַגִּילֹנִי, יוֹעֵץ דָּוִד, מֵעִירוֹ, מִגִּלֹה, בְּזָבְחוֹ אֶת הַזְּבָחִים, וַיְהִי הַקֶּשֶׁר אַמִּיץ, וְהָעָם הוֹלֵךְ וָרָב אֶת אַבְשָׁלוֹם.
יג
 וַיָּבֹוא הַמַּגִּיד אֶל דָּוִד לֵאמֹר: "הָיָה לֶב אִישׁ יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם".
יד
 וַיֹּאמֶר דָּוִד לְכָל עֲבָדָיו אֲשֶׁר אִתּוֹ בִירוּשָׁלַם: "קוּמוּ וְנִבְרָחָה, כִּי לֹא תִהְיֶה לָּנוּ פְלֵיטָה מִפְּנֵי אַבְשָׁלֹום. מַהֲרוּ לָלֶכֶת, פֶּן יְמַהֵר וְהִשִּׂיגָנוּ, וְהִדִּיחַ עָלֵינוּ אֶת הָרָעָה, וְהִיכָּה הָעִיר לְפִי חָרֶב.

להמשך קריאה..

אבשלום מתנשא למלוך

פסוקים א – ו

אבשלום פתח במאבק להדיח את אביו מהשלטון ולמלוך תחתיו.
הוא פתח בכיבוש לב העם ובהסתתו נגד אביו. 
אבשלום נקט במספר דרכים להשיג את מטרתו

א. גינוני מלכות:
"וַיַּעַשׂ לוֹ אַבְשָׁלוֹם מֶרְכָּבָה וְסֻסִים וַחֲמִישִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו".
סוסים עלו כסף רב, והם מסמלים מעמד, יוקרה וכסף.
חוק המלך (דברים יז, טז) אוסר על המלך להרבות לו סוסים. 
 
חמישים איש רצו לפני מרכבתו, כסמל לכבוד וליוקרה. 
שמואל במשפט המלך הזהיר מפני המלך שיקח את הבנים לרוץ לפני מרכבתו (שמואל א פרק ח, יא)

העושר וסימני הגדולה שאבשלום הקיף עצמו בהם יכלו להיות אותות אזהרה לעם 
שלא ללכת אחריו.

ב. הסית את העם שבא להישפט אצל אביו. 
אבשלום בחר לתקוף את אביו בסעיף הרגיש של משפט וצדק.
הוא נהג להשכים בבוק, לקדם את פני הבאים למשפט אצל המלך ולהסיתם נגד אביו המלך.
הוא היה מצדיק אותם ומאשים את המלך בעיוות הצדק:
"רְאֵה דְבָרֶיךָ טוֹבִים וּנְכֹוחִים, וְשֹׁומֵעַ אֵין לְךָ מֵאֵת הַמֶּלֶךְ". 

ג. התחנף אל הבאים להישפט אצל דוד 
התעניין באנשים באופן אישי: "אֵי מִזֶּה עִיר אַתָּה?"
נישק את יד האנשים המשתחויים לו, התנהגות חריגה של בן המעמד הגבוה כלפי נחות ממנו.

ד. הציג עצמו כשופט ראוי לעם
אבשלום הבטיח לאנשים שאם יבחרו בו, הוא ידאג להם למשפט הוגן: 
"מִי יְשִׂמֵנִי שֹׁופֵט בָּאָרֶץ וְעָלַי יָבֹוא כָל אִישׁ, אֲשֶׁר יִהְיֶה לּוֹ רִיב וּמִשְׁפָּט וְהִצְדַּקְתִּיו". 

תוצאת החנופה וההסתה, שהעם נסחף אחריו: "וַיְגַנֵּב אַבְשָׁלוֹם אֶת לֵב אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל". 

"וַיְגַנֵּב" – כגנב הפועל במיסתור הוא השפיע על העם ללכת איתו.

שאלה: 
האם דוד לא ידע? הרי אנשיו של דוד פועלים בגלוי ובסתר על מנת לשמור על המלך.
אפשר שידע, אבל לא העריך נכון את המצב, ולא האמין שאבשלום הרחיק לכת עד כדי כך. 

מדוע מרד אבשלום באביו?

להמשך קריאה..

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. נוה אליה הגב 5 באפריל 2017 בשעה 15:59

    אחלה אתר עוזר בצורה מטורפת

  2. דוריס הגב 24 במאי 2016 בשעה 17:31

    אין ספק שהאתר עוזר בצורה מעולה!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat