משמעות הפתגם וחשיבותו; איך ליישם אותו עם הילדים בחיי היום יום; הדגמה מהמשל של איזופוס: 'הרוח והשמש' – שעשועי מילים, שיחה
הפסוק הקצר: "מַעֲנֶה רַּךְ יָשִׁיב חֵמָה" (משלי טו 2 א) מהווה תשתית חשובה לכישורי חיים שאנו מבקשים
להעניק לילדינו.

תרבות דיבור המאמצת את המשפט החכם הזה יוצרת סביבה נעימה ורגועה.
משמעות הפתגם: מַעֲנֶה רַּךְ יָשִׁיב חֵמָה
דיבור/תשובה/תגובה רכה, שקטה, נעימה מרככת את תגובת השומע, ומונעת את כעסו.
ארבע מילים המכילות חכמת חיים רבה.
ביאורי מילים
מענה = תשובה/דיבור.
רך* = נעים, רגוע.
ישיב = ירגיע, או: יחזיר לאחור את הכעס (הכעס יהייה במצב של נסיגה).
חמה = כעס
כל אחד מניסיונו יודע שפנייה בוטה שלנו נענית בתגובה קשה.
כמו בומרנג שמושלך וחוזר אלינו.
וההמשך ידוע: כעס רודף כעס
והשיחה עלולה להיגרר לתהומות.
משל יפה של איזופוס ממחיש יפה את הפתגם. באחד מימי האביב נפגשו הרוח והשמש. פרשה הרוח מבויישת ופינתה את מקומה לקרני השמש הנעימות והחמימות. מוסר השכל: |
מדוע כדאי להפנים את הפתגם: "מַעֲנֶה רַּךְ יָשִׁיב חֵמָה"
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – מקבלים בתגובה מענה רך.
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – אנו הודפים מעלינו תגובה קשה של הזולת.
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – קרוב לוודאי שנזכה לתגובות חיוביות,
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – האווירה בבית, בגן, בכיתה, בחברה נעימה יותר.
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – אנו הופכים לחברה נעימה ומנומסת יותר.
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – אנו מפחיתים כוחניות ואלימות.
∨ כשמדברים ברכות ובנעימות – מרגיעים את הזולת.
זהירות: הכעס, כמו האש, עלול להתלקח ולשרוף עוד ועוד.
פעילות ושעשועים עם הפתגם: מַעֲנֶה רַּךְ יָשִׁיב חֵמָה
מילים נרדפות
כעס – חמה, רוגז, זעף, זעם, חרון, רתיחה
מענה – דיבור, תשובה,
רך – אדיב, חביב, ידידותי, לבבי, נעים, עדין.
למילה רך גם ביאורים אחרים:
√ חלש, רופף.
√ קטן, תינוק.
√ ותרן, גמיש.
√ פריך
צירופי לשון
דיבור רך דיבור קשה
מזרן רך מזרון קשה
מילים דומות במשמעות שונה
חֵמָה = כעס (ניקוד: צירה קמץ).
חַמָּה = שמש (ניקוד: פתח, קמץ ודגש).
חָמֹות = אֵם הבעל היא חמותה של אשתו (חמותי ולא חמתי!!!), ניקוד = קמץ וחולם.
אֵם האישה היא חמותו של הבעל (חמותי ולא חמתי!!!), ניקוד = קמץ וחולם.
מתרגלים את הפתגם: מַעֲנֶה רַּךְ יָשִׁיב חֵמָה
נתלה כרזה של הפתגם, על קיר הגן/הכיתה וננהג לפיו.
נתלה כרזה נוספת: אצלנו מדברים בנועם וברכות.
שיחה עם הילדים:
השאלות האלה שלכאורה הן מאד ברורות מהוות דרך להפנמת דרכי ההתנהגות הללו.
מתי נעים לנו יותר כשפונים אלינו ברכות או ברוגז?
הילדים יסבירו וידגימו.
מתי התגובה שלנו כועסת יותר כשפונים אלינו ברכות או ברוגז?
הילדים יסבירו וידגימו.
באיזו צורה נעדיף שיפנו אלינו?
הילדים יסבירו וידגימו.
מסקנה (נחזור על הפתגם הידוע): "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". |
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה כאן למטה (נא לגלול את הדף) |
למעבר לתפריט הראשי קסם התנ"ך לחצו כאן
חיה, אני כל כך נהנית לקרוא את הכתיבה שלך- פשוט בא לי לחבקך. מודה לך מאוד.
תענוג לשוטט באתר! כתוב בצורה מובנת וברורה. תודה לך!
מעולה
חיה ממש תודה על ההסבר את מנגישה לילדים את הפתגמים מתרים אותם בכל תחומי כישורי החיים חיפשתי פתגם ללמד על אופיה של אסתר והפתגם שלעיל בהחלט מתאים להסביר דרכו את כוחה של אסתר בשקט שלה באצילותה ובנועם הליכותיה הצליחה להציל עם שלם חג שמח וחודש טוב תודה על האתר המעולה שלך
מעניין, מוסבר כל כך טוב – גם למבוגרים.
למדתי משהו ואמשיך לפתגמים נוספים.
פשוט תענוג לקרוא את מה שאת מסבירה!