המסר והמשמעות של הפתגם: חריצות מול עצלות, דיון, יישום והטמעה של הפתגם; הנמלה כסמל החריצות; חריצות ועצלות זו מול זו.
מה בפרק:
– הנמלה כסמל החריצות.
– חריצות ועצלות זו מול זו.
– העברת הפתגם המקסים לילדים במלל ובפעילות.
– האם ידעתם שלפתגם המקסים הזה יש המשך?
המסר והמשמעות של הפתגם: "לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם".
הפתגם פונה אל העצל ללמוד מחריצותה של הנמלה ולחדול מעצלותו.
הנמלה החרוצה היא ניגודו של העצל.
החריצות היא ניגודה של העצלות.
הנמלים על סוגיהם השונים הן חברה מרתקת, ומומלץ לבצע עם הילדים עבודת חקר עליהם.
מדוע הפכה הנמלה סמל החריצות?
כאן אתייחס רק לתכונות הידועות והנראות לעין:
– הנמלה נמצאת בתנועה מתמדת של איסוף מזון; היא שוקדת על מלאכתה
בלי הרף.
– המשא שהנמלה נושאת הוא לפעמים גדול בהרבה
ממשקל גופה.
– הנמלה בונה סבך של מנהרות במחילות המגורים,
ובהן היא אוגרת מזון רב.
– הנמלים מצטיינות בעבודת צוות: "כולן בשביל כולן".
– לכל נמלה תפקיד מוגדר והיא מקפידה על מילויו.
מיהו חרוץ? |
♥ עושה את המוטל עליו, אחראי.
♥ אינו דוחה משימות ומטלות.
♥ מונע מאחרים לבצע משימות שלו.
♥ מתחשב בזולת.
♥ מגיע להישגים.
האם עולה בדעתכם תכונה נוספת של החרוץ?
תכונות העצל |
– מתחמק מביצוע המטלות שלו.
– דוחה ביצוע מטלות.
– מבצע משימות באי חשק.
– מתבטל.
– מנצל את הקרובים לו (כי אינו נושא
בנטל המשותף).
– אינו מתמיד בעשייה לו.
– מרבה להתבטל.
– אינו מסוגל לעבודת צוות.
התוצאה:
מרבים לכעוס עליו.
הוא מצוי בפיגור אחרי האחרים.
האם עולה בדעתכם תכונה נוספת של העצל?
לפתגם היפה והחכם הזה יש המשך!
כדאי להקריא אותו לילדים. הילדים ילמדו אותו בעל פה, ואפילו ימחיזו אותו.
לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם! אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל. תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ. עַד-מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ? מְעַט שֵׁנוֹת מְעַט תְּנוּמוֹת מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב. |
הסבר |
||
פנייה לעצל |
לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם!
|
העצל נקרא ללמוד מהתנהגותה של הנמלה כדי להחכים (להתנהג בדרך חכמה וטובה יותר). |
מה ראוי לו ללמוד מהנמלה |
אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל
תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ.
|
אף אחד לא ממונה עליה. לא קצין ולא שוטר ולא מושל. ולכן, היא מכינה בימי הקיץ והקציר את מאכלה, ובימות החורף הקרים כשהתבואה אינה צומחת, יש לה הרבה אוכל. |
קריאה לעצל להפסיק להתבטל |
עַד מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? מְעַט שֵׁנוֹת מְעַט תְּנוּמוֹת מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב. |
כמה זמן תמשיך לישון ולהתבטל? עיצה לעצל: עדיפה שינה פחותה, ופחות חיבוק ידיים. מכאן הביטוי 'לחבק ידיים' כביטוי לאי עשיה ולעצלות. |
הפתגם הקרוב לכאן הוא:
מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת.
מי שעבד, בישל, קנה והכין אוכל לשבת יוכל להנות מסעודת השבת.
כחיזוק להביא את המשל של איסופוס: הנמלה והחרגול.
דיון עם הילדים בנושא: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם |
חרוץ/צה עצל/ה – איזה מן התארים מתאים לך?
האם אתם מכירים בעלי חיים חרוצים או עצלים?
האם אתם מכירים אנשים חרוצים? מהן התכונות של אנשים חרוצים?
מה אתם מרגישים כלפי העצל? פרטו את רגשותיכם.
איזו עיצה הייתם נותנים לעצל?
מדוע כדאי לעצל לשנות עצמו?
מה הייתם רוצים ללמוד מהנמלה?
באיזה צבעים הייתם בוחרים לצבוע 'עצל'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע המסוים.
באיזה צבעים הייתם בוחרים לצבוע 'חרוץ'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע המסויים.
יישום הפתגם: "לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם", בחיי היום יום |
לא נדחה מטלות:
עכשיו נסדר את הילקוט, עכשיו נסדר את החדר, עכשיו נלך להתרחץ…מה עוד?
נעזור בבית, בגן, בכיתה:
איך?
ניקח יוזמה, ולא נחכה שיבקשו מאיתנו.
נוריד צלחות מהשולחן לאחר האוכל, נזרוק זבל לחדר אשפה…מה עוד?
נפסיק להתלונן ולבוא בטענות על מטלות שאנו לא אוהבים.
אל תשכחו:
כולנו נושאים בנטל.
כולם בעד כולם.
משימה קבוצתית: |
שימו לב: זו לא תחרות. תמיד יש ילדים מהירים ואחרים איטיים. כל אחד בקצב שלו, העיקר הוא שכל אחד
תורם את חלקו להשלמת המשימה.
בונים קן של נמלים (מבוכים ומנהרות), אפשר עם קוביות גדולות. כל ילד מקבל משימה מראש שעליו לבצע. ביחד
כולם משלימים את הקן.
כולם מנקים את חדר הגן/הכיתה.
זו דרך נאותה להרגלי חיים של שיתוף ואחריות.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה כאן למטה (נא לגלול את הדף) |
למעבר לתפריט הראשי קסם התנ"ך לחצו כאן
שלום חיה
תודה על הרעיונות הנפלאים.
אני גננת בגני חובה והנושא השנתי שלי הוא פתגמים. האם תוכלי לעזור לי ברעיונות ליצירה סביב הפתגמים? במפגש אני אלמד בצורה חוויתית, המחזה, סיפורים ושירים. אני עדיין לא יודעת איך לתת להם ליצור מחומרים שונים את פתגם.
אם יש לך רעיונות אשמח מאוד לקבל
תודה רבה
עדי
עדי שלום,
תודה על דבריך.
כרגע כל הרעיונות בנושא הפתגמים מצויים באתר (ראי הלשונית בתפריטים, דף הבית).
בעתיד אני מקווה להעלות חומרים נוספים
ווואו איזה יופי תמיד אני מצליחה להתלהב מחד וגם אני לא ידעתי שיש לו המשך לפתגם והמשך משמעותי מאוד.. תודה
תודה ימית. שמחתי שהיצלחתי לחדש
חיה את מדהימה!!! כרגיל אני נהנית כל פעם לקרוא את דברי החוכמה שלך, הכל כל כך ברור ומופשט פשוט להעביר לילדים, את נפלאה תמשיכי ככה.
היי גלית,
תודה על דבריך. כזאת הכרת תודה ופירגון. אין הרבה דברים כאלה.
חיה
חיה שלום,
תודה רבה על חריצותך בעריכת המידע על הפתגם בצורה יסודית ,מעניינת ,חויתית מרתקת ופורצת דרך.
יישר כוח על העבודה המועילה והטבעת חותמך בסיוע לצוות המחנכים לקרב את הילדים לתנ"ך ומורשת ישראל
שלום איילת,
תודה על תגובתך החמה
חיה
תודה חיה,
ממש מלמד האתר שלך.
לא ידעתי על המשכו של הפתגם ועכשיו אני קוראת ונהנת.
ענת קצנשטיין
שלום ענת,
תודה על דבריך.
זאת בדיוק כוונתי להעשיר אנשים, כמוך, צמאי דעת.
חיה
חיה, הפעילות מקסימה וקלה להבנה עבור הילדים, אני מתכננת ליישם אותה מחר בבוקר.
המון תודה על כל החשיבה וההפשטה של החומרים, פתגמים, חגים וסיפורים שונים.
שרון
האתר שלך ממש מעשיר! מאוד שימושי! תענוג!