• Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי – ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות
      • חנוכה
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • שבועות
  • שיעורי תנ”ך
    • בראשית לכיתות א – ג
    • סיפורי יוסף לכיתות ב-ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר חגי
  • העשרה בתנ”ך
    • ירושלים בתנ"ך
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ"ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • ספר יונה
  • העשרה בתנ”ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • חיי היום יום בתנ"ך
  • צור קשר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » פתגמים » פתגם לילדים: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

פתגם לילדים: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

© https://www.magicbible.co.il

המסר והמשמעות של הפתגם: חריצות מול עצלות, דיון, יישום והטמעה של הפתגם; הנמלה כסמל החריצות; חריצות ועצלות זו מול זו.

   מה בפרק:
– הנמלה כסמל החריצות. 
– חריצות ועצלות זו מול זו. 
– העברת הפתגם המקסים לילדים במלל ובפעילות. 
– האם ידעתם שלפתגם המקסים הזה יש המשך? 

המסר והמשמעות של הפתגם:  "לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם".

הפתגם פונה אל העצל ללמוד מחריצותה של הנמלה ולחדול מעצלותו. 

נמלה שציירתי באדום            

הנמלה החרוצה היא ניגודו של העצל.

 החריצות היא ניגודה של העצלות.                                                               

                                                             

 הנמלים על סוגיהם השונים הן חברה מרתקת, ומומלץ לבצע עם הילדים עבודת חקר עליהם. 

מדוע הפכה הנמלה סמל החריצות? 
כאן אתייחס רק לתכונות הידועות והנראות לעין: 

 IMG_2289 –   הנמלה נמצאת בתנועה מתמדת של איסוף מזון; היא שוקדת על מלאכתה
בלי הרף.
  –   המשא שהנמלה נושאת הוא לפעמים גדול בהרבה
ממשקל גופה. 
  –   הנמלה בונה סבך של מנהרות במחילות המגורים, 
ובהן היא אוגרת מזון רב. 
  –   הנמלים מצטיינות בעבודת צוות: "כולן בשביל כולן". 
  –   לכל נמלה תפקיד מוגדר והיא מקפידה על מילויו. 

מיהו חרוץ?

 

♥ עושה את המוטל עליו, אחראי. 
♥ אינו דוחה משימות ומטלות. 
♥ מונע מאחרים לבצע משימות שלו. 
♥ מתחשב בזולת. 
♥ מגיע להישגים. 

האם עולה בדעתכם תכונה נוספת של החרוץ?

תכונות העצל

 

עצלן  איל - 120

 

 

 

 

– מתחמק מביצוע המטלות שלו.                                         
– דוחה ביצוע מטלות. 
– מבצע משימות באי חשק.                                               
– מתבטל. 
– מנצל את הקרובים לו (כי אינו נושא
  בנטל המשותף).                              
– אינו מתמיד בעשייה לו.                      
– מרבה להתבטל. 
– אינו מסוגל לעבודת צוות. 

התוצאה:
מרבים לכעוס עליו. 
הוא מצוי בפיגור אחרי האחרים. 

 האם עולה בדעתכם תכונה נוספת של העצל?    

לפתגם היפה והחכם הזה יש המשך! 
כדאי להקריא אותו לילדים. הילדים ילמדו אותו בעל פה, ואפילו ימחיזו אותו.

 לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם!

 אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל.

 תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ.

 עַד-מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ?

 מְעַט שֵׁנוֹת מְעַט תְּנוּמוֹת מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב.

 

 

 

 

 

 

הסבר

פנייה לעצל

לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם!

 

העצל נקרא ללמוד מהתנהגותה של הנמלה כדי להחכים (להתנהג בדרך חכמה וטובה יותר).

מה ראוי לו ללמוד מהנמלה

אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל

 

 

תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ.

 

 אף אחד לא ממונה עליה. לא קצין ולא שוטר ולא מושל. 
היא פועלת מתוך אחריות עצמית.

ולכן, היא מכינה בימי הקיץ והקציר את מאכלה, ובימות החורף הקרים כשהתבואה אינה צומחת, יש לה הרבה אוכל.

קריאה  לעצל להפסיק להתבטל

עַד מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? 
מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ?

מְעַט שֵׁנוֹת מְעַט תְּנוּמוֹת מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב.

 כמה זמן תמשיך לישון ולהתבטל?

עיצה לעצל: 

עדיפה שינה פחותה, ופחות חיבוק ידיים.

מכאן הביטוי 'לחבק ידיים' כביטוי לאי עשיה ולעצלות.

 

הפתגם הקרוב לכאן הוא: 
מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת. 
מי שעבד, בישל, קנה והכין אוכל לשבת יוכל להנות מסעודת השבת.

כחיזוק להביא את המשל של איסופוס: הנמלה והחרגול.

דיון עם הילדים בנושא: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

 

 

חרוץ/צה עצל/ה – איזה מן התארים מתאים לך? 
האם אתם מכירים בעלי חיים חרוצים או עצלים? 
האם אתם מכירים אנשים חרוצים? מהן התכונות של אנשים חרוצים? 
מה אתם מרגישים כלפי העצל? פרטו את רגשותיכם. 
איזו עיצה הייתם נותנים לעצל? 
מדוע כדאי לעצל לשנות עצמו?
מה הייתם רוצים ללמוד מהנמלה?
באיזה צבעים הייתם בוחרים לצבוע 'עצל'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע המסוים. 
באיזה צבעים הייתם בוחרים לצבוע 'חרוץ'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע המסויים.

יישום הפתגם: "לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם", בחיי היום יום

 

 

לא נדחה מטלות:
עכשיו נסדר את הילקוט, עכשיו נסדר את החדר, עכשיו נלך להתרחץ…מה עוד?

נעזור בבית, בגן, בכיתה:
איך?
ניקח יוזמה, ולא נחכה שיבקשו מאיתנו. 
נוריד צלחות מהשולחן לאחר האוכל, נזרוק זבל לחדר אשפה…מה עוד?

נפסיק להתלונן ולבוא בטענות על מטלות שאנו לא אוהבים.
אל תשכחו:
כולנו נושאים בנטל. 
כולם בעד כולם. 

משימה קבוצתית:

 

שימו לב: זו לא תחרות. תמיד יש ילדים מהירים ואחרים איטיים. כל אחד בקצב שלו, העיקר הוא שכל אחד
תורם את חלקו להשלמת המשימה.

בונים קן של נמלים (מבוכים ומנהרות), אפשר עם קוביות גדולות. כל ילד מקבל משימה מראש שעליו לבצע. ביחד
כולם משלימים את הקן.

כולם מנקים את חדר הגן/הכיתה.

זו דרך נאותה להרגלי חיים של שיתוף ואחריות. 

יהייה נחמד אם תשאירו תגובה כאן למטה (נא לגלול את הדף)


                                               
     

 

 למעבר לתפריט הראשי קסם התנ"ך לחצו כאן

 

 

הוראת פתגמים לילדים לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם פתגמים לילדים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

12 תגובות

  1. עדי הגב 6 בספטמבר 2014 בשעה 15:43

    שלום חיה

    תודה על הרעיונות הנפלאים.
    אני גננת בגני חובה והנושא השנתי שלי הוא פתגמים. האם תוכלי לעזור לי ברעיונות ליצירה סביב הפתגמים? במפגש אני אלמד בצורה חוויתית, המחזה, סיפורים ושירים. אני עדיין לא יודעת איך לתת להם ליצור מחומרים שונים את פתגם.
    אם יש לך רעיונות אשמח מאוד לקבל
    תודה רבה
    עדי

    • חיה בן איון הגב 7 בספטמבר 2014 בשעה 20:15

      עדי שלום,
      תודה על דבריך.
      כרגע כל הרעיונות בנושא הפתגמים מצויים באתר (ראי הלשונית בתפריטים, דף הבית).
      בעתיד אני מקווה להעלות חומרים נוספים

  2. ימית הגב 12 במאי 2014 בשעה 21:39

    ווואו איזה יופי תמיד אני מצליחה להתלהב מחד וגם אני לא ידעתי שיש לו המשך לפתגם והמשך משמעותי מאוד.. תודה

    • חיה בן איון הגב 13 במאי 2014 בשעה 20:32

      תודה ימית. שמחתי שהיצלחתי לחדש

  3. גלית גרינברג בק הגב 12 במאי 2014 בשעה 21:19

    חיה את מדהימה!!! כרגיל אני נהנית כל פעם לקרוא את דברי החוכמה שלך, הכל כל כך ברור ומופשט פשוט להעביר לילדים, את נפלאה תמשיכי ככה.

    • חיה בן איון הגב 13 במאי 2014 בשעה 20:36

      היי גלית,
      תודה על דבריך. כזאת הכרת תודה ופירגון. אין הרבה דברים כאלה.
      חיה

  4. איילת סייליס הגב 9 במאי 2014 בשעה 16:53

    חיה שלום,
    תודה רבה על חריצותך בעריכת המידע על הפתגם בצורה יסודית ,מעניינת ,חויתית מרתקת ופורצת דרך.
    יישר כוח על העבודה המועילה והטבעת חותמך בסיוע לצוות המחנכים לקרב את הילדים לתנ"ך ומורשת ישראל

    • חיה בן איון הגב 9 במאי 2014 בשעה 18:05

      שלום איילת,
      תודה על תגובתך החמה
      חיה

  5. ענת קצנשטיין הגב 8 במאי 2014 בשעה 20:40

    תודה חיה,
    ממש מלמד האתר שלך.
    לא ידעתי על המשכו של הפתגם ועכשיו אני קוראת ונהנת.
    ענת קצנשטיין

    • חיה בן איון הגב 9 במאי 2014 בשעה 9:47

      שלום ענת,
      תודה על דבריך.
      זאת בדיוק כוונתי להעשיר אנשים, כמוך, צמאי דעת.
      חיה

  6. שרון הגב 8 במאי 2014 בשעה 20:22

    חיה, הפעילות מקסימה וקלה להבנה עבור הילדים, אני מתכננת ליישם אותה מחר בבוקר.
    המון תודה על כל החשיבה וההפשטה של החומרים, פתגמים, חגים וסיפורים שונים.

    שרון

    • שוש הגב 14 בינואר 2016 בשעה 21:29

      האתר שלך ממש מעשיר! מאוד שימושי! תענוג!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2021 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס