• Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • בראשית לכיתות א – ג
    • סיפורי יוסף לכיתות ב-ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • בראשית לכיתות א – ג
    • סיפורי יוסף לכיתות ב-ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » פתגמים » פתגם: אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

פתגם: אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

© https://www.magicbible.co.il

משמעות הפתגם וחשיבותו; איך להמחישו לילדים? איך ללמד ילדים איפוק, שליטה עצמית, דחיית סיפוקים; הדגמה ופעילות.

פתגם זה מכיל ערכים ומקנה כישורי חיים בתחומים של צמצום אלימות, תרבות השיח, הצבת גבולות.

לפתגם שני חלקים:                                                       

חלק ראשון, שאלה: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?"
חלק שני, תשובה: "הגיבור הוא זה הכובש את יצרו".

נבין את המילים:
כובש = גובר, לוכד, מנצח, משתלט, מתגבר.
וגם:
כובש = מתאפק, עוצר.
יצר = אימפולס, דחף, רגש. 

איזהו גיבור? הכובש את יצרו
איזהו גיבור? הכובש את יצרו

 

פירוש הפתגם: אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

הגיבור הוא מי ש'מנצח את עצמו'! 
לא מנצח צבאי, לא כובש עיר, אלא מי ששולט ברוחו, יודע להתאפק ולהתגבר על דחפים.

 לדברי חז"ל בכל אדם שולטים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. היצר הטוב דוחף אותו לעשיית מעשים טובים,
היצר הרע דוחק בו לעשות מעשים רעים ומושחתים (לשיח הזה לא ניקח את הילדים).
נלבן איתם את הפתגם בהקשר של איפוק ודחיית סיפוקים.

שיחה עם הילדים – חלק ראשון: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?" 

שאלה: מיהו גיבור? מהי גבורה?
סביר שילדים ידברו על בעלי כוח, אמיצים, ההיפך מפחדנים, מתאגרפים ועוד.
שאלה: אלו סיפורי גבורה אתם מכירים?
שאלה: אלו גיבורים אתם מכירים? מה היו מעשי הגבורה שעשו?
שאלה: קיימת גבורה מסוג אחר. התוכלו לשער מהי?

שיחה עם הילדים – חלק שני: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ"

כאן אנו עומדים בפני קושי כפול: 
♦  איך מסבירים לילדים מושג מופשט כמו יצר?
♦  איך דורשים מילדים איפוק ודחיית סיפוקים?

ניסיון להסביר את המושג יצר:
היצר הוא אותו דחף שמניע אותנו להשיג דברים. הוא חיובי, כי אנו מעוניינים שהילדים יהיו הישגיים (הכול במידה הראויה).
מתי צריך להתגבר על היצר? כשרוצים דבר שמרגיז את האחרים, מפריע לאחרים, פוגע בבריאות שלי, בשינה שלי ועוד.

דוגמאות:
אני רוצה לצפות עוד קצת בטלוויזיה …
עוד שוקולד ועוד שוקולד..
רק עוד משחק מחשב אחד..
תקני לי, תקנה לי….

עכשיו נסביר את הפתגם: 
גיבור הוא מי שמנצח את הדחפים והרגשות שלו. במילים אחרות – יודע להתאפק.

איך אני יכול לכבוש את יצרי? הנה דוגמאות מחיי היום יום של הילדים:
•  אני כועס על מישהו ואני רוצה להרביץ לו, או לקלל – אני מתאפק ועוצר את עצמי.
•  אני עומד בתור, ונורא רוצה להיות ראשון – אני מתאפק לא דוחף, ולא נדחק לראש התור.
•  אני יודע את התשובה, ונורא רוצה לענות תשובה –  אני מחכה עד שהאחרים יסיימו את דבריהם.
•  אני רוצה לצפות עוד קצת בטלוויזיה – סוגר את המקלט (שם הקלטה), כשהגיעה השעה.
•  עוד שוקולד ועוד שוקולד – מסתפק במה שקיבלתי, ואולי בעוד קצת.
•  רק עוד משחק מחשב אחד – סוגר את המשחק כשהגיע השעה.

 הורים: אם תשימו גבולות הילדים יקומו בבוקר רעננים יותר.

פעילות – איך כבשתי את יצרי?
כל ילד יתאר בטבלה שבועית איך הוא התגבר על יצרו במהלך שבוע:
אם הילד אינו יודע לכתוב, ניתן להיעזר במבוגר שיכתוב עבורו, או לחילופין הילד יביע עצמו בציור. 

יום

איך כבשתי את יצרי

ראשון

 

שני

 

שלישי

 

רביעי

 

חמישי

 

שישי

 

שבת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

איך ניישם את הפתגם:  "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ" בחיי היום יום, במשפחה, בגן ובבית הספר?

בכל אירוע דוגמת אלה המתוארים לעיל, נזכיר לילדים: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?" והילדים יענו: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ".
השינון והחזרה מצד אחד, ושיתוף הפעולה מצד המבוגר יסייעו בהפנמת מסר האיפוק.

וכך, באמצעות הפתגם: "איזהו גיבור הכובש את יצרו" נוכל להטמיע כישורי חיים:
הצבת גבולות
(אכילה, משחק, קניות).
תרבות השיח (אין מתפרצים לדברי האחר).
נטרול אלימות (פיסית ומילולית).

נסו ותראו, בהצלחה. 

יהייה נחמד אם תשאירו תגובה כאן למטה (נא לגלול את הדף)    

  

 למעבר לתפריט הראשי קסם התנ"ך לחצו כאן

אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ פתגמים וערכים פתגמים ופעילויות לילדים. פתגמים לילדים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

9 תגובות

  1. סיגל הגב 22 ביולי 2018 בשעה 13:18

    נפלא, בדיוק עובדת עם מטופל העולה לכיתה ה-על נושא דחיית סיפוקים

  2. מרדכי ילוז הגב 23 בספטמבר 2017 בשעה 19:20

    אני מנחה בטבריה תכנית מוגנות בבתי הספר והגנים בחרתי השנה לארגן תחרות בין התלמידים בציור . בשיר . ובסיפור בנושא. איזהו גיבור הכובש את יצרו. ההסבר שלך העשיר אותי וחיזק אותי בנושא. תודה

  3. הודיה אברמוביץ הגב 30 במרץ 2017 בשעה 5:11

    שלום,
    אני מורה שליחה, ומלמדת בבית ספר יסודי בארצות הברית.
    ההסבר שלך כל כך מובן ויפה. מקוה שהתלמידים שלי יבינו את השפה ושאצליח להעביר את המסר החשוב הזה.
    תודה

  4. ציפי בלמור הגב 12 בפברואר 2017 בשעה 13:27

    איזה הסבר מקסים!
    ההתאמה מעולה לחיי היום יום.

  5. דינה כץ הגב 6 בנובמבר 2014 בשעה 23:50

    חיה, כל הכבוד. אהבתי את הפשטות שבביאור והתאמתו לילדים.
    יישר כח! דינה

  6. אתי הגב 22 בפברואר 2014 בשעה 21:32

    חיה אני ממש נהנית ללמד את הפתגמים שלך בגני ילדים תורניים תודה

  7. חגית הגב 15 באוקטובר 2013 בשעה 21:27

    שלום חיה
    השנה אני החלטתי להתמקד בכל מני פתגמים-
    בעזרתם אני חושפת בפני הילדים התמודדויות עם קשיים והיכולת להתגבר עליהם
    תודה רבה על ההסברים והפרוט -מוגשים בצורה מקצועית ונעימה
    אודה לך אם תמשיכי לתת לנו עוד רעיונות לפעילוית

  8. גלית הגב 1 באוקטובר 2013 בשעה 8:39

    חיה היקרה
    מדהים!!! איזה יופי, השנה אני גננת בגן חובה אני עושה את זה!! זה מדהים…מחכה לעוד פעילויות

  9. סימה בנימין הגב 29 בספטמבר 2013 בשעה 21:39

    חיה, איזה מקסים.
    מוגש כל כך יפה ובגובה העיניים של הילדים.
    תודה על השיתוף!!!
    אני מחנכת השנה בכיתה א',
    אעביר את זה בכיתתי.
    אשמח לקבל ממך עדכונים.
    יישר כח,
    סימה

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2021 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס