דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » פתגמים » פתגם: אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

פתגם: אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

© https://www.magicbible.co.il

משמעות הפתגם וחשיבותו; איך להמחישו לילדים? איך ללמד ילדים איפוק, שליטה עצמית, דחיית סיפוקים; הדגמה ופעילות.

מעבר ⇐ לכל הפיתגמים לילדים באתר קסם התנ"ך

פיתגם - איזהו גיבור, הכובש את יצרו

תוכן העניינים

•  פירושי מילים ומשמעות הפיתגם
•  שיחה עם הילדים על סוגי גבורה ויצר
•  איך לומדים להתאפק, לרסן את היצר? להיות גיבורים?
•  פעילות

•  כישורי חיים

פיתגם זה מכיל ערכים ומקנה כישורי חיים בתחומים של צמצום אלימות, תרבות השיח, הצבת גבולות.

אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

אנו מגדירים כגיבור את זה שמוכן לסכן את חייו בהצלת אנשים, בקרבות ועוד.
הפיתגם שלפנינו מדבר על גבורה מסוג אחר.

הפתגם בן שני חלקים:                                                       

חלק ראשון, שאלה: "אֵיזֶהוּ (מיהו) גִּבּוֹר?"
חלק שני, תשובה: "הגיבור הוא זה הכובש את יצרו".

פירושי המילים 

⇐ אֵיזֶהוּ = מיהו.
 
⇐ כּוֹבֵשׁ =  גובר, לוכד, מנצח, משתלט, מתגבר. 
וגם: זה שמסוגל להיתאפק, מי שיכול לעצור רגשות, דחפים. ולפירוש הזה מכוון הפיתגם שלנו.

⇐
יִצְרוֹ  = היצר שלו, דחף, רגש. 

איזהו גיבור? הכובש את יצרו
איזהו גיבור? הכובש את יצרו

 

משמעות הפיתגם אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ

הגיבור הוא מי ש'מנצח את עצמו'! 
לא מנצח צבאי, לא כובש עיר, אלא זה ששולט ברוחו, יודע להתאפק ולהתגבר על דחפים ורגשות.

שיחה מקדימה עם הילדים – חלק ראשון: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?" 

שאלה: מיהו גיבור? מהי גבורה?
סביר שילדים ידברו על בעלי כוח, אמיצים, ההיפך מפחדנים, מתאגרפים ועוד.
שאלה: אלו סיפורי גבורה אתם מכירים?

שאלה: אלו גיבורים אתם מכירים? מה היו מעשי הגבורה שעשו?

שאלה: קיימת גבורה מסוג אחר. התוכלו לשער מהי?

היום נדבר על גבורה מסוג אחר.

שיחה עם הילדים – חלק שני: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ"

איך להסביר לילדים מהו יצר?

היצר הוא משהו בתוכנו שדוחף אותנו ומניע אותנו לפעול.
לעיתים היצר מאיץ בנו לעשות מעשים טובים (אז קוראים לו יצר טוב),
לעיתים הוא מאיץ בנו לעשות מעשים שליליים שפוגעים בנו, או באחר (אז הוא נקרא יצר רע).


דוגמאות ליצר שלילי

•  רוצה לגלות סוד שהיבטחתי שלא לגלות.
•  מתפרץ לדברי אחרים. 
•  חומד ולוקח חפץ פרטי של האחר ללא רשותו.
•  מלשין על חבר.
•  נידחף בתור, עוקף, רוצה להיות ראשון. 

•  אוכל עוד ועוד ממתיקים למרות הידיעה שזה מאד לא בריא.
•  לא מסדר את החדר, כי לא בא לו.

הוסיפו עוד

איך אני יכול לכבוש את יצרי? 

לנצח את הדחפים והרגשות  על ידי איפוק.

איך לומדים ומלמדים להתאפק, לרסן את היצר? להיות גיבורים?

משימה לא פשוטה, המוטלת על המבוגרים.

•  רצוי לדבר אל ההיגיון של הילדים, להסביר להם מדוע כדאי להם להתאפק, תוך כדי כך שאנו מגלים הבנה לקושי שלהם להתגבר על ייצרם.
• על ידי אימון.
לדוגמה: שינון הפיתגם בהזדמנויות שונות: בבית ובכיתה. נשאל: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?" והילדים יענו: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ".
השינון והחזרה מצד אחד, ושיתוף הפעולה מצד המבוגר יסייעו בהפנמת מסר האיפוק.
• מתן דוגמה אישית
• הצבת גבולות
(ממתקים, משחקים, קניות).

פעילות – איך כבשתי את יצרי?
כל ילד יתאר בטבלה שבועית איך הוא התגבר על יצרו במהלך שבוע:

אם הילד אינו יודע לכתוב, ניתן להיעזר במבוגר שיכתוב עבורו, או לחילופין הילד יביע עצמו בציור. 

יום

איך כבשתי את יצרי

ראשון

 

שני

 

שלישי

 

רביעי

 

חמישי

 

שישי

 

שבת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כישורי חיים – הערך המוסף לפרט ולחברה 

באמצעות הפתגם: "איזהו גיבור הכובש את יצרו" נוכל להטמיע כישורי חיים

•  הצבת גבולות (אכילה, משחק, קניות).
•  תרבות השיח (אין מתפרצים לדברי האחר).
•  נטרול אלימות (פיסית ומילולית).

נסו ותראו, בהצלחה. 

  למעבר לתפריט הראשי קסם התנ"ך לחצו כאן

כאן לומדים תנך בכיף
« פוסט קודם
פוסט הבא »

11 תגובות

  1. מיכל הגב 30 בינואר 2024 בשעה 12:37

    תודה על הידע שאת חולקת ברשת,
    אני פנסיונרית אבל עדיין משתמשת למטרות שונות בפתגמים
    גם לכתיבת ברכה
    ולפעמים גם במפגשים חברתיים
    לדוגמא יצאנו לטיול של גמלאים ווהגענו למקום על יד ציפורי בן יהודה הנשיא לימד( אם זכרוני אינו מטעני)
    ושם ביקשתי ממדריך הטיול לדבר ולהציג את כל המשנה
    של בן זומא:
    איזהו עשיר כחם גיבור ומכובד
    הסברתי שיש במשנה זאת תשובות שונות לגמרי למושגים הנ״ל ומכאן שכל אחד יכול להיות גיבור עשיר חכם ומכובד זה תלוי בהתנהגותו.
    תודה לך.

  2. יעל הגב 9 באפריל 2021 בשעה 16:22

    נהדר!
    תודה.

  3. סיגל הגב 22 ביולי 2018 בשעה 13:18

    נפלא, בדיוק עובדת עם מטופל העולה לכיתה ה-על נושא דחיית סיפוקים

  4. מרדכי ילוז הגב 23 בספטמבר 2017 בשעה 19:20

    אני מנחה בטבריה תכנית מוגנות בבתי הספר והגנים בחרתי השנה לארגן תחרות בין התלמידים בציור . בשיר . ובסיפור בנושא. איזהו גיבור הכובש את יצרו. ההסבר שלך העשיר אותי וחיזק אותי בנושא. תודה

  5. הודיה אברמוביץ הגב 30 במרץ 2017 בשעה 5:11

    שלום,
    אני מורה שליחה, ומלמדת בבית ספר יסודי בארצות הברית.
    ההסבר שלך כל כך מובן ויפה. מקוה שהתלמידים שלי יבינו את השפה ושאצליח להעביר את המסר החשוב הזה.
    תודה

  6. ציפי בלמור הגב 12 בפברואר 2017 בשעה 13:27

    איזה הסבר מקסים!
    ההתאמה מעולה לחיי היום יום.

  7. דינה כץ הגב 6 בנובמבר 2014 בשעה 23:50

    חיה, כל הכבוד. אהבתי את הפשטות שבביאור והתאמתו לילדים.
    יישר כח! דינה

  8. אתי הגב 22 בפברואר 2014 בשעה 21:32

    חיה אני ממש נהנית ללמד את הפתגמים שלך בגני ילדים תורניים תודה

  9. חגית הגב 15 באוקטובר 2013 בשעה 21:27

    שלום חיה
    השנה אני החלטתי להתמקד בכל מני פתגמים-
    בעזרתם אני חושפת בפני הילדים התמודדויות עם קשיים והיכולת להתגבר עליהם
    תודה רבה על ההסברים והפרוט -מוגשים בצורה מקצועית ונעימה
    אודה לך אם תמשיכי לתת לנו עוד רעיונות לפעילוית

  10. גלית הגב 1 באוקטובר 2013 בשעה 8:39

    חיה היקרה
    מדהים!!! איזה יופי, השנה אני גננת בגן חובה אני עושה את זה!! זה מדהים…מחכה לעוד פעילויות

  11. סימה בנימין הגב 29 בספטמבר 2013 בשעה 21:39

    חיה, איזה מקסים.
    מוגש כל כך יפה ובגובה העיניים של הילדים.
    תודה על השיתוף!!!
    אני מחנכת השנה בכיתה א',
    אעביר את זה בכיתתי.
    אשמח לקבל ממך עדכונים.
    יישר כח,
    סימה

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat