משמעות הפתגם וחשיבותו; איך להמחישו לילדים? איך ללמד ילדים איפוק, שליטה עצמית, דחיית סיפוקים; הדגמה ופעילות.
פתגם זה מכיל ערכים ומקנה כישורי חיים בתחומים של צמצום אלימות, תרבות השיח, הצבת גבולות.
לפתגם שני חלקים:
חלק ראשון, שאלה: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?"
חלק שני, תשובה: "הגיבור הוא זה הכובש את יצרו".
נבין את המילים:
כובש = גובר, לוכד, מנצח, משתלט, מתגבר.
וגם:
כובש = מתאפק, עוצר.
יצר = אימפולס, דחף, רגש.

פירוש הפתגם: אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ
הגיבור הוא מי ש'מנצח את עצמו'!
לא מנצח צבאי, לא כובש עיר, אלא מי ששולט ברוחו, יודע להתאפק ולהתגבר על דחפים.
לדברי חז"ל בכל אדם שולטים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. היצר הטוב דוחף אותו לעשיית מעשים טובים,
היצר הרע דוחק בו לעשות מעשים רעים ומושחתים (לשיח הזה לא ניקח את הילדים).
נלבן איתם את הפתגם בהקשר של איפוק ודחיית סיפוקים.
שיחה עם הילדים – חלק ראשון: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?"
שאלה: מיהו גיבור? מהי גבורה?
סביר שילדים ידברו על בעלי כוח, אמיצים, ההיפך מפחדנים, מתאגרפים ועוד.
שאלה: אלו סיפורי גבורה אתם מכירים?
שאלה: אלו גיבורים אתם מכירים? מה היו מעשי הגבורה שעשו?
שאלה: קיימת גבורה מסוג אחר. התוכלו לשער מהי?
שיחה עם הילדים – חלק שני: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ"
כאן אנו עומדים בפני קושי כפול:
♦ איך מסבירים לילדים מושג מופשט כמו יצר?
♦ איך דורשים מילדים איפוק ודחיית סיפוקים?
ניסיון להסביר את המושג יצר:
היצר הוא אותו דחף שמניע אותנו להשיג דברים. הוא חיובי, כי אנו מעוניינים שהילדים יהיו הישגיים (הכול במידה הראויה).
מתי צריך להתגבר על היצר? כשרוצים דבר שמרגיז את האחרים, מפריע לאחרים, פוגע בבריאות שלי, בשינה שלי ועוד.
דוגמאות:
אני רוצה לצפות עוד קצת בטלוויזיה …
עוד שוקולד ועוד שוקולד..
רק עוד משחק מחשב אחד..
תקני לי, תקנה לי….
עכשיו נסביר את הפתגם:
גיבור הוא מי שמנצח את הדחפים והרגשות שלו. במילים אחרות – יודע להתאפק.
איך אני יכול לכבוש את יצרי? הנה דוגמאות מחיי היום יום של הילדים:
• אני כועס על מישהו ואני רוצה להרביץ לו, או לקלל – אני מתאפק ועוצר את עצמי.
• אני עומד בתור, ונורא רוצה להיות ראשון – אני מתאפק לא דוחף, ולא נדחק לראש התור.
• אני יודע את התשובה, ונורא רוצה לענות תשובה – אני מחכה עד שהאחרים יסיימו את דבריהם.
• אני רוצה לצפות עוד קצת בטלוויזיה – סוגר את המקלט (שם הקלטה), כשהגיעה השעה.
• עוד שוקולד ועוד שוקולד – מסתפק במה שקיבלתי, ואולי בעוד קצת.
• רק עוד משחק מחשב אחד – סוגר את המשחק כשהגיע השעה.
הורים: אם תשימו גבולות הילדים יקומו בבוקר רעננים יותר.
פעילות – איך כבשתי את יצרי?
כל ילד יתאר בטבלה שבועית איך הוא התגבר על יצרו במהלך שבוע:
אם הילד אינו יודע לכתוב, ניתן להיעזר במבוגר שיכתוב עבורו, או לחילופין הילד יביע עצמו בציור.
יום |
איך כבשתי את יצרי |
ראשון |
|
שני |
|
שלישי |
|
רביעי |
|
חמישי |
|
שישי |
|
שבת |
|
איך ניישם את הפתגם: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר? – הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ" בחיי היום יום, במשפחה, בגן ובבית הספר?
בכל אירוע דוגמת אלה המתוארים לעיל, נזכיר לילדים: "אֵיזֶהוּ גִּבּוֹר?" והילדים יענו: "הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ".
השינון והחזרה מצד אחד, ושיתוף הפעולה מצד המבוגר יסייעו בהפנמת מסר האיפוק.
וכך, באמצעות הפתגם: "איזהו גיבור הכובש את יצרו" נוכל להטמיע כישורי חיים:
הצבת גבולות (אכילה, משחק, קניות).
תרבות השיח (אין מתפרצים לדברי האחר).
נטרול אלימות (פיסית ומילולית).
נסו ותראו, בהצלחה.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה כאן למטה (נא לגלול את הדף) |
נהדר!
תודה.
נפלא, בדיוק עובדת עם מטופל העולה לכיתה ה-על נושא דחיית סיפוקים
אני מנחה בטבריה תכנית מוגנות בבתי הספר והגנים בחרתי השנה לארגן תחרות בין התלמידים בציור . בשיר . ובסיפור בנושא. איזהו גיבור הכובש את יצרו. ההסבר שלך העשיר אותי וחיזק אותי בנושא. תודה
שלום,
אני מורה שליחה, ומלמדת בבית ספר יסודי בארצות הברית.
ההסבר שלך כל כך מובן ויפה. מקוה שהתלמידים שלי יבינו את השפה ושאצליח להעביר את המסר החשוב הזה.
תודה
איזה הסבר מקסים!
ההתאמה מעולה לחיי היום יום.
חיה, כל הכבוד. אהבתי את הפשטות שבביאור והתאמתו לילדים.
יישר כח! דינה
חיה אני ממש נהנית ללמד את הפתגמים שלך בגני ילדים תורניים תודה
שלום חיה
השנה אני החלטתי להתמקד בכל מני פתגמים-
בעזרתם אני חושפת בפני הילדים התמודדויות עם קשיים והיכולת להתגבר עליהם
תודה רבה על ההסברים והפרוט -מוגשים בצורה מקצועית ונעימה
אודה לך אם תמשיכי לתת לנו עוד רעיונות לפעילוית
חיה היקרה
מדהים!!! איזה יופי, השנה אני גננת בגן חובה אני עושה את זה!! זה מדהים…מחכה לעוד פעילויות
חיה, איזה מקסים.
מוגש כל כך יפה ובגובה העיניים של הילדים.
תודה על השיתוף!!!
אני מחנכת השנה בכיתה א',
אעביר את זה בכיתתי.
אשמח לקבל ממך עדכונים.
יישר כח,
סימה