שני חוקים חברתיים והומניים בפרשת משפטים: עזרה לזולת וצער בעלי חיים.
חוקים וערכים
חוקים חברתיים והומניים בשמות כג ד-ה
כמה מעניין להציג לפני הילדים חוקים חברתיים-הומניים, שיש בהם חמלה לשכבות החלשות,
ואפילו לבעלי חיים.
חוקים אלה חושפים עולם מרתק ורחוק מאיתנו, ובה בשעה גם מאד רלוונטי לכאן ולעכשיו
הנה שני חוקים שראוי להציגם לילדים, כן, גם בגיל הגן.
א. עזרה לזולת וצער בעלי חיים (שמות כג, ד)
החוק |
"כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹויִבְךָ, אוֹ חֲמֹורוֹ תֹּועֶה – הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ". |
ביאורי מילים |
תִפְגַּע = תפגוש |
הסבר החוק |
אם אדם מוצא בעל חיים השייך לשונא/אויב שלו, תועה בדרך |
ערכים |
|
שיחה עם הילדים:
- נסביר לילדים שבימי התנ"ך השור והחמור היו חלק ממשק ביתו של האדם והם שמשו
לעבודות הבית והשדה וכן לתעבורה בדרכים. - נהפוך את החוק אקטואלי לימינו: כלב אובד, מכונית שנעלמה ועוד.
- ילדים, מה אתם חושבים על החוק הזה?
- איך נפעל אם נמצא בעל חיים אובד, שאיננו יודעים מי בעליו?
ב. עזרה לזולת וצער בעלי חיים (שמות כג, ה)
החוק |
כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂונַאֲךָ רֹובֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ, מֵעֲזֹוב לוֹ? עָזֹוב תַּעֲזֹוב עִמּוֹ. |
ביאורי מילים |
רֹובֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ = שוכב על האדמה ואינו יכול להתרומם מכובד משאו. |
הסבר החוק |
החוק מתאר סיטואציה שבה אדם נתקל באויבו ובחמורו של אויבו שרובץ על האדמה החוק מורה לסייע לאויב (להעמיד את החמור על רגליו, לפרוק את משאו, להביא אותו |
ערכים |
|
שיחה עם הילדים:
בישראל של ימינו הסיכוי לראות חמור או שור טעוני משא הוא נמוך ביותר, אבל נהפוך את השיח לאקטואלי:
מכונית עם תקר בגלגל, תאונה ועוד.
- ילדים, בואו נתאר מצב כזה בימינו: אנו רואים את האויב שלנו…..הילדים ישלימו את המשפט.
- ילדים איך עלינו לפעול אם נראה אויב שלנו תקוע עם תקר בצמיג שלו? איך תנהגו?
- איך ירגיש לדעתכם האויב בשעה שתעזרו לו?
- איך תרגישו אתם כשתעזרו לו.
נגיע למסקנה שניתן באמצעות הסיוע הזה להשלים, לשכוח את העוינות, ולהרגיש הרבה יותר טוב.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו חברים |