דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » דף הבית - ראשי » עצמאות בתנ"ך? ומה הקשר לגפן ותאנה?

עצמאות בתנ"ך? ומה הקשר לגפן ותאנה?

© https://www.magicbible.co.il

ד"ר חיה שרגא בן איון © https://www.magicbible.co.il

עצמאות בתנ"ך? ומה הקשר לגפן ולתאנה?

מה הקשר בין חג העצמאות לגפן?

המילה עצמאות לא קיימת בתנ"ך. 
עצמאות היא מילה חדשה יחסית בשפתנו העתיקה, בת אלפי השנים.
המצאת המילה נרשמת לזכותו של איתמר בן אב"י בתחילת המאה
העשרים, והיא נגזרת מהמילה 'עצמי'.

אז איך מתאר התנ"ך מדינה עצמאית?

במקום מילה אחת בודדה, מופיע בתנ"ך תיאור ציורי.
עולם הדימויים של התנ"ך שאוב ברובו מהטבע ומעבודת האדמה. 
כשעם ישראל יושב תחת סוכת הגפנים שלו ותחת עצי התאנה שלו, פירושו 
שהוא שלו, רגוע ובטוח.

הנה כך מתוארים ימי שלטונו של שלמה המלך בספר מלכים א: 
"וַיֵּשֶׁב (ישבו) יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח (בביטחון) אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ"
(מלכים א ה, ה).

בימיו של שלמה, חיו אזרחי המדינה בביטחון ובשלווה, וכל חקלאי יכול היה
לשבת במנוחה תחת סוכתו המוצלת בענפי גפן ותחת עץ התאנה שלו, שהיא
מהעצים שנתברכה בהם הארץ, והירבו להשתמש בפירותיה.

לשון זו מופיעה עוד פעמים אחדות בתנ"ך. הנה שימוש דומה בפיו של מיכה הנביא
כהבטחה לעתיד:
"וְיָשְׁבוּ אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ וְאֵין מַחֲרִיד" (מיכה ד 4). 
העם יישבו (בעתיד), תחת גפנם ותאנתם, מבלי שיפחידו אותם ויבריחו
אותם ממקומם. 

מלחמת שחרור 

המלחמה שהביאה אותנו לעצמאות מכונה מלחמת השחרור

ומה בתנ"ך? 
הרי היו הרבה מאד מלחמות כאלה בתקופת התנ"ך, אבל המילה שחרור איננה קיימת.

איך מתואר בתנ"ך שחרור מידו של אויב? 

גם כאן נביא דוגמא של שימוש בביטוי ציורי – שבירת עול האויב כביטוי מטפורי
לשחרור. 
האויב המשעבד מעיק ומכביד כמו העול שנקשר אל גב הבהמה החורשת.
המילה עול לקוחה מעולמו של האיכר חורש אדמתו, שרתם את בהמתו למחרשה,
באמצעות המוט ששימש לחרישה. הבהמה נשאה משא כבד ועבדה קשה מאד. 

עצמאות בתנ"ך

בציור, איכר מצרי שמחזיק ביד שמאל בשוט, וביד ימין את יתד המחרשה הקשורה לשתי בהמות שרתומות למוט.

ציור קיר מקבר מצרי בן למעלה משלושת אלפים שנה.

 

המילה 'עול' שמסמלת שיעבוד, הושאלה מתחום עבודת האדמה לתחום
המדיני-צבאי.
שבירת העול מסמלת שחרור, עצמאות. 

הנה שתי דוגמאות לשימוש הזה: 
♠  ה' הזכיר לעם איך שיחרר אותם מעבדותם: "וָאֶשְׁבֹּר מֹוטֹות עֻלְּכֶם"  
(ויקרא כו 13).
♠  ירמיהו מתאר את סוף השיעבוד של מלך בבל ביהודה: "שָׁבַרְתִּי
אֶת עֹול מֶלֶךְ בָּבֶל" (ירמיהו כח 2).

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat