• Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • בראשית לכיתות א – ג
    • סיפורי יוסף לכיתות ב-ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • בראשית לכיתות א – ג
    • סיפורי יוסף לכיתות ב-ג
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » אגדות חז"ל » מאגדות חז"ל: משה והגדי

מאגדות חז"ל: משה והגדי

© https://www.magicbible.co.il

עיבוד חדש לילדים; העשרה – רועה ומנהיג; שאלות ופעילות חינוכית.

 

מדוע בחר ה' במשה להוציא את עם ישראל ממצרים?
האגדה של חז"ל, המבוססת על שמות ג פסוק א: "ומֹשֶה הָיָה רֹועֶה", נותנת מענה לשאלה הזאת.

 

כשברח משה מפני פרעה הוא התיישב בארץ מדיין, התחתן עם ציפורה בתו של יתרו כהן מדיין,
והיה רועה את צאן חותנו.

במדבר, מקום מושבם של בני מדיין, יורדים מעט גשמים והצמחייה מועטה. לפיכך נאלץ
משה לעיתים תכופות לתור אחרי מקורות מרעה חדשים עבור העיזים והכבשים של יתרו.
לעיתים הוא נדד עם העדר ימים רבים עד שנמצא להם מזון.

יום אחד בשעה שיצא למרעה עם הכבשים והעיזים, הבחין משה בגדי קטן שמתרחק מהעדר.
"לאן הוא הולך? הוא עלול ללכת לאיבוד". חשב משה, והתחיל לרוץ אחרי הגדי הקטן.
קשה לרוץ בדרכי המדבר, הזרועות אבנים ולעיתים חולות טובעניים, אבל משה לא ויתר, 
ומיהר אחרי הגדי.                                                 

משה רץ בכל כוחותיו,                                                 

אבל הגדי רץ מהר יותר. 

וכך רצו שניהם עד שלפתע נגלה לעיניהם
נווה מדבר עטור עצי דקל ושיחים, הגדי הקטן
נכנס לסבך ונעלם מעיניו של משה. 

האיץ משה את ריצתו, והגיע נושם ונושף אל בין השיחים. שם גילה את הגדי רוכן
אל מי המעיין שנבע בין הסלעים, ולוגם מים. 
הבין משה שהגדי הקטן היה צמא וחיפש מים לשתות. 
ריחם משה על הגדי ואמר בצער: "גדי חמוד שלי, לא ידעתי שצמא היית".

הרים משה את הגדי חיבק אותו ולחש באוזניו: "אתה בוודאי עייף, אחרי הדרך 
הארוכה שעשית". 
הגדי הניח את ראשו בחיקו של משה כאומר: "נכון, עייפתי".

הרכיב משה את הגדי על כתפיו: "עכשיו נחזור אל החברים שלך, אסור להשאיר
אותם ללא רועה".
וכך עשו שניהם את הדרך בחזרה אל העדר.

כל אותה השעה התבונן ה' במעשיו של משה וחשב: "מי שנוהג ברחמים כה גדולים
כלפי בעלי חיים, יתאים להיות הרועה, המנהיג של עמי ישראל. 
משה והגדי

העשרה בעקבות האגדה: משה והגדי

תפקידו של רועה

הרועה משמש מנהיג העדר; דואג לבריאותו ולבטחונו; מחפש עבורו מקום מרעה ומים; מוליך אותו בדרך; דואג
שלא ילך לאיבוד, ומחזיר אותו בערב אל גדרות הצאן. 

תכונותיו של רועה 

אחראי – דואג לבריאותם, ביטחונם, מזונם ומגוריהם של בעלי החיים שברשותו (צאן, עיזים, בקר).
חרוץ – בכל יום הוא צריך לדאוג לכל הדברים שבאחריותו (ראו הסעיף הקודם). 
רחמן – מרחם על הקטנים, הזקנים והחולים. 
אמיץ – מגן על העדר מפני גנבים וחיות טרף; מרחיק לבדו עם העדר למקומות רחוקים. 
הוסיפו לרשימה תכונות נוספות

ישראל בימי התנ"ך – עם של רועים 

עם ישראל בראשית דרכו היה עם של נוודים, רועי צאן.
הרועים נעו ממקום למקום כדי למצוא מרעה ומים לעדרים שלהם.
לנוודים אין מקום מגורים קבוע, לכן הם גרים באהלים אותם הם מקפלים,
בכל פעם שהם עוברים למקום מגורים חדש.

לפעמים היו הרועים, הנוודים עוברים לישיבת קבע, ואפילו זורעים במקום מושבם
מיני תבואה (כך למשל יצחק).

בעייה קשה שעמדה לפני הרועים הייתה להשיג מים להשקות את העדרים. המים, שלא
כבימינו אינם מגיעים בצינורות לכל מקום.

פעילות עם הילדים – משה והגדי 

שאלות על הסיפור משה והגדי:

  • מדוע רץ משה אחרי הגדי?
  • מה היה עלול לקרות לגדי, אם משה לא היה מוצא אותו?
  • איך נהג משה כלפי הגדי הקטן כשמצא אותו?
  • מה דעתכם על התנהגותו של משה?
  • מדוע בחר ה' במשה להנהיג את עם ישראל ולהוציאו ממצרים?

במה דומה מנהיג של בני אדם לרועה צאן?
הידעתם שנביאי ישראל מדמים את מנהיגי ישראל לרועי צאן? 
ובאמת ישנן תכונות משותפות למנהיגים של בני אדם ולרועי צאן. 
חשבו על נקודות דמיון ומלאו את הטבלה: 

מנהיג של בני אדם מנהיג בעלי חיים
   
   
   
   

בעלי חיים אמהות וילדיהן 

אֵם בֵּן
עז גדי
כבשה טלה
פרה עגל
לביאה כפיר
נאקה בכר
אתון עיר
 ?  ?

 המחזה

משה מגיע אל המעיין ורואה את הגדי שותה מים. 
⇐משה מלטף את הגדי: "לא ידעתי שצמא היית". 
⇐משה מרים את העגל ומניח אותו על כתפו: "אשא אותך על כתפי, בוודאי עייף אתה מן הדרך הארוכה". 
⇐ משה והגדי הולכים בדרך חזרה אל העדר.

שיחה בנושא צער בעלי חיים: 
רחמים כלפי בעלי חיים; איך ומדוע משמש משה, על פי האגדה הזו דוגמה להתנהגות נאותה כלפי בעלי חיים.

  יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו גם אחרים

 

למעבר לדף הבית

 

אגדות חז"ל משה והגדי אגדה לילדים סיפור וערכים לילדים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

3 תגובות

  1. רחל אהרונוב הגב 6 בפברואר 2019 בשעה 17:08

    בעז"ה מלמדת מחר בכיתה ג' שלי! יש אצלי בעיה של מנהיגות שלילית ואני רוצה להשתמש בזה.
    מקווה שאצליח!

  2. לילך הגב 7 בדצמבר 2018 בשעה 6:47

    אני לא מורה ולא בתחום החינוך אבל כואבת את הניתוק של החברה החילונית מהיהדות. סיפורי חז"ל הם תמצית הערכים של היהדות לדעתי מתאימים לכל גיל וחובה חשלב אותם בכל מערך חינוך גנים בתי ספר וגם למבוגרים יותר.
    עבודת קודש מה שאת עושה. אני יעביר לילדים שלי ומוכנה לחשוב על דרכים לקידום הנושא

  3. תרצה הגב 27 במרץ 2017 בשעה 20:27

    מצוין!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2021 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס