דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר ירמיהו » ירמיהו פרק לא – נבואת נחמה וגאולה לישראל

ירמיהו פרק לא – נבואת נחמה וגאולה לישראל

© https://www.magicbible.co.il

נבואת נחמה, גאולת ישראל, פירושים, רעיונות ואמצעים אמנותיים, שאלות הכנה לבחינה, ירושלים מרכז דתי ליהודה ולישראל, "לֹא יֹאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה". ברית חדשה, גבולות ירושלים

ספר ירמיהו לכיתות ט ולבחינות הבגרות

בהתאמה לפרקי תכנית הלימודים של משרד החינוך

שעורים בתנ"ך

 

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק

– ייחודה של הנבואה בפרק לא
– רקע היסטורי קצר על ממלכת יהודה וישראל 
– תרשים: הממלכה המאוחדת ופיצולה
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– רעיונות מרכזיים בפסוקים א-ה

למנויים בלבד 

♦  ייחודה של הנבואה בפרק לא 
♦  רקע היסטורי קצר על ממלכת יהודה וישראל 
♦  תרשים: הממלכה המאוחדת ופיצולה
♦  פירושי מילים והסברים
♦  רעיונות מרכזיים 
♦  ה' וישראל – יחסי אישה, גבר 
♦  "נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ" 
♦  חידוש העלייה לבית המקדש בירושלים 
♦  שיבה וגאולה 
♦  רחל מבכה על בניה 
   – קבר רחל
♦  תהליך החרטה והתשובה של אפרים (ישראל)  
♦  "הִנֵּה יָמִים בָּאִים" 
   – בנייה והתחדשות של ישראל ויהודה 
   – גמול, שכר ועונש : "לֹא יֹאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה". משל ונמשל.
   – ברית חדשה – ייחודה של הברית ועקרונותיה
♦  שיקומה של ירושלים ומתאר גבולותיה. 
♦  אמצעים אמנותיים לשוניים בפרק לא: מילה מנחה; משל; דימויים; תקבולות; מטפורה; אליטרציה; שיוויון צליל; לשון נופל על לשון; מילים נרדפות.
♦  שאלות והכנה לבחינות. 

ייחודה של הנבואה בפרק לא

בשונה מרוב נבואותיו. לקט הנבואות בפרק לא הן נבואות נחמה, משדרות עתיד טוב וגאולה לישראל וליהודה. 
ישראל, הוא הנושא העיקרי של הנבואות בפרק לא.

ממלכת ישראל הייתה תוצר מיזוגם של מספר שבטים; בראשם עמד שבט אפרים, שבט דומיננטי ממנו יצאה ממלכת ישראל.
זו הסיבה לכך שאפרים מופיע ככינוי נרדף לישראל. 

רקע היסטורי קצר על ממלכת יהודה וישראל

ממלכת שלמה התפצלה אחרי מותו לשתי מדינות נפרדות: יהודה וישראל.
עם הניתוק רצה ירבעם מלך ישראל להרחיק את עמו מהשפעת המרכז הדתי בירושלים, ולכן הקים שני מרכזי פולחן חלופיים: אחד בבית אל והשני בדן.

חזונו של ירמיהו מחזיר את הגלגל אחורנית: איחוד דתי מחודש בין שתי הממלכות היריבות. ישראל קוראים לעלות לציון, לירושלים, ולעבוד שם את האלהים.

תרשים: הממלכה המאוחדת ופיצולה

פילוג-המלוכה-אינטרנט

 

 

 

 

ירמיהו, בן ממלכת יהודה, הכריז על גאולתה של ממלכת ישראל, שבימיו כבר לא הייתה קיימת כישות מדינית.
הוא מבשר על שיבת גולי ישראל לארצם ועל הפיכתה של ירושלים, ציון, למרכז הדתי של יהודה וישראל.
תושבי ישראל גלו בידי אשור בשנת 721-2 לפנה"ס, ואילו ירמיהו החל להינבא כשמונים שנה מאוחר יותר. 
יהודה שרדה בימיו כישות מדינית. 

גאולת ישראל

פסוקים א-ה

פירושי מילים והסברים

א כֹּה אָמַר יְהֹוָה מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוֹךְ לְהַרְגִּיעוֹ יִשְׂרָאֵל.
ב מֵרָחוֹק יְהֹוָה נִרְאָה לִי וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד: 
ג עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל, עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים:
ד עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן, נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ: 
ה כִּי יֶשׁ יוֹם קָרְאוּ נֹצְרִים בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ: 

רעיונות מרכזיים בפסוקים א-ה 
להמשך קריאה

קראו ירמיהו פרק לא, פסוקים א – ה; השתמשו בתנ”ך ללא פירושים. 

א כֹּה אָמַר יְהֹוָה מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוֹךְ לְהַרְגִּיעוֹ יִשְׂרָאֵל.
ב מֵרָחוֹק יְהֹוָה נִרְאָה לִי וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד: 
ג עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל, עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים:
ד עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן, נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ: 
ה כִּי יֶשׁ יוֹם קָרְאוּ נֹצְרִים בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ: 

  1. מהם הרמזים לכך שהנבואה בפסוקים אלה מכוונת לממלכת ישראל?
  2. מה עלה בגורלה של ממלכת ישראל? עיינו במלכים יז, פסוקים ה – ו?
  3. באלו תחומים מתוארת גאולת ישראל? 

קראו ירמיהו פרק לא, פסוקים כח – כט; השתמשו בתנ”ך ללא פירושים. 

כח בַּיָּמִים הָהֵם לֹא יֹאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה: 
כט כִּי אִם אִישׁ בַּעֲוֹנוֹ יָמוּת, כָּל הָאָדָם הָאֹוכֵל הַבֹּסֶר, תִּקְהֶינָה שִׁנָּיו:

  1. תארו והסבירו את המשל.
  2. תארו והסבירו את הנמשל.
  3. במה שונה תורת הגמול שמציג ירמיהו מזו שבספר שמות פרק כ, פסוקים ה – ו.
  4. איך מסייע רעיון הגמול, השכר והעונש של ירמיהו לנסיונותיו להחזיר את העם בתשובה?

קראו ירמיהו פרק לא, פסוקים ל – לט; השתמשו בתנ”ך ללא פירושים

ל הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהֹוָה וְכָרַתִּי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה: 
לא לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם יְהֹוָה: 
לב כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם יְהֹוָה, נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל לִבָּם אֶכְתֳּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם: 
לג וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת יְהֹוָה, כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי, לְמִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם, נְאֻם יְהֹוָה, כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד: 
לד כֹּה אָמַר יְהֹוָה נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם, חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה ,רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו יְהֹוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ: 
לה אִם יָמֻשׁוּ הַחֻקִּים הָאֵלֶּה מִלְּפָנַי נְאֻם יְהֹוָה, גַּם זֶרַע יִשְׂרָאֵל יִשְׁבְּתוּ מִהְיוֹת גּוֹי לְפָנַי כָּל הַיָּמִים: 
לו כֹּה אָמַר יְהֹוָה אִם יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי אֶרֶץ לְמָטָּה, גַּם אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל זֶרַע יִשְׂרָאֵל עַל כָּל אֲשֶׁר עָשׂוּ  נְאֻם יְהֹוָה: 

  1. מה עלה בגורלה של הברית שנכרתה בין ה' לעם בסיני? העתיקו את הפסוק המתאים.
  2. במה שונה הברית החדשה מהברית שנכרתה בסיני? הביאו שתי דוגמאות לכך.
  3. איך מציג ה' את עצמו בפסוק לד?
  4. באלו תיאורים הלקוחים מתחום הטבע, משתמש ה' להוכחת ניצחיותה של הברית החדשה?
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat