• Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • ספר יונה
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודות
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • כללי
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
    • סיפורי האבות
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה
      • ט”ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל”ג בעומר
      • שבועות
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ”ך
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • ספר יונה
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
  • צור קשר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ירושלים בתנ"ך » ירושלים – באגדה, בתפילה, בנבואה ובמזמור

ירושלים – באגדה, בתפילה, בנבואה ובמזמור

© https://www.magicbible.co.il

במשך אלפי שנים, כשבית המקדש היה קיים, ולאחר חורבנו והגלות שרו לירושלים והתפללו אליה ועליה, משוררים ונביאים.

 

דברי אגדה ומדרש

 

קדמותה וייחודה של ירושלים

⇐   אבן הייתה שם (בקודש הקודשים שבהיכל ה'), מימות הנביאים הראשונים, 
ו'שתייה' הייתה נקראת, שממנה 
הושתת (נוסד) העולם (יומא נד, ב). 

⇐   עשרה קבין של נוי בעולם; תשעה בירושלים, ואחד בכל העולם (אבות דרבי נתן נוסח ב מ"ח).

דברי תפילה

 

 הגעגועים לירושלים

במשך אלפיים שנות גלות התגעגעו הגולים לירושלים. בתפילה ובאירועים מיוחדים הם הביעו געגועים לציון ולירושלים.
הנה שני פסוקים שמביעים את תמצית הגעגועים: 

"לְשָׁנָה הַבָּאָה בִּירוּשָׁלָיִם הַבְּנוּיָה".                                  

"וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ" (ברכת המזון).

דברי נבואה

 

 ירושלים מרכז עולמי של צדק ושלום (ישעיהו ב ב-ד)

בנבואה הנהדרת של ישעיה הוא מתאר את ירושלים ובית המקדש, כמרכז
אוניברסלי-עולמי של צדק, משפט ושלום, השואב אליו את כל הגויים ללכת בדרכיו :

"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת,
וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיים. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ: "לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר-יְהוָה
אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב,
וְיֹורֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו. כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה,
וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.
וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים".

אחד המשפטים היפים והמרגשים הוא המשפט שהופך את ירושלים לסמל השלום. הפסוק מתאר את שבירת כלי המלחמה, והפיכתם לכלי חקלאות:

"וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת". התוצאה תהייה שלא תהיינה עוד מלחמות, ולא יהייה צורך בלימוד דרכי לחימה: "לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". 

קול חתן וקול כלה (ירמיהו ל"ג י-יא)

ירמיהו מהלך בין חורבותיה השוממות של ירושלים, שאין בה בני אדם ובעלי חיים,
ומנבא לה ימים של אושר ושמחה:

"עוֹד יִשָּׁמַע …בְּעָרֵי יְהוּדָה, וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם, הַנְשַׁמּוֹת (שוממות) מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין יוֹשֵׁב וּמֵאֵין בְּהֵמָה, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה".

קולות חתן וכלה מסמלים את התחדשות החיים והשמחה במקום.

ביטחון בירושלים (ישעיהו סב ו)

מבטיח לירושלים ביטחון: "עַל חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלִַם הִפְקַדְתִּי שֹׁומְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה תָּמִיד".

מזמורי תהילים

 

 

גולי בבל נשבעים אמונים לירושלים (תהילים מזמור קלז): 
"אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם  תִּשְׁכַּח יְמִינִי". 
הפסוק הזה הוא חלק ממזמור געגועים וצער של גולי ציון, היושבים בבבל, זוכרים את ירושלים ובוכים:
"עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם בָּכִינוּ, בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן".

גולי בבל אינם יכולים לשמוח ולשיר והם תלו את הכינורות שלהם על ענפי עצי ערבה:
"עַל
עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינו".

העצב ואי היכולת של הגולים לשיר ולנגן התגברו בשעה שהבבלים בקשו שישירו משירי ציון: "כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ (אלה שלקחו אותנו בשבי) דִּבְרֵי שִׁיר, וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה: (אותם שובים בקשו שנשיר משירי ציון: "שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן".

אבל הגולים אינם מסוגלים לשיר את שירי ציון בגולה: "אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה  עַל אַדְמַת נֵיכָר?"

כל אחד מהם נשבע:
"אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי,  תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי, אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי (אזכור אותך), אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי (
תהילים קלז ה-ו). 
השבועה שלא לשכוח את ירושלים כרוכה בקללה שאם ישכח האדם את נאמנותו לירושלים, תיפגם יד ימין שלו, שהיא היד החזקה, ותצא מכלל שימוש, וכן תיפגע יכולת הדיבור
שלו – לשונו תידבק לפיו.

אך לא די באי זכירה, אלא הנשבע מתחייב להעלות את זכר ירושלים במרכז השמחות של חייו: "אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי"

עולה הרגל שר לירושלים (תהילים קכב)

עולה הרגל שמח כשמודיעים לו שהוא נמנה עם העולים לרגל לירושלים: "שָׂמַחְתִּי בְּאֹומְרִים לִי: "בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ".

הוא מתלהב מהמראות ומברך את ירושלים שישכנו בה שלום ושלווה: 
"שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָים,  יִשְׁלָיוּ (יהיו שלווים), אֹוהֲבָיִךְ. יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ (חומתך), שַׁלְוָוה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ".  

  יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו את חבריכם 

 

 

יום ירושלים ירושלים פסוקים לירושלים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. טרבלסי רונית הגב 17 במרץ 2017 בשעה 13:44

    תןדה רבה על החומר שכתבת זה עזר לי להכנת מסיבת הסיום שלי
    כפי שידוע השנה נבחר נושא ירושלים כנושא שנתי
    תודה רבה

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ”ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2021 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat
    דילוג לתוכן
    פתח סרגל נגישות

    כלי נגישות

    • הגדל טקסט
    • הקטן טקסט
    • גווני אפור
    • ניגודיות גבוהה
    • ניגודיות הפוכה
    • רקע בהיר
    • הדגשת קישורים
    • פונט קריא
    • איפוס