שיחה העשרה עם הילדים על נושא עצים; עצים מיוחדים; חידונים; פעילות אוריינית עם שיר; פעילות בתנועה.
מה בפרק:
♦ שיחת העשרה על נושא העצים
♦ חידונים
♦ עצים מיוחדים
♦ פעילות אוריינית עם השיר: שלג על עירי
♦ פעילות בתנועה
שיחת העשרה על נושא העצים
בט"ו בשבט נוהגים לנטוע עצים. מדוע? מה מסמל העץ?
העץ מסמל את ההיאחזות במקום ובקרקע.
העץ מכה שורשים באדמה, קשה לעקור אותו, והוא מאריך ימים. לכן, הוא מסמל את היציבות שלנו על אדמתנו בארצנו.
שני סוגי עצים:
עצים מניבי פרי
עצי סרק שאינם מניבים פירות אבל תועלתם לחיינו גדולה ביותר.
איך משפיעים העצים על כל תחומי חיינו?
- ייצור רהיטים
- הגנה מפני הקרינה האולטרא-סגולה.
- צל שמצנן את הסביבה, ומונע התייבשות הקרקע.
- נוי.
- הסקה וחימום
- בישול.
- מניעת התפשטות המדבר (מידבור).
- מלחמה בזיהום האוויר.
- ייצור חמצן.
- מניעת סחף של הקרקע.
- עצים בעלי כוח מרפא
חידונים
חידון מס. 1
בעמודה שמימין אותיות האלף בית. הוסיפו שם של עץ שמתאים לו. ניתן להוסיף תמונה
האותיות | שם הצמח | סוג הצמח | תמונה |
א | אלון | עץ | |
ב | ברוש | עץ | |
ג | גפן | שיח | |
ד | דליה | פרח | |
ה | הדס | עץ | |
ו | ורד | פרח | |
ז | זית | עץ | |
ח | חרוב | עץ | |
ט | טבק | עץ | |
י | יסמין | פרח | |
כ | כלנית | פרח | |
ל | לימון | עץ | |
מ | מישמש | עץ | |
נ | נרקיס | פרח | |
ס | סביון | פרח | |
ע | ערבה | עץ | |
פ | פרג | פרח | |
צ | צבר | עץ | |
ק | קישוא | ירק מאכל | |
ר | רקפת | פרח | |
ש | שושנה | פרח | |
ת | תמר | עץ |
חידון מס. 2
1. מהם שבעת המינים שנתברכה בהם ארץ ישראל?
2. שלושה מיני פירות וירקות בצבע אדום.
3. שלושה מיני פירות וירקות שצבעם כתום.
4. שלושה מיני פירות וירקות שצבעם ירוק.
5. שלושה פרחים שצבעם אדום.
חידון מס. 3
מי אני?
מכינים ממני מאפים (חיטה).
קראו לי 'מלך הביצה' (נרקיס).
ייבשתי ביצות? (אקליפטוס).
אני משמש תבלין לאוכל (מספר אפשרויות).
מייצרים ממני יין (גפן).
אני מלא בגרגרים אדומים עסיסיים (רימון).
אני שיח קוצני, ובשמי מכנים את ילדי ישראל (צבר).
אנחנו ארבעת המינים (לולב, הדס, ערבה ואתרוג).
ממני נבנתה התיבה של משה (גומא).
אני משמש סכך לסוכה (תמר).
הענפים שלי מקשטים את סמל המדינה (זית).
שמים אותי בקערה של פסח (כרפס).
בערתי באש ולא נשרפתי (הסנה).
עצים מיוחדים
אשל – העץ הראשון שנטע אברהם בארץ כנען.
שיטה – בנו מענפיה את המשכן וכליו.
ארז הלבנון – בנו מענפיו את המקדש ואת ארמון המלך.
אפרסמון – יצרו שמן למנורת המקדש.
אקליפטוס – עזר לחלוצים להילחם בביצות.
פעילות אוריינית עם השיר: שלג על עירי
השיר של נעמי שמר: פירות החמישה עשר
שיר אהבה וגעגועים של אישה השרויה בגולה, בארץ קרה ומושלגת.
השיר מתאר את געגועיה לאהובה שהלך לארץ ישראל ולפירות הטובים שלה, שאינם מצויים בגולה.
שירו עם הילדים את השיר הנפלא הזה.
♥ נשים לב לפירות המסומנים בצבעים.
♥ נדגיש את המילים שמתארות את הקור בארצה של האישה.
♥ נדגיש את המילים שמתארות את החום הנעים בארץ ישראל.
פירות החמישה עשר – שלג על עירי
שלג על עירי כל הלילה נח.
אל ארצות החום אהובי הלך.
שלג על עירי, והלילה קר.
מארצות החום לי יביא תמר.
שלג על עירי, והלילה קר.
מארצות החום לי יביא תמר.
דבש התאנה, מתק החרוב.
ואורחת גמלים עמוסי כל טוב.
הנה שוב ישוב, שמש לבבי.
ומשם תפוח זהב יביא.
הנה שוב ישוב, שמש לבבי.
ומשם תפוח זהב יביא.
שלג על עירי, נח כמו טלית.
מארצות החום, מה הבאת לי?
שלג על עירי, שלג על פני.
ובתוך הפרי כל געגועי.
שלג על עירי, שלג על פני
ובתוך הפרי כל געגועי.
פעילות
פעילות בתנועה – מצבים בחיי העץ.
- הכינו לילדים סרטי נייר או בד בצבעי ירוק וחום.
- כשניתנת ההוראה הילדים מביעים עצמם בתנועה, ללא דיבור.
- כל הילדים משתתפים.
מצב 1:
הילדים הם 'שתילים' רכים שרק עכשיו ניטעו: הילדים ישבו שפופים על הרצפה, ראש מורכן.
מצב 2:
ה'שתילים' צומחים לאט והופכים לצמחים/ עצים גדולים – הילדים פורשים כפות ידים ומרימים את הסרטים.
מצב 3:
רוח חזקה מכה ב'עצים'. העצים 'מתנועעים' ברוח החזקה.
מצב 4:
גשם מכה ב'עצים' – לעצים קר ועצוב.
מצב 5:
השמש זורחת – חם להם ונעים.
מצב 6:
העצים מקבלים בשמחה את הילדים שבאים לשתול צמחים בטו בשבט ויוצאים איתם בריקוד שמח.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה, ותשתפו חברים |
מהמם!! פשוט תודה!
אני גננת בגן חובה והילדים פשוט עפו על זה.
חיפשתי כל כך הרבה זמן תוכן איכותי ויפה ורק פה מצאתי…
פשוט תודה!
ראויה להערכה פעולתך הופכת עוגן להעשרה לפעילות עם נכדי … תודה
מקסים, מעניין ומרענן. מתכוונת להעביר זאת בכיתתי. תודה.
מצאתי כאן רעיונות נחמדים לפעילות ט"ו בשבט. תודה רבה
רעיונות טובים מאוד תודה רבה!
תודה רבה!!
הרעיונות שלך ממש טובים ומאוד עזרו לי!
אהבתי מאוד את סדר הטו בשבט אומנם קצת ארוך לילדי הגן שלי 3,4 אבל בהחלט אקח משם מספר מדרשים ושירים. אהבתי את העצים המיוחדים והועשרתי ברמת המבוגר לגבי העובדות על טו בשבט וחלקם אשתף את הילדים. מקסים.
אהבתי את הקטגוריות שעשית בטעימת הפירות בסדר טו בשבט.
עוד מיון מעניין ולמידה תוך כדי שימוש בחושים. מתאים מאוד לילדי הגן
תודה
חנה
שלום לכולם. אנקדוטה קטנה…(פשוט עשיתי בזמנו עבודה מעמיקה על השיר).
הלחן של השיר פירות חמישה עשר ("שלג על עירי") חובר למעשה במקור על ידי נעמי שמר לשיר "זמר נוגה" שכתבה רחל ("התשמע קולי"). כשעסקה בהכנת שיריה למחזמר "מסעות בנימין" השתמשה שמר בלחן שכתבה לשיר "שלג על עירי.
נסו לשיר את "זמר נוגה" עם הלחן של שלג על עירי, ותהנו…
אורית צייג
תודה, אורית, על המידע המעניין.
כרגיל, יש לך הערות מעניינות.
חיה