עקידת יצחק, פירושים וסיכומים, הציווי, השיחה בין יצחק לאברהם, ההכנות לעקידה, המלאך, האיל בסבך, תמונה במוזיאון מטלות ושאלות.
בראשית פרק כב לכיתות ב
השארת תגובה
עקידת יצחק, פירושים וסיכומים, הציווי, השיחה בין יצחק לאברהם, ההכנות לעקידה, המלאך, האיל בסבך, תמונה במוזיאון מטלות ושאלות.
מעבר ⇐ לספר בראשית חטיבה עליונה ובגרות.
סיפורי אברהם – עקידת יצחק
מותאם לתכנית הלימודים בתנ"ך.
קהל יעד: מורים וכל המסייעים בלמידה ובהוראה, כולל הורים.
בכל פרק מפרקי הלימוד תמצאו:
⇐ פירושי מילים והסברים
⇐ סיכומים
⇐ פעילות, משחקים, מטלות ושאלות
⇐ דרכי הוראה מגוונות ומשמעותיות בהיבטים רב תחומיים.
נושא הפרק ותוכנו קשים לילדים ולמבוגרים.
לימוד הפרק בכיתות היסוד נתון לשיקול דעתו של המורה.
בפרקים קודמים למדנו עד כמה השתוקק אברהם לבן משרה, רק בגיל מאה הוא זכה
להולדת יצחק והנה בפרק כב בוחן אותו אלוהים בניסיון קשה, שעלול לעלות לו בחיי בנו.
האם אברהם יעמוד בניסיון?
האם ה' יחזור בו מהציווי הקשה?
למן ההתחלה נרמז לקוראים, שמדובר בניסיון בלבד, ולא בפעולה ממשית.
אלוהים מבקש לבחון את מידת אמונתו של אברהם בו.
לפנינו ציורו של האומן הגדול רמברנדט. נדון בה בהמשך לימוד הפרק.
פסוקים א – ב
א וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אַבְרָהָם! וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.
ב וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.
סיכום
ה' ציווה על אברהם לקחת את בנו האהוב יצחק אל איזור הנקרא מוריה, ולהקריבו קרבן על אחד ההרים שיאמר לו.
צפירת הרגעה
למן ההתחלה יודע הקורא שמדובר בניסיון; אלוהים בוחן את מידת נאמנותו של אברהם.
אלהים:
"אַבְרָהָם!"
אברהם:
"הִנֵּנִי".
אברהם לא ידע מה בקשתו של ה', אך הוא כבר מוכן ומזומן להיענות לה.
אלוהים ציווה על אברהם:
"קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה;
וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ".
הציווי נע בהדרגה מהכללי לפרטי מהקל אל הכבד: "קַח נָא ⇐ אֶת בִּנְךָ ⇐ אֶת יְחִידְךָ ⇐ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ ⇐ אֶת יִצְחָק". |
מדוע כינויים רבים כל כך? מדוע אלוהים לא אמר ישירות: קח את יצחק.
הכינויים מגבירים את המתח.
תלמידים יקראו את המילים לאט ובקול רם להרגיש את המתח העולה.
רש"י מביא אגדה על דו שיח כביכול שהתרחש בין אברהם לאלהים ומסביר את ריבוי הכינויים בכך שאלוהים נמנע מלהפיל את הציווי הנוראי בבת אחת והביאו בהדרגה.
אלוהים:
"קַח נָא אֶת בִּנְךָ".
אברהם:
שני בנים לי (ישמעאל ויצחק).
אלוהים:
"אֶת יְחִידְךָ"
אברהם:
שניהם יחידים לאמותיהם (ישמעאל יחיד לאמו, הגר, ויצחק יחיד לאמו שרה).
אלוהים:
"אֲשֶׁר אָהַבְתָּ".
אברהם:
אני אוהב את שני בני.
אלוהים:
"אֶת יִצְחָק" !!!!
המשימה
אברהם ילך אל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה שבאזור ירושלים.
שם, על אחד ההרים, הוא יעלה את יצחק קורבן לה'.
קורבן בעל חיים שנשרף על מתקן אבנים כדרך בעבר הרחוק נהגו עמים להביא קורבנות אדם לאלוהיהם. |
היציאה לדרך
הפרידה מהנערים
השיחה בין יצחק לאברהם
ההכנות לעקידה
המפנה – איל נאחז בסבך
ברכת המלאך לאברהם
סיום
תמונה במוזיאון – עקידת יצחק
מטלות ושאלות
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.
ד"ר חיה שרגא בן איון
דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il