דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר בראשית » בראשית פרק טו – הברית בין הבתרים

בראשית פרק טו – הברית בין הבתרים

© https://www.magicbible.co.il

הברית בין הבתרים, לחטיבה עליונה ולבגרות, פירושים והסברים, סיכום, הבטחת הזרע והארץ לאברם, מהי ברית? תהליך כריתת הברית, משמעות וסמלים.

סיפורי האבות

לחטיבה עליונה ולבגרות

למעבר ⇐ לבראשית סיפורי אברהם פרקים יב – כג לכיתות ב היכנסו כאן

כאן לומדים תנך בכיף

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– "אחר הדברים האלה"
– הבטחת הזרע לאברם 

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  "אחר הדברים האלה"
♦  הבטחת הזרע לאברם 
♦  אברם דורש אות לקיום הבטחת ה' לרשת את ארץ כנען 
♦  הברית בין הבתרים 
–  תהליך כריתת הברית בין הבתרים
–  התגלות ה'
   •  הודעה על שיעבוד בניו של אברם: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם"
   •  הבטחת ה' לאברם ולצאצאיו לרשת את ארץ כנען
♦  מהי ברית?
♦  שאלות וקשיים בנושא הברית בין הבתרים

מנוי לקסם התנ"ך

פירושי מילים והסברים

לקבלת פירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות

א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר יְהוָֹה אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד  
ב וַיֹּאמֶר אַבְרָם: אֲדֹנָי יְהוִה מַה תִּתֶּן לִי? וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר.  
ג וַיֹּאמֶר אַבְרָם: הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע; וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי.  
ד וְהִנֵּה דְבַר יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר: לֹא יִירָשְׁךָ זֶה: כִּי אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ, הוּא יִירָשֶׁךָ.  
ה וַיּוֹצֵא אֹותוֹ הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹור הַכּוֹכָבִים, אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹותָם וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ.  
ו וְהֶאֱמִין בַּיהוָה; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה. 
זוַיֹּאמֶר אֵלָיו: אֲנִי יְהוָה אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת, לְרִשְׁתָּהּ.  
ח וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי יְהוִה, בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה.  
ט וַיֹּאמֶר אֵלָיו, קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת, וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת, וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ; וְתֹר, וְגוֹזָל.  

להמשך קריאה

 

אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה

צירוף מילים זה משמש נוסחה מקובלת בתנ"ך לקישור ההתרחשות העכשווית לזו שקדמה לה. 
במקרה שלפנינו להציג את פרק טו כהמשכו של פרק יד.
פרק יד מספר על אברם שיצא להצלתו של לוט, אחיינו, שנשבה במלחמה נגד ארבעת מלכי הצפון.
אברם נלחם במלכים, ושחרר את לוט. 

בהמשך הפרק שתי הבטחות של אלהים לאברם:
•  ריבוי צאצאים
•  ירושת ארץ כנען

הבטחת הזרע לאברם

פסוקים א-ו

ה' פתח בשיחה עם אברם "בַּמַּחֲזֶה", סוג של חיזיון לילי (אולי חלום).

בחיזיון הזה הבטיח ה' לאברם שכר רב על נאמנותו וצייתנותו.
"אַל תִּירָא אַבְרָם, אָנֹכִי מָגֵן לָךְ, שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד". 

אברם מסב את תשומת לבו של ה' להיותו חשוך בנים:
"אֲדֹנָי יְהוִה מַה תִּתֶּן לִי? 
וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי, וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר!"

הדברים מודגשים בעזרת אמצעי החזרה

וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי, וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר.
הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי.

מדוע מזכיר אברם את מנהל משק ביתו כיורשו?
תעודות עתיקות של המזרח הקדום מלמדות, שאנשים חשוכי בנים נהגו לאמץ יורש, לעתים גם עבד נאמן, 
בתנאי שיידאג לו לאחר מותו ויקיים עבורו את חובותיו הפולחניות.

ה' הרגיע את אברם והבטיח לו שיורשיו יהיו בניו, ולא מנהל משק ביתו:  
"לֹא יִירָשְׁךָ זֶה: כִּי אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ, הוּא יִירָשֶׁךָ". 

זרעו של אברם להבטחת ה' יהייה רב ובלתי ניתן לספירה, לכן הוא מוציא אותו אל שמי הלילה לספור את הכוכבים, ומסביר שכשם שלא ניתן לספור אותם, כך לא ניתן יהייה לספור את זרעו של אברם: 
"וַיּוֹצֵא אֹותוֹ הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹור הַכּוֹכָבִים, אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹותָם וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ".  

אברם האמין להבטחת ה': "וְהֶאֱמִין בַּיהוָה, וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה". 

"וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה" – הוא חשב את האמירה/המעשה כמעשה צדקה.
השאלה מי חשב?
שתי אפשרויות:
א. אברם (נושא), חשב את הבטחתו של ה' למעשה צדקה
ב. ה' (נושא), חשב את אמונתו של אברם בו למעשה צדקה.
ושתי האפשרויות מתאימות.

להמשך קריאה

 

 

 

 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat