בראשית פרק א לכיתות א עד ג – לא מנוי
השארת תגובה
מומלץ בחום: לכל המלמדים את נושא הבריאה הקשה, לגילאי גן וכיתות יסוד, היכנסו כאן לקרוא: איך ללמד את סיפור בריאת העולם לילדים
פרק א מתאר איך נוצר, נברא, העולם על פי התנ"ך.
תהליך הבריאה נמשך שישה ימים, בכל יום נבראו פרטים אחרים.
תיאור הבריאה בכל יום נעשה באופן דומה, במבנה קבוע.
הבריאה אינה אירוע חד פעמי, החיים מתרבים ומתחדשים כל הזמן.
כלמידה משמעותית בגישה רב-תחומית (מדעים, אמנות ספרות ועוד).
לפנינו פעילות לכל אחד מימות הבריאה, לפי הסדר.
תוכני הלימוד בפרק א
בריאת העולם
מצב העולם לפני הבריאה
היום הראשון, בריאת האור
תהליך הבריאה ביום הראשון
פעילות עם הילדים ליום הבריאה הראשון
היום השני, בריאת הרקיע, שמים
תהליך הבריאה ביום השני
פעילות עם הילדים ליום הבריאה השני
היום השלישי – חשיפת היבשה, יצירת מקווי מים וצמחיה
תהליך הבריאה ביום השלישי
פעילות עם הילדים ליום הבריאה השלישי
היום הרביעי, בריאת המאורות
תהליך הבריאה ביום הרביעי
פעילות עם הילדים ליום הבריאה הרביעי
היום החמישי – בריאת החיים במים, העופות והתנינים
תהליך הבריאה ביום החמישי
פעילות עם הילדים ליום הבריאה החמישי
היום השישי – בריאת חיות היבשה והאדם
תהליך הבריאה ביום השישי
פעילות עם הילדים ליום הבריאה השישי
מטלות ושיעורי בית
פסוקים א – ב
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹוהוּ וָבֹוהוּ,
וְחֹושֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם.
וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם.
סיכום, תוכן
לפני שאלהים ברא את השמים ואת הארץ (היקום), כל החומרים היו נתונים באי-סדר, מעורבבים זה בזה.
הכל היה מכוסה במים – תהום. החושך שלט בעולם, ורוח אלוהים ריחפה מעל המים.
פסוקים ג – ה
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: יְהִי אוֹר! וַיְהִי אוֹר.
וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי טוֹב.
וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ.
וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה.
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם אֶחָד.
סיכום, תוכן
ביום הראשון נברא האור. האור נברא על פי פקודה. אלהים היה מרוצה ממה שברא: "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי-טוֹב".
אלהים קרא לאור – יום, ולחושך, קרא לילה, ונוצרה יממה.
תהליך הבריאה ביום הראשון
ציווי ⇐ ביצוע ⇐ נתינת שם ⇐ שביעות הרצון של ה' ⇐ נוסחת סיום
ציווי: "יְהִי אוֹר"
ביצוע: "וַיְהִי אוֹר".
שביעות הרצון של ה': "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי טוֹב".
"וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ".
נתינת שם לנברא: "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה".
נוסחת סיום: "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם אֶחָד".
פעילות עם הילדים ליום הבריאה הראשון
חושך – הילדים יכסו במטפחות/רצועות בד אטומות את העיניים. הם יתבקשו לנוע במרחב ולתאר
מה הם 'רואים', ומה הם מרגישים.
הכוונה שיחושו עד כמה קשה להתנהל ולתפקד ללא אור.
בריאת האור – ניקח יריעת בד גדולה ואטומה (אפשר מספר יריעות כאלה). הילדים יתכנסו מתחתיה,
ואז נדליק פנס חזק (שלא לתוך עיני הילדים), וכולם יקראו ביחד: "יהי אור, ויהי אור".
ניגודיות של האור והחושך – נחצה דף באמצעות קו שיעבור לאורכו. מחצית אחת שלו נצבע בשחור
ואת השנייה נשאיר ללא צבע.
ביטויים ומילים לשינון ולהטמעה:
"וַיְהִי-אוֹר".
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם …".
שיחה עם הילדים על האור:
אור וחשמל
נדמיין איך נראו חיי האנשים לפני שגילו את החשמל (מי המציא את נורת החשמל?).
חשיבות האור
האור חיוני לחי ולצומח. לא רק בני האדם זקוקים לו. גם הצמחים אינם יכולים לתפקד ללא אור
(ניתן להשאיר שיחה זו בעת לימוד על הצמחים ביום השלישי לבריאה).
חוש הראייה
נדבר על חמשת החושים ועל חשיבותו של חוש הראייה.
נדון בנושא העיוורון, בקשיים של האדם העיוור וביכולת התפקוד של העיוורים למרות החוש הפגוע.
שיחה זו תעודד יחס ערכי ורגשי כלפי השונה, האחר.
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן
באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.
ד"ר חיה שרגא בן איון
דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il