דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר יונה » יונה פרק א – פירושים, סיכום ומסרים

יונה פרק א – פירושים, סיכום ומסרים

© https://www.magicbible.co.il

פירושים והסברים; סיכום; השליחות והבריחה; הסערה; הפלת הגורל; הדמויות; מסר ורעיונות; אמצעים אמנותיים; העשרה.

תוכן העניינים

להתרשמות מתכני הפרק
♥  פירושי מילים פסוקים א-ז
♥  השליחות שהטיל ה' על יונה.
♥  הבריחה 
♥  מפה  

תכני הפרק למנויים בלבד 

♦  פירושים והסברים יונה פרק א 
♦  סיכום, תוכן 
♦  השליחות שהטיל ה' על יונה 
♦  הבריחה
♦  מפה 
♦  הסערה בלב הים 
♦  הפלת הגורל והדו-שיח בין יונה למלחים 
♦  ניסיונות המלחים להציל את יונה
♦  הדמויות בפרק: יונה, רב החובל והמלחים 
♦  רעיון ומסר בפרק א 
♦  אמצעים אמנותיים – יונה פרק א 
♦  העשרה 
♦  יונה פרק ב פסוקים א; יא  

 

יונה פרק א – פירושים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.

א וַיְהִי דְּבַר יְהֹוָה אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִיתַּי לֵאמֹר: 
ב קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, וּקְרָא עָלֶיהָ כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי". 
ג וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה, וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אֳנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ, וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה.
ד וַיהֹוָה הֵטִיל רוּחַ גְּדוֹלָה אֶל הַיָּם, וַיְהִי סַעַר גָּדוֹל בַּיָּם וְהָאֳנִיָּה חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר.
ה וַיִּירְאוּ הַמַּלָּחִים וַיִּזְעֲקוּ אִישׁ אֶל אֱלֹהָיו, וַיָּטִלוּ אֶת הַכֵּלִים אֲשֶׁר בָּאֳנִיָּה אֶל הַיָּם, לְהָקֵל מֵעֲלֵיהֶם וְיוֹנָה יָרַד אֶל יַרְכְּתֵי הַסְּפִינָה, וַיִּשְׁכַּב וַיֵּרָדַם.
ו וַיִּקְרַב אֵלָיו רַב הַחֹובֵל, וַיֹּאמֶר לוֹ: מַה לְּךָ נִרְדָּם! קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלֹהִים לָנוּ, וְלֹא נֹאבֵד.
ז וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: לְכוּ וְנַפִּילָה גוֹרָלוֹת, וְנֵדְעָה בְּשֶׁלְּמִי הָרָעָה הַזֹּאת לָנוּ. וַיַּפִּילוּ גּוֹרָלוֹת וַיִּפֹּל הַגּוֹרָל עַל יוֹנָה.

להמשך קריאה

השליחות שהטיל ה' על יונה פסוקים א-ב

וַיְהִי דְּבַר יְהֹוָה אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִיתַּי לֵאמֹר: 
"קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה, וּקְרָא עָלֶיהָ כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי". 

זהות הנביא:
לבד משמו ומשם אביו, אין מידע אחר על יונה. 
יש שמזהים את יונה עם נביא ישראלי מגת חפר שפעל בימיו של ירבעם בן יואש (מלכים א יח, ג),
אך אין ודאות בזיהוי הזה. 
השליחות: 
ללכת לנינווה הרחוקה שעל גדות החידקל, ולהכריז על חטאי התושבים.

מה פתאם נשלח נביא ישראלי לנבא על עיר נוכרית?

זו איננה הנבואה היחידה בספרי נביאים שמכוונת לעמים אחרים, נביאי ישראל נהגו לנבא גם עליהם.
ה' נתפס בספר יונה כאל אוניברסלי, ששולט על כל העמים, בוחן את התנהגותם, ושולח את הנביא 
להחזיר את האנשים בתשובה, לפני שה' יעניש אותם.

נינווה? 

נינווה מצוייה בעירק של ימינו, היא שוכנת מזרחית לנהר החידקל.
היא הייתה בירת האימפריה האשורית, והגיעה לשיא פריחתה
במאות 9 – 7 לפני הספירה. 

ממצאים ארכיאולוגיים חשובים מימי המלכים אשורנצריפל השני,
סנחריב ואשורבניפל נמצאו באתר הארכיאולוגי של העיר: ארמונות,
מקדשים וספריות של המלכים.

בסמוך לנינווה מצוי תל נבי יוניס, שהמקומיים טוענים שהוא קברו
של יונה הנביא.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הבריחה (פסוק ג) 
יונה סירב להינבא וברח. הוא עלה בעיר יפו, שהייתה עיר נמל חשובה באותם ימים, על אנייה 
שהפליגה לתרשיש
(ספרד), ושילם תמורת נסיעתו : 
"וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה,
וַיֵּרֶד יָפוֹ, וַיִּמְצָא אֳנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ, 
וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי יְהֹוָה
". 

מדוע ברח יונה?

להמשך קריאה

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. shlomo gemara הגב 30 באפריל 2019 בשעה 4:47

    באמצעים אמנותיים נדמה לי שיש לכלול גם את המילה השורש המנחה י.ר.ד (כולל המילה וירדם) כדי להראות את תהליך הירידה של יונה, פיזית, ורוחנית.

    • ד"ר חיה שרגא בן איון הגב 30 באפריל 2019 בשעה 16:22

      מילה מנחה היא מילה שחוזרת בפרק מספר פעמים במשמעויות שונות (למשל הפועל ברך באיוב א).
      מילה שחוזרת מספר פעמים בהטיות שונות היא מילת מפתח, ותפקידה להדגיש רעיון מסויים.
      אתה כמובן יכול לראות בפועל ירד שבפסוק ג רמז לירידה הרוחנית/ נפשית. כדאי לבדוק את מופעי הפועל 'ירד' בתנ"ך,
      על מנת לדעת אם ניתן להיאחז בגישה זו.

      לגבי מילת נרדם, היא כמובן גזורה מהשורש 'רדם', ניתן לראות כאן שימוש בצלילים דומים (אליטרציה). אולי. אני לא הייתי הולכת על זה.

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat