דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר בראשית » בראשית כט – נישואי יעקב ללאה ולרחל

בראשית כט – נישואי יעקב ללאה ולרחל

© https://www.magicbible.co.il

לחטיבה עליונה ולבגרות, סיכום, פירושים, ניתוח הפרק, הדמויות: יעקב ורחל, לבן, הרועים, מוהר, מידה כנגד מידה ועוד.  

סיפורי האבות

לחטיבה עליונה ולבגרות

מעבר ⇐ לסיפורי יצחק ויעקב, פרקים כד – לד, לכיתות ג לחצו כאן

כאן לומדים תנך בכיף

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק

– פירושי מילים והסברים (חלקית)
– פסוק א 
– פגישת יעקב והרועים ליד באר המים בחרן 

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  פסוק א 
♦  פגישת יעקב והרועים ליד באר המים בחרן
♦  פגישת יעקב ורחל
♦  בין רבקה לרחל
♦  יעקב בבית לבן  – עיסקת נשואין
♦  מוהר
♦  ממי ביקש חתן את ידה של האישה? 
♦  לבן הרמאי ועיסקת הנישואין הנוספת עם יעקב 
♦  נתינת שפחה לבת עם נישואיה
♦  ההריונות של לאה ועקרותה של רחל
♦  בניה של לאה ומדרש שמותיהם
♦  אֵם הבנים לעומת העקרה
♦  דמותו של יעקב בפרק כט
♦  דמותו של לבן בפרק כט
♦  מידה כנגד מידה

מנוי לקסם התנ"ך

פירושי מילים והסברים

לקבלת פירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות 

א וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו וַיֵּלֶךְ אַרְצָה בְנֵי קֶדֶם: 
ב וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה, וְהִנֵּה שָׁם שְׁלשָׁה עֶדְרֵי צֹאן רֹובְצִים עָלֶיהָ, כִּי מִן הַבְּאֵר הַהִיא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים, וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר: 
ג וְנֶאֶסְפוּ שָׁמָּה כָל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וְהִשְׁקוּ אֶת הַצֹּאן, וְהֵשִׁיבוּ אֶת הָאֶבֶן עַל פִּי הַבְּאֵר לִמְקֹמָהּ: 
ד וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב: אַחַי, מֵאַיִן אַתֶּם? וַיֹּאמְרוּ: מֵחָרָן אֲנָחְנוּ: 
ה וַיֹּאמֶר לָהֶם: הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר? וַיֹּאמְרוּ: יָדָעְנוּ: 
ו וַיֹּאמֶר לָהֶם: הֲשָׁלוֹם לוֹ? וַיֹּאמְרוּ: שָׁלוֹם, וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם הַצֹּאן: 
ז וַיֹּאמֶר: הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה, הַשְׁקוּ הַצֹּאן, וּלְכוּ רְעוּ: 
ח וַיֹּאמְרוּ: לֹא נוּכַל, עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן: 
ט עוֹדֶנּוּ מְדַבֵּר עִמָּם וְרָחֵל בָּאָה עִם הַצֹּאן אֲשֶׁר לְאָבִיהָ כִּי רֹעָה הִוא: 
י וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן, אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ, וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ: 

להמשך קריאה

הקדמה קצרצרה

פרק כט מגולל את סיפורו של יעקב מרגע הגיעו לחרן, מקום מושבו של לבן, אחי אמו.
הפרק רווי מנהגים ואורח חיים מעניינים, רחוקים מאלה של ימינו, ולכן גם מרתקים.

פסוק א 
פסוק א הוא סיומו של פרק כח. אחרי החלום בבית אל המשיך יעקב בדרכו לארצו של דוד:
"וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו וַיֵּלֶךְ אַרְצָה בְנֵי קֶדֶם".
הכיוון ברור, על תלאות הדרך איננו שומעים דבר; פוגשים ביעקב כשהוא מגיע למחוז חפצו. 

פגישת יעקב והרועים ליד באר המים בחרן

פסוקים ב – ח

במפגש בין יעקב לרועים נתרשם מהווי היום יום של הרועים. 

בדרכו ליעד, הגיע יעקב לבאר בשדה שסיפקה מים להשקיית עדרים. הוא ראה שלושה עדרי צאן רובצים לצד הבאר, שפיה היה מכוסה באבן גדולה: "וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה, וְהִנֵּה שָׁם שְׁלשָׁה עֶדְרֵי צֹאן רֹובְצִים עָלֶיהָ, כִּי מִן הַבְּאֵר הַהִיא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים, וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל פִּי הַבְּאֵר".
מדי יום באו הרועים וגללו את האבן מעל פי הבאר, ואחרי שהשקו את העדרים השיבו את האבן למקומה: 
"וְנֶאֶסְפוּ שָׁמָּה כָל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וְהִשְׁקוּ אֶת הַצֹּאן, וְהֵשִׁיבוּ אֶת הָאֶבֶן עַל פִּי הַבְּאֵר לִמְקֹמָהּ".

יעקב פתח בשיחה עם הרועים: "אַחַי, מֵאַיִן אַתֶּם?"
הרועים: "מֵחָרָן אֲנָחְנוּ".
יעקב: הַיְדַעְתֶּם אֶת לָבָן בֶּן נָחוֹר?
הרועים: "יָדָעְנוּ".
יעקב: "הֲשָׁלוֹם לוֹ?"
הרועים: "שָׁלוֹם! וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם הַצֹּאן".
יעקב: "הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה, הַשְׁקוּ הַצֹּאן, וּלְכוּ רְעוּ".
יעקב משתומם על כך שבשעה כה מוקדמת של היום העדרים אינם מצויים בשדות המרעה, לכן הוא שאל מדוע אינם משקים את הצאן וממשיכים לרעות. 
הרועים: "לֹא נוּכַל, עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן".
הרועים מסבירים שהם חייבים לחכות לכל הרועים, וביחד הם גוללים את האבן הכבדה מעל פי הבאר, ומשקים את הצאן.

בארות מים היו מכוסים באבנים גדולות כדי למנוע גניבת מים על ידי זרים.
מים היו מוצר יקר מאד. עוד בנושא המים ראו בקישור הבא

פגישת יעקב ורחל

פסוקים ט – יב

להמשך קריאה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat