דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » סיפורי התורה » גן עדן » חווה, אדם, הנחש ופרי עץ הדעת

חווה, אדם, הנחש ופרי עץ הדעת

© https://www.magicbible.co.il

איך להסביר לילדים מהו פרי עץ הדעת? מיהו הנחש ומה תפקידו? האם חווה אשמה ? מה היה חלקו של אדם בחטא האכילה? ועוד.

נחש, חוה ואדם בגן עדן

עוד לילדים בנושא גן עדן

⇐  סיפור האכילה מעץ הדעת והגירוש מגן עדן. היכנסו כאן.
⇐  גן עדן בשמים? בארץ? היכנסו כאן.

נושאים למיקוד
•  איזה מין עץ הוא עץ הדעת?
•  מיהו הנחש? מה תפקידו בסיפור?
•  מי אשם יותר, אדם או חווה?
•  מה היו העונשים שגזר אלוהים על הנחש, האישה ואדם.

מעוניינים בלימוד והוראה של הנושא בכיתות א – ג היכנסו כאן.
מעוניינים בלימוד והוראה של הנושא לחטיבה עליונה ובגרות היכנסו כאן.

נחש

•  מדבר בשפה שמובנת לאדם ולחווה.
•  יש לו רגלים
.
חז"ל אמרו שלנחש הקדום היו רגלים.
מעניין לדעת שבמזרח הקדום תואר הנחש כיצור בעל רגלים, כפי שמתואר על גבי
אריחים בשער האלה הבבלית אישתר. 
לפנינו אריח אחד מתוך האריחים הרבים שמרכיבים את שער אישתר שנבנה בבל לפני כ2500 שנה בבל.
היום ניתן לראותו במוזיאון הארכיאולוגי בברלין.

חווה, אדם, הנחש ופרי עץ הדעת (בראשית ג) נחש בעל רגליים. אריח משער האלה אישתר.

הנחש היה ערמומי = ערמה היא חכמה שמשמשת להרע.
זוכרים את "התנינים הגדולים" מסיפור הבריאה. הנחש הוא מאותה חבורה של בריונים, מורדים באלוהים.
עמי קדם ייחסו לנחשים כוח רב, בני אדם פחדו מהם והשתמשו בסמלונים של נחשים כאמצעי הגנה. הם שייכו לנחש כוח רב וסגדו לו.

שימו לב לכתר של מלכי מצרים הקדומה, שעליו, התנוסס פיסלון של נחש הקוברה. כסמל לגבורתו של המלך, וגם כקמע להגנתו.
בתמונה שליט מצרים רעמסס השלישי, שעל כתרו מתנוסס נחש קוברה.

חווה, אדם, הנחש ופרי עץ הדעת (בראשית ג) נחש הקוברה על כתרו של רעמסס השלישי.

 

תפקיד הנחש בסיפור

להסית את אדם וחווה לאכול מפרי עץ הדעת, להמרידם נגד הציווי של אלוהים.
הוא טוען שאלוהים אסר עליהם לאכול מפרי עץ הדעת, כי לא רצה שיהיו בעלי הבנה ויכולות כמוהו.

אישה

רבים מאשימים את האישה בפיתויו של אדם ובעונשים שאלוהים הטיל עליהם. הם טוענים שהנחש בחר להתחיל בה, כי היא טפשה וניתנת לפיתוי בקלות.
בואו נבדוק את הדברים. 
האישה לא מהרה לאכול. כשהנחש הסית אותה לאכול מהפרי האסור, היא התנגדה. היא הסבירה שפרט לאיסור האכילה מעץ הדעת, הותר להם לאכול מכל פירות הגן.

בהמשך היא בחנה את הפרי והתרשמה משלוש תכונות שלו:

א. טעים, ראוי למאכל – "טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל".
ב. יפה, מעורר תיאבון – "תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם".
ג. הפרי מעניק חכמה – וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל.

אחרי שטעמה מפרי העץ נתנה האישה גם לאדם לאכול ממנו. מדוע?
האישה רצתה שגם אדם יהנה מהפרי המיוחד.
או: 
על מנת שאדם יהייה שותף לפשע.

אדם

אדם לא היה שותף לשיחה בין האישה לנחש.
הוא אכל מפרי עץ הדעת כשחווה הגישה לו. הוא לא שאל, לא בדק, אכל.

איך זה שלא שאל? לא בדק? הרי אלוהים ציווה עליו, לא על האישה, שלא לאכול מפרי העץ.
הנה מספר תשובות:
–  לא ידע מהו הפרי שחווה נתנה לו.
– התעלם מהאיסור של ה'.
– לא עמד בפיתוי, למרות האיסור שניתן לו באופן ברור.. 

עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע
מה היה המיוחד בפרי עץ הדעת?
מה קרה לאדם ולחווה לאחר האכילה מפרי עץ הדעת?
אדם וחווה לא אכלו תפוח!!!! 

רוב הציירים ציירו תפוח, אבל אין לזה רמז בסיפור, חווה לקחה מפרי העץ: "מִפִּרְיוֹ". 

המילה דַּעַת מכוונת לידע, הבנה, חכמה, אבל האדם הרי לא היה טיפש! הוא קרא שמות לבעלי החיים, הוא שמר על גן עדן וטיפח אותו, אלהים נתן לו הוראות מה מותר לו לאכול ומה אסור.

מה באמת קרה לאדם ולאישה אחרי האכילה?
"וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעו כִּי עֵירֻמִּם הֵם". 

אחרי שאדם ואישתו אכלו מפרי עץ הדעת גילו שהם עירומים.
האם עד לאכילת הפרי עיניהם היו עצומות? האם לא ראו?

עיניהם לא היו עצומות לפני האכילה, הם גם לא היו עיוורים.
הביטוי "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם", הוא ביטוי ציורי שמצביע על כך שהבינו משהו שקודם לא הבינו.

אז מה גילו אחרי שנפקחו עיניהם?
גילו שהם ערומים.
מה מיוחד בגילוי הזה? הרי גם עיוור יודע שהוא ערום! 

האכילה מעץ הדעת חידדה את ההבנה שלהם, את ההבחנה בין טוב לרע, נהיו פחות תמימים, הבינו שבגוף ערום טמונות גם סכנות.

מה עשו?
תפרו חגורות מעלי תאנה לכיסוי גופם: "וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ (עשו) לָהֶם חֲגֹורֹות".

 

פעילות חינוכית, שאלות ויצירה תוכלו למצוא בבראשית פרק ג כאן בקישור

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. עדי הגב 4 בפברואר 2016 בשעה 15:23

    תודה רבה על הרעיונות, עשיתי היום את הפעילות שלך והתגובות שלהם היו מרתקות

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat