דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר תהילים » תהילים קד – מזמור הלל לבריאה ולטבע

תהילים קד – מזמור הלל לבריאה ולטבע

© https://www.magicbible.co.il

תהילים קד – מזמור הלל לבריאה ולטבע, פירושים, סיכומים, נושאים למיקוד, עיצוב אמנותי, השוואה לבראשית א, אסוציאציות, שאלות לבחינה.

רשימת המזמורים לבגרות

מזמורי תהילים פתוחים לכל מנויי האתר

מזמור א – דמות הצדיק האידיאלית
מזמורים כג, קל – תפילת האדם
מזמורים ח, קד – התייחסות לבריאה ולטבע
מזמור נא – חרטה
מזמורים קכא, קכב, קכח – שירי המעלות

 

⇐ מעבר לכל פרקי תהילים 

תוכן העניינים בפרק קד
להתרשמות חלקית מתוכני המזמור 
• הקדמה קצרצרה
• מזמור השמש לאחנאתון המצרי 
• אלהים – לבוש, בית, משרתים

למנויים בלבד
♦  הקדמה קצרצרה
♦  מזמור השמש לאחנאתון המצרי
♦  נושאים למיקוד
♦  טקסט ופירושים
♦  עיצוב אמנותי
♦  קישורים אסוציאטיביים
♦  שאלות הכנה לבחינה
♦  מבנה המזמור ונושאיו
   – אלהים – לבוש, בית, משרתים
   – ארץ ומים בריאה ותכלית
   – הצמחייה ותכליתה
   – שמש, ירח – יום ולילה
     זמן יום וזמן לילה
   – הים
   – תלות הנבראים באלוהים.
   – המשורר ואלהים – בנימה אישית
   – תפילה למיגור הרשעים.
   – מזמור קד בזיקה לסיפור הבריאה בבראשית א 

 

 

סוג המזמור: הלל, שבח לה'. 
נושא המזמור: שיר הלל לבריאה ולטבע. 
כותרת: מזמור יתום, נטול כותרת.

הקדמה קצרצרה 

מזמור קד הוא שיר הלל לאלהים ולטבע.
המזמור מתאר פריט אחר פריט את מעשה הבריאה, כמו ברשימה קטלוגית, אבל בשונה מרשימה הוא מעוצב אמנותית באופן מופלא. 
קיימת זיקה ברורה בין תיאורי הבריאה במזמור קד לסדר הבריאה בששת ימי בראשית.
במזמור שקעו שרידי מסורות עתיקות על בריאת העולם שאינם מופיעים בסיפור הבריאה בבראשית פרק א.

המעברים בין הנושאים נעשים פעמים רבות בדרך אסוציאטיבית כפי שיודגם בהמשך. 

אסוציאציה
קושרת בין מושגים; הזכרת מושג אחד מעלה
בזיכרון מושג שני. לפעמים נוצרת שרשרת של אסוציאציות.

 

מזמור השמש לאחנאתון המצרי
במאה ה 14 לפני הספירה מלך במצרים מלך שובר מוסכמות, שצמצם את פנתיאון האלים המצריים לאל אחד ראשי אל השמש (אתן).
הוא הקים בירה חדשה ומרכז דתי חדש. הרפורמה הדתית שלו לא האריכה ימים ונעלמה אחרי מותו.
אותו מלך כתב מזמור הלל לאתן, אל השמש, שדומה באופן מדהים למזמור קד. 
במאה ה 14 ישראל היו במקרה הטוב, שבטים נוודים, יש להניח שהמזמור של אחנאתון קדם למזמור קד. האם משורר תהילים העתיק/הושפע או שבמקרה יצר יצירה דומה. לזה לא נתייחס כאן.

איך נלמד את המזמור?
לפי חלוקה לנושאים; בכל נושא טקסט פירושים והסברים; מיקוד וניתוח של עיקרי הרעיונות; עיצוב אמנותי.

מבנה המזמור ונושאיו 

הפסוק הראשון והאחרון יוצרים מסגרת אחידה. המשורר פותח ומסיים באותה האמירה. המסגרת מעידה על אחדות המזמור ועל הנושא המרכזי לברך ולהלל את ה'.
פתיחה: "בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה" (פסוק א1).
סיום: "בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה, הַלְלוּיָהּ" (פסוק לה2).

פתיחה  פסוק א
פסוק א 1 המשורר מצהיר על כוונתו לברך ולפאר את ה': "בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה".
פסוק א 2 בצמוד הוא פורץ בקריאת התפעלות כוללת: "יְהֹוָה אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד, הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ".
הוא מתאר את הופעתו המרשימה של האל; היופי והכבוד שאופפים אותו כמלבוש.

אלהים – לבוש, בית, משרתים

פסוקים ב – ד 

טקסט ופירושים
לקבלת הפירושים העבירו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.

ב עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה:
ג הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ:
ד עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרֲתָיו אֵשׁ לֹהֵט:

שימו לב לדמיון של הטבע המתואר בפסוקים אלה ליסודות הבריאה הנזכרים בבראשית פרק א

איתני הטבע המתוארים בפסוקים אלה: אור, שמים, מים עליונים (עננים), רוח, אש משמשים כולם את ה': 

אור – בגד: "עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה" – האור עוטף את ה' כבגד.
שמים – בית: "נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה", השמים כאהל, שה' הציב למגוריו.
מים – תקרה: "הַמְקָרֶה בַמַּיִם עֲלִיּוֹתָיו". המים משמשים קורות תמך לחדרי הבית העליונים. 
עננים ורוח – מרכבה: "הַשָּׂם עָבִים רְכוּבוֹ הַמְהַלֵּךְ עַל כַּנְפֵי רוּחַ" העננים משמשים כמרכבה, והרוח מסייעת בהולכה.

רוח ואש – משרתים: "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת, מְשָׁרֲתָיו אֵשׁ לֹהֵט" משרתי ה' הם רוחות ואש לוהטת. 

עיצוב אמנותי

תקבולות משלימות
עֹטֶה אוֹר כַּשַּׂלְמָה 
נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה

עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת
[עֹשֶׂה] מְשָׁרֲתָיו
 אֵשׁ לֹהֵט 
מלאך הוא שליח; מילה זו מקבילה למשרת בצלע השנייה. 
ניתן להסביר את הצלע  השנייה של התקבולת בשני אופנים: 
א. ה' עושה את מלאכיו (שליחיו) למהירים כרוח.
ב. ה' עושה את הרוחות למלאכיו, לשליחיו.

דימויים
כַּשַּׂלְמָה (כבגד),  כַּיְרִיעָה (כאהל, בית). 

ארץ ומים

פסוקים ה – יג
להמשך קריאה

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat