דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמואל ב - פירושים, סיכומים והסברים, מפות, העשרה, פעילות » שמואל ב פרק יט – סיום המרד, בחזרה לכס המלוכה

שמואל ב פרק יט – סיום המרד, בחזרה לכס המלוכה

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, מצגות, האבל של דוד על מות אבשלום, יואב מוכיח ומאיים על דוד, חזרת דוד למלך על כל ישראל ויהודה, המינוי של עמשא, דוד ושמעי בן גרא ועוד.

המשך מרד אבשלום

סרטון מצגות

כל הפרקים בנושא מרד אבשלום – פתוחים למנויים

אירועים מקדימים למרד אבשלום

שמואל ב פרק יג – אונס תמר ורצח אמנון 
שמואל ב פרק יד – דוד ומשל האישה החכמה מתקוע

המרד

שמואל ב פרק טו – תחילת מרד אבשלום 
שמואל ב פרק טז – דוד, ציבא ושמעי בן גרא 

שמואל ב פרק יז – עצת חושי ועצת אחיתופל 
שמואל ב פרק יח – מות אבשלום 
שמואל ב פרק יט – סיום המרד, בחזרה לכס המלוכה
ש
מואל ב פרק כ – מרד שבע בן בכרי

תוכן העניינים בפרק יט

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– האבל של דוד על אבשלום 
– יואב ודוד – תוכחה ואיום 

למנויים בלבד: 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  אבלו של דוד על אבשלום 
♦  יואב מוכיח ומאיים 
♦  דיונים במחנה ישראל להחזרת דוד לכס המלוכה 
♦  דוד משכנע את אנשי יהודה לתמוך בו 
♦  מינוי עמשא לשר צבא 
♦ דוד ושמעי בן גרא
♦  דוד ומפיבושת. 
♦  דוד גומל טובה לברזילי הגלעדי 
♦  העימות בין ישראל ליהודה. 
♦  שעורי בית ודפי עבודה

רכישת מנוי לקסם התנ"ך

בשורת מותו של אבשלום היתה קשה לדוד, הוא מאן להתנחם, הסתגר, התעלם מכולם, עד שיואב התערב. 
מעתה מתחיל שיקום שילטונו של דוד, נשמע על הוויכוח בין אנשי ישראל ויהודה להחזרת השילטון לידי דוד, על מינויו של עמשא בן יתר לשר צבא, ועל פגישותיו של דוד עם שמעי בן גרא, מפיבושת בן שאול, וברזילי הגלעדי.

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות. 

א וַיִּרְגַּז הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַל עַל עֲלִיַּת הַשַּׁעַר, וַיֵּבְךְּ, וְכֹה אָמַר בְּלֶכְתּוֹ: "בְּנִי אַבְשָׁלוֹם, בְּנִי, בְנִי אַבְשָׁלוֹם, מִי יִתֵּן מוּתִי אֲנִי, תַחְתֶּיךָ, אַבְשָׁלוֹם בְּנִי, בְנִי".
ב וַיֻּגַּד לְיוֹאָב: "הִנֵּה הַמֶּלֶךְ בֹּוכֶה, וַיִּתְאַבֵּל עַל אַבְשָׁלוֹם".
ג וַתְּהִי הַתְּשֻׁעָה בַּיּוֹם הַהוּא לְאֵבֶל לְכָל הָעָם, כִּי שָׁמַע הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, נֶעֱצַב הַמֶּלֶךְ עַל בְּנו.
ד וַיִּתְגַּנֵּב הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא לָבוֹא הָעִיר, כַּאֲשֶׁר יִתְגַּנֵּב הָעָם הַנִּכְלָמִים בְּנוּסָם בַּמִּלְחָמָה.
ה וְהַמֶּלֶךְ לָאַט אֶת פָּנָיו, וַיִּזְעַק הַמֶּלֶךְ קוֹל גָּדוֹל: "בְּנִי אַבְשָׁלוֹם, אַבְשָׁלוֹם בְּנִי, בְנִי".
ו וַיָּבֹוא יוֹאָב אֶל הַמֶּלֶךְ הַבָּיִת, וַיֹּאמֶר: "הוֹבַשְׁתָּ הַיּוֹם אֶת פְּנֵי כָל עֲבָדֶיךָ הַמְמַלְּטִים אֶת נַפְשְׁךָ הַיּוֹם וְאֵת נֶפֶשׁ בָּנֶיךָ וּבְנֹותֶיךָ וְנֶפֶשׁ נָשֶׁיךָ וְנֶפֶשׁ פִּלַגְשֶׁיךָ,
ז לְאַהֲבָה אֶת שֹׂונְאֶיךָ וְלִשְׂנֹוא אֶת אֹוהֲבֶיךָ, כִּי הִגַּדְתָּ הַיּוֹם, כִּי אֵין לְךָ שָׂרִים וַעֲבָדִים, כִּי יָדַעְתִּי הַיּוֹם כִּי לוּ אַבְשָׁלוֹם חַי, וְכֻלָּנוּ הַיּוֹם מֵתִים, כִּי אָז יָשָׁר בְּעֵינֶיךָ.
ח וְעַתָּה, קוּם צֵא וְדַבֵּר עַל לֵב עֲבָדֶיךָ, כִּי בַיהֹוָה נִשְׁבַּעְתִּי, כִּי אֵינְךָ יוֹצֵא אִם יָלִין אִישׁ אִתְּךָ הַלַּיְלָה, וְרָעָה לְךָ זֹאת מִכָּל הָרָעָה, אֲשֶׁר בָּאָה עָלֶיךָ מִנְּעֻרֶיךָ עַד עָתָּה".
ט וַיָּקָם הַמֶּלֶךְ וַיֵּשֶׁב בַּשָּׁעַר, וּלְכָל הָעָם הִגִּידוּ לֵאמֹר, הִנֵּה הַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁב בַּשַּׁעַר. וַיָּבֹוא כָל הָעָם לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ, וְיִשְׂרָאֵל נָס אִישׁ לְאֹהָלָיו.
י וַיְהִי כָל הָעָם נָדוֹן בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: הַמֶּלֶךְ הִצִּילָנוּ מִכַּף אֹויְבֵנוּ, וְהוּא מִלְּטָנוּ מִכַּף פְּלִשְׁתִּים, וְעַתָּה בָּרַח מִן הָאָרֶץ מֵעַל אַבְשָׁלוֹם,
יא וְאַבְשָׁלוֹם אֲשֶׁר מָשַׁחְנוּ עָלֵינוּ מֵת בַּמִּלְחָמָה, וְעַתָּה לָמָה אַתֶּם מַחֲרִישִׁים לְהָשִׁיב אֶת הַמֶּלֶך?" 
יב וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד שָׁלַח אֶל צָדוֹק וְאֶל אֶבְיָתָר הַכֹּהֲנִים לֵאמֹר: "דַּבְּרוּ אֶל זִקְנֵי יְהוּדָה לֵאמֹר, לָמָּה תִהְיוּ אַחֲרֹונִים לְהָשִׁיב אֶת הַמֶּלֶךְ אֶל בֵּיתוֹ". וּדְבַר כָּל יִשְׂרָאֵל בָּא אֶל הַמֶּלֶךְ אֶל בֵּיתוֹ. 
יג אַחַי אַתֶּם, עַצְמִי וּבְשָׂרִי אַתֶּם, וְלָמָּה תִהְיוּ אַחֲרֹונִים לְהָשִׁיב אֶת הַמֶּלֶךְ.

להמשך קריאה..

אבלו של דוד על אבשלום

פסוקים א-ט1

עם קבלת הבשורה על מותו של אבשלום, התבודד דוד בחדר שמעל שער החומה. דוד היה אבל וכואב.
הוא היה מעדיף למות במקום אבשלום: "בְּנִי אַבְשָׁלוֹם, בְּנִי, בְנִי אַבְשָׁלוֹם, מִי יִתֵּן מוּתִי אֲנִי, תַחְתֶּיךָ, אַבְשָׁלוֹם בְּנִי, בְנִי".
הסתגרותו של המלך מנעה מאנשיו לחגוג את הניצחון. הם חזרו לעיר כגנבים, בשקט, כצבא שנחל מפלה: 
"וַתְּהִי הַתְּשֻׁעָה בַּיּוֹם הַהוּא לְאֵבֶל לְכָל הָעָם" 
והמלך המשיך לזעוק: "בְּנִי אַבְשָׁלוֹם, אַבְשָׁלוֹם בְּנִי, בְנִי". 

יואב מוכיח ומאיים
פסוקים ו-ט1

תוכחה 
כשדווח ליואב על המלך השקוע בעצב הפרטי שלו ומתעלם מהעם, הוא הוכיח אותו בכעס רב: 

•   דוד פגע בכל האנשים שתמכו בו, שעזרו לו להימלט, מעבדיו ועד משפחתו הקרובה. 
•   בניגוד לשכל הישר דוד אוהב את מי ששונא אותו (אבשלום), ושונא את אוהביו. 
•   אילו אבשלום היה חי וכולם, מתים – דוד היה מרוצה.

איום 
יואב נשבע שאם דוד לא יצא לקבל את פני העם, הוא יגרום לכך שאיש לא יתמוך בו, וזה יהייה האסון הגדול ביותר שיפקוד אותו מאז נעוריו. 
דוד שמע ליואב, התיישב בשער העיר, וקיבל את פני העם שבאו לחלוק לו כבוד.

מדוע ציית דוד ליואב?
א. הוא ידע שיואב צודק, שהוא חייב לקבל את פני האנשים שסיכנו עצמם למענו.
ב. הוא פחד מיואב. מעמדו של יואב בעם ובקרב הצבא היה חזק; הוא היה עלול להמרידם נגד דוד.  

מדוע נהג יואב כפי שנהג? 
האם לא הבין שהמלך מתאבל?
שני דברים הכעיסו אותו: 
במישור הלאומי: יואב האמין שמנהיג חייב להתחשב, בראש ובראשונה בעמו, ובעיותיו האישיות חייבות להיות משניות. 
במישור האישי: איך ניתן להתאבל על בן שכל כך הֵרע לאביו? 

 

דיונים במחנה ישראל להחזרת דוד לכס המלוכה 

פסוקים ט2 יא 
להמשך קריאה..

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat