דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמואל ב - פירושים, סיכומים והסברים, מפות, העשרה, פעילות » שמואל ב פרק יא – דוד, בת שבע ואוריה החיתי

שמואל ב פרק יא – דוד, בת שבע ואוריה החיתי

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, מצגות, דוד ובת שבע, דוד ואוריה, יואב ודוד, מות אוריה, הדמויות בפרק, חטאי דוד

נושאים למיקוד

•  המלחמה בעמון
•  דוד ובת שבע
•  דוד ואוריה החיתי
•  דוד ויואב בן צרויה

סרטון מצגות

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– דוד ובת שבע, אשת אוריה החיתי
–  אוריה נקרא משדה הקרב לירושלים

למנויים בלבד: 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦ חדש: סרטון מצגות

♦  דוד ובת שבע, אשת אוריה החיתי
♦  דוד ואוריה
♦  ניסיונותיו של דוד לשכנע את אוריה לרדת לביתו    
♦  מכתב המוות
♦  מות אוריה  
♦  הבשורה על מות אוריה
   – יואב והמבשר
   – דוד והמבשר
♦  דוד לוקח לו את בת שבע אישה
♦  הדמויות – דוד, בת שבע, אוריה ויואב 
♦  שעורי בית ודפי עבודה

רכישת מנוי לקסם התנ"ך

דוד התבסס בשילטונו, נלחם ונחל ניצחונות.
פרק יא מתרחש בשעת עימות צבאי ממושך בין ארץ עמון לישראל. 
המלך ישב בירושלים ואת המלחמה ניהל יואב בן צרויה.
באותם ימים היסתבך דוד בפרשה אישית קשה, עליה נשמע בפרק. פרשה זו הטילה צל כבד על משפחתו.

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המובלטות 

א וַיְהִי לִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה לְעֵת צֵאת הַמְּלָכִים, וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת יוֹאָב וְאֶת עֲבָדָיו עִמּוֹ וְאֶת כָּל יִשְׂרָאֵל וַיַּשְׁחִיתוּ אֶת בְּנֵי עַמּוֹן וַיָּצֻרוּ עַל רַבָּה וְדָוִד יֹושֵׁב בִּירוּשָׁלָים. 
ב וַיְהִי לְעֵת הָעֶרֶב וַיָּקָם דָּוִד מֵעַל מִשְׁכָּבוֹ, וַיִּתְהַלֵּךְ עַל גַּג בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיַּרְא אִישָּׁה רֹוחֶצֶת מֵעַל הַגָּג, וְהָאִשָּׁה טוֹבַת מַרְאֶה מְאֹד.
ג וַיִּשְׁלַח דָּוִד וַיִּדְרֹושׁ לָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר: "הֲלוֹא זֹאת בַּת שֶׁבַע, בַּת אֱלִיעָם, אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי.
ד וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים וַיִּקָּחֶהָ, וַתָּבוֹא אֵלָיו, וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ, וְהִיא מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ. וַתָּשָׁב אֶל בֵּיתָהּ.
ה וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתִּשְׁלַח וַתַּגֵּד לְדָוִד וַתֹּאמֶר: "הָרָה אָנֹכִי".
ו וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶל יוֹאָב: "שְׁלַח אֵלַי אֶת אוּרִיָּה הַחִיתִּי". וַיִּשְׁלַח יוֹאָב אֶת אוּרִיָּה אֶל דָּוִד. 

להמשך קריאה..

מצג, מבוא

פסוק א 

פסוק א קושר את פרקנו לפרק הקודם, שם סופר על המלחמה בין ישראל לעמון ולארם. 

הרקע לפרוץ המלחמה בין ישראל לעמון
דוד שלח משלחת ניחומים לחנון מלך עמון, על מות אביו.
שרי עמון הסיתו את חנון להאמין שמדובר במרגלים שמתחזים למנחמים.
תגובת העמונים היתה משפילה ומתגרה: הם החזירו את השליחים 
אחרי שגזזו את זקניהם לחצי, וקיצצו את בגדיהם באופן שגילה
מקומות אינטימיים בגופם.
זו היתה עילת המלחמה, והיא תסביר לנו את תגובתו הקשה של דוד כלפיהם בפרק יב.


חלפה שנה מאז פרוץ המלחמה. יואב שר הצבא של דוד נחל ניצחונות על עמון, ופרקנו פותח בזמן 
שצבא ישראל צר על רבה, עיר הבירה.
במהלך המלחמה ישב דוד בירושלים.

"וְדָוִד יֹושֵׁב בִּירוּשָׁלָים".
יש כאלה מבינים את המשפט הזה כציון שלילי לדוד שישב בירושלים, בעת שישראל נלחמו בעמון.
אחרים טוענים, שמלך לא יכול לנטוש את ענייני המדינה לזמן רב, ויש קרבות שיכולים להתנהל בלעדיו.

דוד ובת שבע, אשת אוריה החיתי

פסוקים ב-ה

הסיפור התרחש בשעת ערב; דוד התהלך על גג ביתו וראה "אִישָּׁה רֹוחֶצֶת מֵעַל הַגָּג, וְהָאִשָּׁה טוֹבַת מַרְאֶה מְאֹד".
האישה היפה עוררה את סקרנותו של דוד; הוא חקר לזהותה. כך הוא גילה ששמה: בת שבע, בתו של אליעם,
אחד ממפקדי הצבא, ואשתו של אוריה, אף הוא מבחירי חייליו: "הֲלוֹא זֹאת בַּת שֶׁבַע, בַּת אֱלִיעָם, אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי".

למרות היותה אשתו של פקודו, המוגדרת על פי החוק "אשת איש", שאסור לגעת בה, שלח דוד שליחים, הביא אותה לביתו ושכב איתה: "וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים וַיִּקָּחֶהָ, וַתָּבוֹא אֵלָיו, וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ, וְהִיא מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ. וַתָּשָׁב אֶל בֵּיתָהּ". 

מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ = מטהרת עצמה מטומאה; לפי ההלכה היהודית אישה נחשבת 'טמאה' בעת המחזור החודשי שלה.
שבוע אחרי תום המחזור, עליה לטהר עצמה ברחיצה במים (במי המקווה). זמן זה הוא המתאים ביותר לקליטת הריון.


רחיצה באותם ימים לא הייתה עניין יום יומי; הרחיצה של בת שבע, בעת שדוד ראה אותה מעל הגג, נועדה לטהר אותה מטומאתה. 

קולה של בת שבע לא נשמע: מה הרגישה כשהמלך קרא לה? מה הרגישה כשהייתה אצלו? כשחזרה הבייתה? 
לעומת זאת כשגילתה שהיא בהריון הודיעה לדוד בקצרה: "הָרָה אָנֹכִי". 
איזה אומץ לב לשלוח למלך הודעה כזאת!

בת שבע בסכנת חיים. אם אנשים בסביבתה הקרובה ידעו שהיא בהריון, בשעה שבעלה בשדה הקרב, יבינו כולם שהיתה עם גבר זר, ועל כך תומת.

איך יפעל דוד? 
להמשך קריאה..  




 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. חיה הגב 10 באפריל 2016 בשעה 22:02

    שלום,
    אני נהנית מאד מהסיכומים וההסברים שלך.
    יש לי הערה חשובה לגבי הפרק הזה.. בת שבע אמנם היתה נשואה, אך בתקופה זו, כאשר הבעל היה יוצא לקרב, היה נותן גט לאשתו שמא יפול בקרב… כך שכאשר דוד לקח את בת שבע היא בעצם עם גט.

    • חיה בן איון הגב 12 באפריל 2016 בשעה 10:27

      ראשית תודה על דבריך הטובים.
      לעניין ההערה שלך.
      גישה זו מופיעה בדברי חז"ל, אך אין לה רמז בכתוב, והיא אינה תואמת את פשט הכתוב.
      אם הכל היה כל כך חוקי, מדוע דוד קרא לאוריה משדה הקרב שירד לביתו וישכב עם בת שבע?
      ומדוע הוא הסתבך בשרשרת איומה של פשעים?
      מדוע נתן הוכיח אותו, והעניש אותו למרות שביקש סליחה?
      חיה

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat