דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמואל א עם פירושים, סיכומים והסברים » שמואל א פרק ח – דרישת העם למלך ומשפט המלך

שמואל א פרק ח – דרישת העם למלך ומשפט המלך

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, סרטון מצגות, הסיבות לדרישת העם להמליך עליהם מלך, 'משפט המלך', 'חוק המלך', אקטואליה – מלך ודמוקרטיה ועוד.

מעבר לנושא ⇐בין שאול לדוד

הפרק כולל סרטון מצגות


תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 
–  פירושי מילים והסברים חלקי
–  המידע במצג
– דרישת העם משמואל להמליך עליהם מלך

למנויים בלבד

♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק 
♦ סרטון מצגות חדש
♦ המידע במצג
♦ 
דרישת העם להמליך עליהם מלך

♦ מדוע מלך?
♦ 
תגובת שמואל

♦ מה רע במשטר מלוכני? ומה דעת התורה על כך?
♦ 
אז מדוע שמואל כעס?

♦ תשובת ה' לשמואל
♦ משפט המלך
♦ 
העם מתעקש להמליך עליהם מלך
♦ 
חוק המלך בדברים

♦ הקשר בין 'חוק המלך' שבספר דברים ל'משפט המלך' בשמואל א, ז
♦ 
אקטואליה על קצה המזלג

♦ עקרונות היסוד של הדמוקרטיה
♦ זכויות היסוד של האדם
♦ שיעורי בית ודפי עבודה 
מנוי לקסם התנ"ך

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים, הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות

א וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁופְטִים לְיִשְׂרָאֵל. 
ב וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל, וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה – שֹׁופְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע. 
ג וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע, וַיִּקְחוּ שֹׁוחַד, וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט. 
ד וַיִּתְקַבְּצוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיָּבֹואוּ אֶל שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה. 
ה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: "הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ, וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ, עַתָּה שִׂימָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם. 
ו וַיֵּרַע הַדָּבָר בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ. וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל אֶל יְהוָה. 
ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל שְׁמוּאֵל: "שְׁמַע בְּקוֹל הָעָם לְכֹל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ, כִּי לֹא אֹותְךָ מָאָסוּ, כִּי אֹותִי מָאֲסוּ מִמְּלֹוךְ עֲלֵיהֶם. 
ח כְּכָל הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר עָשׂוּ מִיּוֹם הַעֲלֹותִי אוֹתָם מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה, וַיַּעַזְבֻנִי וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, כֵּן הֵמָּה עֹושִׂים 
גַּם לָךְ. 
ט וְעַתָּה שְׁמַע בְּקוֹלָם, אַךְ, כִּי הָעֵד תָּעִיד בָּהֶם, וְהִגַּדְתָּ לָהֶם מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹוךְ עֲלֵיהֶם". 
י וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵת כָּל דִּבְרֵי יְהוָה אֶל הָעָם הַשֹּׁואֲלִים מֵאִתּוֹ מֶלֶךְ. 
יא וַיֹּאמֶר: זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר יִמְלֹוךְ עֲלֵיכֶם: אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח, וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו, וְרָצוּ לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ.

להמשך קריאה.. 

המידע במצג

פסוקים א-ג

שמואל הזקן העניק לבניו משרות מכובדות: "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁופְטִים לְיִשְׂרָאֵל". 
שמואל הפך את בניו שליטים באיזור באר שבע, אולם, מסתבר, שהם לא היו ראויים להנהיג את העם: הם רדפו בצע, לקחו שוחד ושפטו שלא על פי מידות הצדק: "וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע, וַיִּקְחוּ שֹׁוחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט". 

בהתנהגותם, דמו בני שמואל לבני עלי שניצלו את מעמדם הגבוה ופגעו בעם. 
הדמיון לבני עלי מחזק את אי מסוגלותם להנהיג את ישראל. 

'בצע', 'שוחד' הן מילים בעלות משמעות שלילית, קשורות בשחיתות חברתית. 
באותם הימים, מנהיגים שימשו גם שופטים.
בשל מעמדם הרם פנו אל בני שמואל אנשים בבקשות עזרה, ושילמו כסף (או שווה כסף) עבור זיכויים במשפט.
בני שמואל קיבלו את הכסף (שוחד), ופסקו את דינם
 לטובת המשלמים. כך נמצא הצדק מעוקם ומעוות.

שימו לב לתהליך: 
וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע ⇐ וַיִּקְחוּ  שֹׁוחַד ⇐ התוצאה: וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט. 

המספר משתעשע בפועל 'נטה': וַיִּטּוּ… וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט.
דבר נטוי הוא היפוכו של ישר. 
בני שמואל נטו, "וַיִּטּוּ" – סרו מהדרך הטובה, הישרה, רדפו אחרי כסף
ולקחו שוחד.
התוצאה: "וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט" – המשפט שעשו היה מעוות, נטוי, עקום.

דרישת העם להמליך עליהם מלך

פסוקים ד-ה
להמשך קריאה  

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. שרית כץ הגב 1 בדצמבר 2015 בשעה 17:16

    חיה יקרה
    בכל פעם מחדש אני נפעמת מרמת העומק וממגוון הרבדים שאת נוגעת בכל פרק.
    האתר שלך הוא אוצר יקר מפז לכל המורים לתנ"ך.
    וכמובן לכל התלמידים.
    במלאכת מחשבת בנית כל יחידת לימוד של פרק בצורה מובנת ונהירה לכל תלמיד החל מהטקסט המנוקד, ה"מילים החמות" , הסיכום, העשרה , רלוונטיות לימינו…
    רק כך אפשר לחבב את התנ"ך על ילדי ישראל.
    תודה מעומק הלב,
    המורה שרית

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat