דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שופטים עם פירושים, הסברים, סיכומים ומצגות » שופטים פרקים א – ב

שופטים פרקים א – ב

© https://www.magicbible.co.il

כיבושי השבטים, עכסה בת כלב, הגויים הנשארים בארץ, חטאים ועונש. תרשים התהליך החוזר בספר שופטים: חטא, עונש, זעקה, ישועה.

מבוא קצרצר לספר שופטים

אחרי מות יהושע החלה תקופת אי שקט ביטחוני, שנמשכה כמאתיים שנה.
באותם ימים לא היה מנהיג מרכזי דוגמת משה ויהושע. כל שבט לחם את מלחמותיו בעצמו, לפעמים בסיוע של שבטים אחרים.
מי שחילץ את השבטים בתקופה הארוכה הזאת היו מנהיגים כריזמטיים שצמחו מתוך השבט, הובילו את השבט לניצחון ולשקט. 
אחרי הניצחון המשיך השופט להנהיג את שבטו או מספר שבטים. 

המושיעים הללו מכונים שופטים. על שמם נקרא ספר שופטים  וגם התקופה ימי השופטים.
השופטים בין יתר תפקידיהם עסקו גם בענייני משפט, כדרכם של שליטים ומלכים בעת ההיא.

נעיין בשני הפרקים הראשונים של ספר שופטים.

מנוי לקסם התנ"ך

 

שופטים פרק א 
שופטים פרק ב

שני הפרקים מהווים רקע להבנת תקופת השופטים; למלחמות הבלתי נפסקות עם עמי כנען ולתופעת השופטים המושיעים. 
אחרי מות יהושע נשארו עדיין חלקי ארץ רבים בידי יושבי הארץ המכונים בשמות כוללים: כנעני ואמורי. 
כל שבט המשיך במלחמות הכיבוש של נחלתו לעיתים באמצעות איחוד עם שבטים אחרים כמו שמעון שהיצטרף ליהודה.
הישיבה של ישראל בצמוד למובלעות הכנעניות גרמה לעימותים צבאיים עם ישראל וגם להשפעה תרבותית-דתית. 

שופטים פרק א

נושאים למיקוד

א. יהושע לא כבש את כל הארץ. המשך כיבוש נחלות השבטים נעשה בידי השבטים באופן פרטני, לא לאומי.

ב. את חלקי הארץ הלא כבושים מכנים 'מובלעות' או 'הארץ הנשארת'.

ג. בין ישראל למובלעות הכנעניות שרר מתח צבאי מתמיד.
לעתים גברה יד ישראל, ופעמים אחרות השכנים שיעבדו את ישראל ותבעו מהם מיסים.

מצב זה נמשך פחות או יותר עד שקם מלך בישראל.

ד.  בהיעדר הנהגה מרכזית, כל שבט, או קבוצת שבטים, היו תלויים במושיע, כריזמטי שקם מתוכם להושיע את העם.
מנהיגים מושיעים אלה מכונים שופטים, על שמם נקרא הספר ועוד ידובר בהם הרבה. 

היכן התיישבו ישראל?

השבטים התיישבו בעיקר באיזורי ההר, שהיו דלילים באוכלוסיה כנענית, לכן גם נכבשו ביתר קלות. 
לעומת זאת שטחים חשובים מבחינה חקלאית, מסחרית ואסטרטגית כמו מישור החוף ועמק יזרעאל נותרו מחוץ לתחום הישראלי.

עכסה בת כלב ועותניאל בן קנז

סיפור מיוחד מוקדש בפרק לכיבוש קרית ספר המכונה גם דביר. הוא מאפשר הצצה לדרך 
בה עודדו אנשים לעמוד בראש מבצע צבאי קשה.
כלב, נשיא שבט יהודה, הציע את בתו לאישה כפרס לאיש שיכניע את קרית ספר.
עתניאל בן קנז נענה לאתגר, כבש את עיר וקיבל את עכסה לאישה. 
עכסה קבלה מאביה בנדוניה אדמות שאין בהם מים, היא תבעה ממנו אזורי מעיינות והוא נעתר לה.

על המנהג להציע פרס ללוחם על ביצוע מהלך מלחמתי נועז נשמע בסיפורו של יפתח ומאוחר יותר אצל שאול שהציע את בתו לאיש שיכה את הפלישתים.

עדויות סותרות
בפרק דווחו כיבושי ערים כמו ירושלים, עזה אשקלון ועקרון, שמכתובים מאוחרים יותר נלמד שלא נכבשו בתקופה זו. 

שופטים פרק ב

בפרק זה נעשה ניסיון להסביר את הסיבה לאי השלמת הכיבוש, ולמציאותן של המובלעות הכנעניות בתוך שבטי ישראל:

א. ה' העניש את העם החוטא.

ב. הסבר רציונאלי, מציאותי: לישראל לא היה נשק ויכולות צבאיות לגבור על העמים שישבו בתוכם ובגבולם.


מלאך ה' – התוכחה והעונש

מהר מאד ישראל שכחו את בריתם עם ה'.
הם כרתו בריתות עם יושבי הארץ, ועבדו לאלוהיהם.
שליח ה' הוכיח והתריע על העונש: ה' ישאיר את עמי כנען כמוקש לעם.

העם הגיב בחרטה ובבכי. המקום נקרא בוכים על שם הבכי.

מות יהושע
ביהושע, פרק כד פסוקים כט, ל נפרדנו מיהושע, והנה שופטים ב, ח – ט חוזר המידע על דבר מותו:
וַיָּמָת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן עֶבֶד יְהֹוָה בֶּן מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים:
וַיִּקְבְּרוּ אוֹתוֹ בִּגְבוּל נַחֲלָתוֹ בְּתִמְנַת חֶרֶס בְּהַר אֶפְרָיִם מִצְּפוֹן לְהַר גָּעַשׁ.

מטרת החזרה על מות יהושע
להדגיש את העובדה שבימי יהושע ובני דורו עבד העם את ה' בנאמנות:

"וַיַּעַבְדוּ הָעָם אֶת יְהֹוָה כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשׁוּעַ".
אבל אחרי מות הדור ההוא קם דור שלא ידע את ה' (לא ידע, או לא רצה לדעת): 
"אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֶת יְהֹוָה וְגַם אֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל".

בגידת העם – "וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה" 

יא וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים:
יב וַיַּעַזְבוּ אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם הַמּוֹצִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם,
וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּכְעִסוּ אֶת יְהֹוָה:
יג וַיַּעַזְבוּ אֶת יְהֹוָה וַיַּעַבְדוּ לַבַּעַל וְלָעַשְׁתָּרוֹת:

העונש
אויבים שלא ניתן לנצחם, שהציקו ושיעבדו את ישראל.

התהליך החוזר בספר שופטים

העם חטא; ה' העניש אותם. נתן את אותם ביד אויבים/ששיעבדו אותם; העם זעק לעזרת ה', ה' הקים לעם מנהיג שהושיעם. לאחר זמן עם מות המנהיג העם חזר לסורו.

     תרשים של התהליך החוזר – חטא עונש, צעקה, ישועה 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat