דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » פתגמים » פתגם לילדים: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

פתגם לילדים: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

© https://www.magicbible.co.il

המסר והמשמעות של הפתגם: חריצות מול עצלות, דיון, יישום והטמעה של הפתגם; הנמלה כסמל החריצות; חריצות ועצלות זו מול זו.

מעבר ⇐ לכל הפיתגמים לילדים באתר קסם התנ"ך

פיתגם - שלֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם
צויר באמצעות בינה מלאכותית ai

תוכן העניינים
– הנמלה, סמל החריצות. 
– חריצות ועצלות זו מול זו. 
– המסר והמשמעות של הפתגם.

– דיון עם הילדים
– פעילות

– האם ידעתם שלפתגם המקסים הזה יש המשך? 

לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

הפיתגם החכם הזה כתוב בספר משלי ו,ו

המסר והמשמעות של הפתגם

הסבר מילולי
הפתגם שולח את העצל להתבונן בנמלה: "לֵךְ אֶל נְמָלָה, עָצֵל", ללמוד מהתנהגותה, ולהחכים (לנהוג בחכמה): "רְאֵה דְרָכֶיהָ, וַחֲכָם".

הסבר משמעותי
העצל יילמד מחריצותה של הנמלה, ילחדול מעצלותו, כי אז ייטב לו.

חישבו:
מה הרווח של החרוץ?
מה ההפסד של העצל?


הנמלה החרוצה היא ניגודו של העצל; 
 החריצות היא ניגודה של העצלות.  

                                                         

מהן התכונות המייחדות את הנמלה? 

נדבר רק תכונות ידועות ונראות לעין: 

  –   הנמלה נמצאת בתנועה מתמדת של איסוף מזון; היא שוקדת על מלאכתה
בהתמדה.
  –   הנמלה נושאת משא כבד הרבה ממשקל גופה. 
  –   הנמלה אוגרת מזון רב, בסבך מנהרות שהיא בונה למגורים.
  –   הנמלים מצטיינות בעבודת צוות: "כולן בשביל כולן". 
  –   לכל נמלה תפקיד מוגדר והיא מקפידה על מילויו. 

פיתגם - לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם
מיוצר על ידי בינה מלאכותית ai

חריצות מול עצלות

החרוץ

♥ עושה את המוטל עליו, אחראי. 
♥ אינו דוחה משימות ומטלות. 
♥ מונע מאחרים לבצע משימות שלו. 
♥ מתחשב בזולת. 
♥ מגיע להישגים. 

האם יש לכם רעיונות נוספים?

העצל

פיתגם - לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם
מיוצר על ידי בינה מלאכותית ai

– מתחמק מביצוע המטלות שלו.                                         
– דוחה ביצוע מטלות. 
– מבצע משימות באי חשק.                                               
– מתבטל. 
– מנצל את הקרובים לו, אינו נושא בנטל המשותף.                              
– אינו מתמיד בעשייה לו.                      
– אינו מסוגל לעבודת צוות. 

האם יש לכם רעיונות נוספים?

לפתגם היפה והחכם הזה יש המשך! 
מה דעתכם להמחיז אותו?

לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם!

 אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל.

 תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ.

 עַד-מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ?

 מְעַט שֵׁנוֹת, מְעַט תְּנוּמוֹת, מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב.

 

העצל ילמד מדרכיה של הנמלה, שעושה את המטלות שלה ללא צורך במשגיח:  
"אֲשֶׁר אֵין לָהּ קָצִין שׁוֹטֵר וּמוֹשֵׁל". 
החריצות של הנמלה משתלמת היא אוגרת את מזונה בקיץ, ובימות החורף והקור אינה צריכה לדאוג:
"תָּכִין בַּקַּיִץ לַחְמָהּ (הלחם שלה) אָגְרָה בַקָּצִיר מַאֲכָלָהּ (האוכל שלה)".

כותב הפתגם מזרז את העצל, להפסיק לישון ולהתבטל:

"עַד מָתַי עָצֵל תִּשְׁכָּב? 
מָתַי תָּקוּם מִשְּׁנָתֶךָ? 
מְעַט שֵׁנוֹת, מְעַט תְּנוּמוֹת (תנומה = שינה), מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב". 

חִבֻּק יָדַיִם = ביטוי לבטלה.

דיון ושאלות על הפתגם: לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם

  1. האם אתם מכירים בעלי חיים שניתן להגדירם כחרוצים או כעצלים?

  2. האם אתם מכירים אנשים חרוצים? אילו תכונות מאפיינות אותם?

  3. מה אתם מרגישים כלפי עצל? פרטו את רגשותיכם.

  4. איזו עיצה הייתם נותנים לעצל?

  5. מדוע כדאי לעצל לשנות עצמו?

  6. מה הייתם רוצים ללמוד מהנמלה?

  7. מה היתרונות שמקנה לנו החריצות.

  8. מדוע העצלות לא משתלמת.

  9. באיזה צבע הייתם בוחרים לצבוע 'עצל'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע זה. 

  10. באיזה צבע הייתם בוחרים לצבוע 'חרוץ'? הסבירו מדוע בחרתם בצבע זה.

פעילות חקר על עולם הנמלים

קיימים סוגים שונים של נמלים. מדובר בחברה מרתקת, ומומלץ לבצע עם הילדים עבודת חקר עליהם. 

איך מתקשר הפתגם מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, למה שלמדנו כאן. 
מי שעבד, בישל, קנה והכין אוכל לשבת יוכל להינות מסעודת השבת.

כחיזוק להביא את המשל של איסופוס: הנמלה והחרגול.

יישום הפתגם: "לֵךְ אֶל נְמָלָה עָצֵל רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם", בחיי היום יום

•   לא נדחה מטלות
עכשיו נסדר את הילקוט, עכשיו נסדר את החדר, עכשיו נלך להתרחץ…מה עוד?

•   נעזור בבית, בגן, בכיתה
איך?
ניקח יוזמה, ולא נחכה שיבקשו מאיתנו. 
נוריד צלחות מהשולחן לאחר האוכל, נזרוק זבל לחדר אשפה…מה עוד?

•   נפסיק להתלונן ולבוא בטענות על מטלות שאנו לא אוהבים.
אל תשכחו:

כולנו נושאים בנטל. 
כולם בעד כולם. 

דרך נאותה להרגלי חיים של שיתוף ואחריות. 

 

כאן לומדים תנך בכיף
« פוסט קודם
פוסט הבא »

12 תגובות

  1. עדי הגב 6 בספטמבר 2014 בשעה 15:43

    שלום חיה

    תודה על הרעיונות הנפלאים.
    אני גננת בגני חובה והנושא השנתי שלי הוא פתגמים. האם תוכלי לעזור לי ברעיונות ליצירה סביב הפתגמים? במפגש אני אלמד בצורה חוויתית, המחזה, סיפורים ושירים. אני עדיין לא יודעת איך לתת להם ליצור מחומרים שונים את פתגם.
    אם יש לך רעיונות אשמח מאוד לקבל
    תודה רבה
    עדי

    • חיה בן איון הגב 7 בספטמבר 2014 בשעה 20:15

      עדי שלום,
      תודה על דבריך.
      כרגע כל הרעיונות בנושא הפתגמים מצויים באתר (ראי הלשונית בתפריטים, דף הבית).
      בעתיד אני מקווה להעלות חומרים נוספים

  2. ימית הגב 12 במאי 2014 בשעה 21:39

    ווואו איזה יופי תמיד אני מצליחה להתלהב מחד וגם אני לא ידעתי שיש לו המשך לפתגם והמשך משמעותי מאוד.. תודה

    • חיה בן איון הגב 13 במאי 2014 בשעה 20:32

      תודה ימית. שמחתי שהיצלחתי לחדש

  3. גלית גרינברג בק הגב 12 במאי 2014 בשעה 21:19

    חיה את מדהימה!!! כרגיל אני נהנית כל פעם לקרוא את דברי החוכמה שלך, הכל כל כך ברור ומופשט פשוט להעביר לילדים, את נפלאה תמשיכי ככה.

    • חיה בן איון הגב 13 במאי 2014 בשעה 20:36

      היי גלית,
      תודה על דבריך. כזאת הכרת תודה ופירגון. אין הרבה דברים כאלה.
      חיה

  4. איילת סייליס הגב 9 במאי 2014 בשעה 16:53

    חיה שלום,
    תודה רבה על חריצותך בעריכת המידע על הפתגם בצורה יסודית ,מעניינת ,חויתית מרתקת ופורצת דרך.
    יישר כוח על העבודה המועילה והטבעת חותמך בסיוע לצוות המחנכים לקרב את הילדים לתנ"ך ומורשת ישראל

    • חיה בן איון הגב 9 במאי 2014 בשעה 18:05

      שלום איילת,
      תודה על תגובתך החמה
      חיה

  5. ענת קצנשטיין הגב 8 במאי 2014 בשעה 20:40

    תודה חיה,
    ממש מלמד האתר שלך.
    לא ידעתי על המשכו של הפתגם ועכשיו אני קוראת ונהנת.
    ענת קצנשטיין

    • חיה בן איון הגב 9 במאי 2014 בשעה 9:47

      שלום ענת,
      תודה על דבריך.
      זאת בדיוק כוונתי להעשיר אנשים, כמוך, צמאי דעת.
      חיה

  6. שרון הגב 8 במאי 2014 בשעה 20:22

    חיה, הפעילות מקסימה וקלה להבנה עבור הילדים, אני מתכננת ליישם אותה מחר בבוקר.
    המון תודה על כל החשיבה וההפשטה של החומרים, פתגמים, חגים וסיפורים שונים.

    שרון

    • שוש הגב 14 בינואר 2016 בשעה 21:29

      האתר שלך ממש מעשיר! מאוד שימושי! תענוג!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat