דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » שבת וחגים » שבת » משמעות השבת לילדים

משמעות השבת לילדים

© https://www.magicbible.co.il

איך להסביר לילדים את משמעות השבת? הערכים החברתיים של השבת. הרלוונטיות של השבת לימינו. שיחה ופעילות.

 

על מה נדבר? 

♥  הסיבה לקיום השבת על פי התורה
♥  הערך החברתי-אנושי של השבת 
♥  
שיחה עם ילדים על מהות השבת והרלוונטיות שלה לימינו 

הסיבה לקיום השבת על פי התורה 


התורה נותנת
שני הסברים שונים לשמירת השבת. 

הסבר א  
עשרת הדיברות (שמות כ, ז-י)

הסבר ב 
עשרת הדיברות (דברים ה, יא – יד)

 

"זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ… …כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים
עָשָׂה יְהוָה
אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם

וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם. וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי". 

 

"שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ…וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד
הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם,
וַיֹּוצִאֲךָ יְהוָ
ה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה. 

 

השבת – זיכרון למנוחה של ה' לאחר שסיום לברוא את העולם 

 

השבת – זיכרון לעבדות של בני ישראל במצרים והגאולה משם. 


הערך החברתי אנושי של השבת

 

התורה מדגישה את חובת המנוחה ביום השבת שחלה על כו  ל ם, 
ללא הבדל מעמדי, כולל עבדים, זרים ובעלי חיים שעובדים בשירותו של האדם.

…לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה
   אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ
   וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ
   וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ
   וְגֵרְךָ (הזר, הנוכרי), אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ (שבעיר מגוריך).
   לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ. .. (ספר דברים ה, יג). 

הנביא ישעיהו המנחם מוסיף כינוי נוסף לשבת:
"וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג" (ישעיהו נח, יג).

 
ראינו שמנוחה ועונג הם הדברים המהותיים שאותם מדגיש התנ"ך.
המנוחה היא צורך אנושי, בסיסי!!
למנוחה ערך פסיכולוגי רב. בני האדם זקוקים למנוחה פיסית ונפשית על מנת לתפקד.

לסיום החלק הזה הנה מאמר יפה מן המדרש: 

אמר לו הקב"ה למשה: 
מתנה טובה יש לי באוצרותי, שבת שמה, 
ואני מבקש לתת אותה לישראל.

שיחה עם ילדים על מהות השבת והרלוונטיות שלה לימינו 

 

ילדים, מה אומרות לכם המילים: מנוחה ועונג שבת? 
השיחה תתמקד בשני הנושאים: מנוחה ועונג שבת.

מה עושה המשפחה שלכם ביום השבת?
הילדים יספרו וישתפו.

מה אתם מרגישים ביום שבת, שאינכם מרגישים בימים אחרים? 
מטרת השאלה להביא את הילדים לבטא את עצמם מבחינה רגשית ומילולית. 

מהו הדבר הכי כייפי בשבת? 
מטרת השאלה התבוננות פנימה, ומציאת היפה בדברים מובנים מאליהם. 

תשאלו את ההורים שלכם מה אהבו לעשות בשבת כשהיו ילדים. 
מטרת השאלה: הידוק הקשר עם ההורים.

 איך מתאימים דברי הפסוק מספר דברים ה, יג למציאות שלנו היום?

…לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה
   אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ
   וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ
   וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ
   וְגֵרְךָ (הזר, הנוכרי), אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ (שבעיר מגוריך).
   לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ. .. (ספר דברים ה, יג). 

היום אין עבדים, וכמעט שלא מעבידים בעלי חיים, אבל יש אנשים רבים שנאלצים לעבוד בשבת, וגם הרבה עובדים זרים.

שיחה בנושא זה תפתח אצל הילדים:

גישה הומנית לגבי האחר, הזר.
עירנות ואיכפתיות לזכויות השוות לכל בני האדם.

 

א.      האם אתם מכירים אנשים שעובדים בשבת?
ב.      מדוע יש אנשים שנאלצים לעבוד בשבת?
ג.       מה מרגישים האנשים שמוכרחים לצאת לעבודה בשבת?
ד.      מה דעתכם? איך ניתן לעזור להם כדי שגם הם יוכלו לנוח בשבת. 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

3 תגובות

  1. רחל הגב 4 בנובמבר 2015 בשעה 18:58

    נהנתי מאוד לעבור על על החומר הנפלא, ממש ערוכים להפליא .
    יש לי שאלה כהמשך לשיחה עם הילדים .
    אני מלמדת בבי"ס שובו -הרכב אוכלוסיה רוסית -מחבר העמים, רובה חילונית. איך אני אשאל את השאלות ,באיזה צורה? שלא יפגעו או שיהיה מין דילמה כאשר יעבירו מסר זה להורים,שלא תיוצר מין ריאקציה בעינין השבת .
    כי את כל נושא היהדות אנחנו מלמדות בצורה מאד עקיפה ולא מלחיצים או מחיבים
    אם יש לך עצות עבורי אשמח מאד
    בברכה רחל

    • חיה בן איון הגב 4 בנובמבר 2015 בשעה 21:26

      שלום רחל,

      אני מבינה את הקושי ואת ההתלבטות. אין לי מענה קסם, בכל זאת מספר מילים.
      אתם בהחלט צודקים, לא להלחיץ, לא להטיף ולא להגיד שזו הדרך הנכונה ואין בלתה:
      אני מצטטת ממה שכתבתי באתר: "על המכנה המשותף הרחב של כו…ל…נו. בלי הטפות ובלי שטיפות מוח".

      דברי עם הילדים על הערך ההומני, הכלל אנושי של השבת.
      דברי איתם על מקורות השבת בתורה, זה מעניין וחשוב.
      תשאלי ילדים איך הם חוגגים בשבת, איך המשפחות מסמלות את השבת? מה הם אוהבים לעשות בשבת.
      תספרי איך אנשים נוהגים לקבל את השבת. תפתחי להם חלון להתעניין….
      תציעי קידוש וקבלת שבת עם דגש על משפחתיות.

  2. אלומה הגב 10 באוגוסט 2013 בשעה 23:59

    כל התוכן שאת מעלה מדהים אותי ל פעם מחדש! החומר מלמד אותי ומבהיר לי דברים כל כך חשובים! תודה רבה!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat