דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר מלכים ב » מלכים ב פרק כג – סיכום ופירושים; יאשיהו – חיסול הבמות וריכוז הפולחן

מלכים ב פרק כג – סיכום ופירושים; יאשיהו – חיסול הבמות וריכוז הפולחן

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכומים, הרפורמה הדתית של יאשיהו, חידוש הברית, טהור המקדש חיסול הבמות והפולחן האלילי, ריכוז פולחן ה' בירושלים,
מות יאשיהו בידי פרעה.

הפסוקים הנלמדים בפרק כג א-יד; כה-ל

תוכן העניינים

להתרשמות מתוכני הפרק

–  פירושי מילים והסברים (חלקי)
–  יאשיהו וחידוש הברית בין העם לה'
–  יאשיהו וטיהור הארץ מעבודת אלילים
    טהור המקדש

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום פסוקים א – יד
♦  סיכום פסוקים כה-ל
♦  יאשיהו וחידוש הברית בין העם לה'
♦  יאשיהו וטיהור הארץ מעבודת אלילים
♦  טהור המקדש
♦  חיסול הבמות – ריכוז הפולחן במקדש שבירושלים 
♦  ביטול משרות הכהונה בבמות
♦  סוגי הפולחן האלילי שחיסל יאשיהו
♦  אמונת היחיד, המונותיאיזם
♦  איך ביצע יאשיהו את הטיהר?
♦  חטאי מנשה מאפילים על צדיקותו של יאשיהו
♦  מותו של יאשיהו בידי פרעה נכה מלך מצרים

פירושי מילים והסברים

פסוקים א-יד

א וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ וַיַּאַסְפוּ אֵלָיו כָּל זִקְנֵי יְהוּדָה וִירוּשָׁלָם: 
ב וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ בֵּית יְהֹוָה וְכָל אִישׁ יְהוּדָה – וְכָל יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַם אִתּוֹ וְהַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים וְכָל הָעָם לְמִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל וַיִּקְרָא בְאָזְנֵיהֶם אֶת כָּל דִּבְרֵי סֵפֶר הַבְּרִית הַנִּמְצָא בְּבֵית יְהֹוָה: 
ג וַיַּעֲמֹד הַמֶּלֶךְ עַל הָעַמּוּד וַיִּכְרֹת אֶת הַבְּרִית לִפְנֵי יְהֹוָה, לָלֶכֶת אַחַר יְהֹוָה, וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְאֶת עֵדְוֹתָיו וְאֶת חֻקֹּתָיו בְּכָל לֵב וּבְכָל נֶפֶשׁ לְהָקִים אֶת דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת הַכְּתֻבִים עַל הַסֵּפֶר הַזֶּה. וַיַּעֲמֹד כָּל הָעָם בַּבְּרִית: 
ד וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶת כֹּהֲנֵי הַמִּשְׁנֶה, וְאֶת שֹׁמְרֵי הַסַּף לְהוֹצִיא מֵהֵיכַל יְהֹוָה אֵת כָּל הַכֵּלִים הָעֲשׂוּיִם לַבַּעַל וְלָאֲשֵׁרָה וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם וַיִּשְׂרְפֵם מִחוּץ לִירוּשָׁלַם בְּשַׁדְמוֹת קִדְרוֹן וְנָשָׂא אֶת עֲפָרָם בֵּית אֵל: 
ה וְהִשְׁבִּית אֶת הַכְּמָרִים אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה וַיְקַטֵּר בַּבָּמוֹת בְּעָרֵי יְהוּדָה וּמְסִבֵּי יְרוּשָׁלָם וְאֶת הַמְקַטְּרִים לַבַּעַל לַשֶּׁמֶשׁ וְלַיָּרֵחַ וְלַמַּזָּלוֹת וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם: 
ו וַיֹּצֵא אֶת הָאֲשֵׁרָה מִבֵּית יְהֹוָה מִחוּץ לִירוּשָׁלַם אֶל נַחַל קִדְרוֹן וַיִּשְׂרֹף אֹתָהּ בְּנַחַל קִדְרוֹן וַיָּדֶק לְעָפָר וַיַּשְׁלֵךְ אֶת עֲפָרָהּ עַל קֶבֶר בְּנֵי הָעָם: 

להמשך קריאה..

 

יאשיהו וחידוש הברית בין העם לה'

פסוקים א-ג

יאשיהו כינס את כל מכובדי יהודה וירושלים: "וַיַּאַסְפוּ אֵלָיו כָּל זִקְנֵי יְהוּדָה וִירוּשָׁלָם", ואיתם הכהנים, הנביאים, כל איש יהודה ויושבי ירושלים "לְמִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל", אל בית ה'. 
זוהי כמובן הגזמה, המקדש, וגם ירושלים במתכונת של אותם ימים, לא יכלו להכיל קהל כה גדול. הגיוני שמדובר בנציגות העם.
המלך קרא באוזני הנאספים את דברי הכתוב בספר המכונה: "סֵפֶר הַבְּרִית", שנמצא במקדש. 
בעומדו על בימה מוגבהת חידש יאשיהו את הברית שבין ה' לעם, והעם התחייב לקיים את מצוות ה' ברוח הספר: 

"וַיַּעֲמֹד הַמֶּלֶךְ עַל הָעַמּוּד, וַיִּכְרֹת אֶת הַבְּרִית לִפְנֵי יְהֹוָה, לָלֶכֶת אַחַר יְהֹוָה, וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְאֶת עֵדְוֹתָיו וְאֶת חֻקֹּתָיו בְּכָל לֵב וּבְכָל נֶפֶשׁ לְהָקִים אֶת דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת הַכְּתֻבִים עַל הַסֵּפֶר הַזֶּה. וַיַּעֲמֹד כָּל הָעָם בַּבְּרִית".

בפרק כב מכונה הספר שנמצא במקדש "סֵפֶר הַתּוֹרָה", בפרקנו הוא מכונה "סֵפֶר הַבְּרִית". כי הוא מכיל רשימת עונשים וקללות שיחולו על העם שהפר את הברית שנכרתה בין ה' לעם עוד בסיני. 
בברית המחודשת שכורת איתם יאשיהו, העם מתחייב לציית לחוקים.

יאשיהו וטיהור הארץ מעבודת אלילים

פסוקים ד – יד

טהור המקדש

במהלך השנים הפך בית המקדש ממשכנו הבלעדי של ה' למשכנם של אלוהויות שונות. 
יאשיהו מנקה את המקדש ממיני הפולחן הזר. 
העוסקים במלאכה היו: "חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, כֹּהֲנֵי הַמִּשְׁנֶה וְשֹׁמְרֵי הַסַּף".

⇐ סילוק כלי הפולחן של הבעל, האשרה וצבא השמים (שמש, ירח וכוכבים), שנצבו בתוך המקדש. 

⇐ ניתוץ המבנים במקדש, שם ארגו נשים בדים לאשרה (פסלי האלים היו צבועים, וגם הלבישו אותם בבגדים מהודרים): 
"וַיִּתֹּץ אֶת בָּתֵּי הַקְּדֵשִׁים אֲשֶׁר בְּבֵית יְהֹוָה אֲשֶׁר הַנָּשִׁים אֹרְגוֹת שָׁם בָּתִּים לָאֲשֵׁרָה".

⇐ הפסקת הפולחן לאל השמש – מרכבה וסוסים שיועדו לאל השמש אף היא עמדה בתחומי המקדש" וַיַּשְׁבֵּת אֶת הַסּוּסִים אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה לַשֶּׁמֶשׁ, מִבֹּא בֵית יְהֹוָה אֶל לִשְׁכַּת נְתַן מֶלֶךְ הַסָּרִיס

⇐ ניתוץ שני המזבחות שהקים מנשה והציבם בשתי חצרות המקדש.

להמשך קריאה..

 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat