דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר מלכים ב » מלכים ב פרק ד – סיפורי אלישע עם פירושים, סיכום והסברים

מלכים ב פרק ד – סיפורי אלישע עם פירושים, סיכום והסברים

© https://www.magicbible.co.il

תוכן העניינים

להתרשמות מתכני הפרק 
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– אלישע, האישה האלמנה ונס פח השמן 
– מכירת ילדים לעבדות 

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים 
♦  סיכום, תוכן הפרק 
♦  אלישע, האישה האלמנה ונס פח השמן
♦  מכירת ילדים לעבדות 
♦  
השוואה בין אליהו לאלישע  
♦  אלישע והאישה השונמית 
   – השונמית מארחת את אלישע בביתה
   – אליהו גומל לאישה השונמית על הכנסת האורחים שלה
   – לידתו ומותו של בן האישה השונמית 
   – התוכנית של האישה השונמית
   – המחזה – הפגישה בין השונמית לאלישע 
   – אלישע מחייה את בן האישה השונמית 
♦  אלישע וריפוי הנזיד המר/הרעיל   
♦  אלישע ונס לחם הביכורים
♦  הדמויות בפרק השונמית, אלישע, אבי הילד, גיחזי   
♦  הווי ואורח חיים על פי מלכים א פרק ד 
♦  שאלות של חשיבה, תוכן וידע. 

 

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות

א וְאִישָּׁה אַחַת, מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים, צָעֲקָה אֶל אֱלִישָׁע לֵאמֹר: עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת, וְאַתָּה יָדַעְתָּ כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה' וְהַנֹּושֶׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים. 
ב וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע: מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ? הַגִּידִי לִי מַה יֶּשׁ לָךְ בַּבָּיִת? וַתֹּאמֶר: אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת כִּי אִם אָסוּךְ שָׁמֶן. 
ג וַיֹּאמֶר: לְכִי שַׁאֲלִי לָךְ כֵּלִים מִן הַחוּץ, מֵאֵת כָּל שְׁכֵנָיִךְ כֵּלִים רֵיקִים, אַל תַּמְעִיטִי. 
ד וּבָאת וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד בָּנַיִךְ וְיָצַקְתְּ עַל כָּל הַכֵּלִים הָאֵלֶּה, וְהַמָּלֵא תַּסִּיעִי.
ה וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ וַתִּסְגֹּור הַדֶּלֶת בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ וְהִיא מוֹצָקֶת. 
ו וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים, וַתֹּאמֶר אֶל בְּנָהּ הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי, וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ: אֵין עוֹד כֶּלִי, וַיַּעֲמֹד הַשָּׁמֶן. 
ז וַתָּבֹוא וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר: לְכִי, מִכְרִי אֶת הַשֶּׁמֶן, וְשַׁלְּמִי אֶת נִשְׁיֵךְ וְאַתְּ וּבָנַיִךְ תִּחְיִי בַּנּוֹתָר. 

ח וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹור אֱלִישָׁע אֶל שׁוּנֵם, וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל לָחֶם. 
ט וַתֹּאמֶר אֶל אִישָׁהּ, הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא עֹובֵר עָלֵינוּ תָּמִיד. 
י נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה, וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה, וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ, יָסוּר שָׁמָּה.  יא וַיְהִי הַיּוֹם, וַיָּבֹא שָׁמָּה, וַיָּסַר אֶל הָעֲלִיָּה, וַיִּשְׁכַּב שָׁמָּה. 
יב וַיֹּאמֶר אֶל גֵּיחֲזִי נַעֲרוֹ קְרָא לַשּׁוּנַמִּית הַזֹּאת, וַיִּקְרָא לָהּ, וַתַּעֲמֹוד לְפָנָיו. 
יג וַיֹּאמֶר לוֹ, אֱמָר נָא אֵלֶיהָ, הִנֵּה חָרַדְתְּ אֵלֵינוּ אֶת כָּל הַחֲרָדָה הַזֹּאת, מֶה לַעֲשׂוֹת לָךְ? הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל הַמֶּלֶךְ אוֹ אֶל שַׂר הַצָּבָא? וַתֹּאמֶר: בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹושָׁבֶת.  
יד וַיֹּאמֶר: וּמֶה לַעֲשׂוֹת לָהּ? וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי: אֲבָל בֵּן אֵין לָהּ וְאִישָׁהּ זָקֵן. 
טו וַיֹּאמֶר קְרָא לָהּ, וַיִּקְרָא לָהּ, וַתַּעֲמֹוד בַּפָּתַח. 
טז וַיֹּאמֶר לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹובֶקֶת בֵּן. וַתֹּאמֶר: אַל אֲדֹונִי, אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ. 
יז וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן, לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה, אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע. 
יח וַיִּגְדַּל הַיָּלֶד וַיְהִי הַיּוֹם וַיֵּצֵא אֶל אָבִיו אֶל הַקֹּוצְרִים. 
יט וַיֹּאמֶר אֶל אָבִיו: רֹאשִׁי, רֹאשִׁי וַיֹּאמֶר אֶל הַנַּעַר: שָׂאֵהוּ אֶל אִמּוֹ. 

להמשך קריאה..

אלישע, האישה האלמנה ונס פח השמן

פסוקים א-ז

אישה אלמנה ביקשה מאלישע להציל אותה, כי נקלעה למצב קשה. 
זהות האישה:
אלמנה של אחד מבני הנביאים (חסידיו של איש האלהים): "אִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים". 
בידוע, שאלמנות היו שייכות למגזר חסר הגנה, ומצבן הכלכלי גרוע (כמו יתומים).

מצוקת האישה: 
בגלל בעיות כלכליות היא לוותה כספים, אבל הייתה ענייה מכדי לפרוע את חובותיה, ועתה, הנושה (המלווה), רוצה לקחת את ילדיה ולמכור אותם לעבדים: "וְהַנֹּושֶׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים".  

אמצעי השכנוע של האישה:
היא מזכירה שבעלה המת היה מנאמניו של אלישע: "עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת".
היא מדגישה שבעלה "הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה". 

מכירת ילדים לעבדות 

סיפורה של האישה חושף היבט נוסף של תופעת העבדות בישראל
בתקופת התנ"ך. 

התורה מבחינה בין עבד עברי לעבד כנעני (מעמים אחרים). 
בעוד שהעבד הזר הוא 'עבד עולם' (רכושו של הבעלים עד ליום מותו ),
חובה על הבעלים של העבד העברי לשחררו בשנה השביעית לעבדותו

העדויות המקראיות מלמדות שלא הקפידו על שמירת החוק (ראו ירמיהו פרק לד), 
ואנשים מישראל המשיכו להחזיק בעבדיהם העבריים גם אחרי השנה 
השביעית.
 
אנשים עניים מכרו עצמם לעבדות בגלל קשיים כלכליים, 
אבל בסיפור שלפנינו מדובר בעבדות של ילדים, ועל חוסר האונים
של האישה האלמנה למנוע זאת.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובת אלישע לדברי האישה האלמנה

פסוקים ב-ד 

אלישע:
"מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ? הַגִּידִי לִי מַה יֶּשׁ לָךְ בַּבָּיִת?"
האישה: 
"אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת כִּי אִם אָסוּךְ שָׁמֶן.
אלישע: 
ציווה על האישה לשאול כלים רבים וריקים משכניה:
"לְכִי שַׁאֲלִי לָךְ כֵּלִים מִן הַחוּץ מֵאֵת כָּל שְׁכֵנָיִךְ כֵּלִים רֵיקִים אַל תַּמְעִיטִי".
האישה ובניה ינעלו את דלת ביתם, וייצקו מן השמן המועט מן הכד שלה לתוך הכלים:
השמן יספיק לכל הכלים, והוא ייעצר כשכולם יהיו מלאים:
"וּבָאת וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד בָּנַיִךְ וְיָצַקְתְּ עַל כָּל הַכֵּלִים הָאֵלֶּה וְהַמָּלֵא תַּסִּיעִי".

האישה ביצעה במדוייק את ההוראות של אלישע:

וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ וְהִיא מוֹצָקֶת". 

כשכל הכלים מלאו שמן, נעצר השמן בכד, ולא התמלא עוד. 
המספר: 
וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים,
האישה לבנה:
"הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי". 
הבן: "אֵין עוֹד כֶּלִי".
המספר: וַיַּעֲמֹד הַשָּׁמֶן". השמן שבכד הפסיק להתמלא. 

המספר: "וַתָּבֹא וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים".
אלישע: נותן הוראות לאישה, שיפתרו את בעיית חובותיה, ואת כלכלתה בעתיד. 
האישה תמכור את השמן, תשלם לנושים, והכסף הנותר ישמש לכלכלתה ולכלכלת בניה.
א
. "לְכִי מִכְרִי אֶת הַשֶּׁמֶן".
ב. "וְשַׁלְּמִי אֶת נִשְׁיֵךְ". 
ג. "וְאַתְּ וּבָנַיִךְ תִּחְיִי בַּנּוֹתָר". 

השתלשלות סיפור הישועה: 
מצוקה  ← פנייה לנביא  ← פעולה  ← נס  ← ישועה. 

תנאים לקיום הנס

♠  מצוקה וסבל קיומי
♠  אמונת המבקש בה' ובכוחו של הנביא. 
♠  ביצוע מדוייק של הוראות הנביא.


   

  

 

 

השוואה בין אלישע לאליהו

להמשך קריאה..
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat