דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר מלכים א » מלכים א פרק יח – אליהו ונביאי הבעל בהר הכרמל

מלכים א פרק יח – אליהו ונביאי הבעל בהר הכרמל

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, אליהו ועובדיהו, אליהו ואחאב, התחרות בין נביאי ה' לנביאי הבעל על הר הכרמל, אמצעים אמנותיים, דמותו של אליהו, דפי עבודה ועוד.

תוכן העניינים

להתרשמות מתכני הפרק

♥  פירושי מילים והסברים (חלקי)

♥  מבוא ורקע למפגש בין אליהו לאחאב
♥  אליהו ועובדיהו 

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק 
♦  מבוא ורקע למפגש בין אליהו לאחאב
♦  אליהו ועובדיהו 
♦  אליהו ואחאב 
♦  התחרות בין נביאי ה' לנביאי בעל בהר הכרמל. 
   –   עַד מָתַי אַתֶּם פֹּוסְחִים עַל שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים?"
   –  המתמודדים; כללי ההתמודדות; מי מנצח
   –  מדוע נקבעה ההתמודדות בהר הכרמל?
   – נביאי הבעל קוראים לבעל
   – לעגו של אליהו לנביאי הבעל 
♦  הנס – אש ה' יורדת על המזבח של אליהו 
   – ההכנות של אליהו 
   – תפילת אליהו 
   – ה' עונה לאליהו באש 
♦  סיום האירוע על הר הכרמל
♦  סיום הבצורת 
♦  דמותו של אליהו בפרק יח
♦  דמותו של אחאב
♦  שעורי בית ודפי עבודה

מנוי לקסם התנ"ך

 

 

פירושי מילים והסברים

הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.

א וַיְהִי יָמִים רַבִּים וּדְבַר יְהוָה הָיָה אֶל אֵלִיָּהוּ בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית לֵאמֹר: לֵךְ הֵרָאֵה אֶל אַחְאָב,
וְאֶתְּנָה מָטָר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. 
ב וַיֵּלֶךְ אֵלִיָּהוּ לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב. וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁומְרוֹן. 
ג וַיִּקְרָא אַחְאָב אֶל עֹובַדְיָהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת, וְעֹובַדְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה מְאֹד. 
ד וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה, וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִיאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם. 
ה וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֶל עֹבַדְיָהוּ: "לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל כָּל מַעְיְנֵי הַמַּיִם, וְאֶל כָּל הַנְּחָלִים, אוּלַי נִמְצָא חָצִיר, וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד, וְלוֹא נַכְרִית מֵהַבְּהֵמָה". 
ו וַיְחַלְּקוּ לָהֶם אֶת הָאָרֶץ לַעֲבָר בָּהּ; אַחְאָב הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד, לְבַדּוֹ, וְעֹובַדְיָהוּ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד לְבַדּוֹ. 
ז וַיְהִי עֹובַדְיָהוּ בַּדֶּרֶךְ, וְהִנֵּה אֵלִיָּהוּ לִקְרָאתוֹ. וַיַּכִּירֵהוּ, וַיִּפֹּול עַל פָּנָיו וַיֹּאמֶר: "הַאַתָּה זֶה אֲדֹונִי אֵלִיָּהוּ?". 
ח וַיֹּאמֶר לוֹ: אָנִי. לֵךְ אֱמֹור לַאדֹונֶיךָ: הִנֵּה אֵלִיָּהוּ. 
ט וַיֹּאמֶר: מֶה חָטָאתִי כִּי אַתָּה נֹותֵן אֶת עַבְדְּךָ בְּיַד אַחְאָב לַהֲמִיתֵנִי?  
י חַי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אִם יֶשׁ גּוֹי וּמַמְלָכָה, אֲשֶׁר לֹא שָׁלַח אֲדֹונִי שָׁם לְבַקֶּשְׁךָ וְאָמְרוּ: 'אָיִן', וְהִשְׁבִּיעַ אֶת הַמַּמְלָכָה וְאֶת הַגּוֹי כִּי לֹא יִמְצָאֶכָּה. 
יא וְעַתָּה, אַתָּה אֹומֵר: לֵךְ אֱמֹור לַאדֹנֶיךָ: הִנֵּה אֵלִיָּהוּ. 
יב וְהָיָה אֲנִי אֵלֵךְ מֵאִתָּךְ, וְרוּחַ יְהוָה יִשָּׂאֲךָ עַל אֲשֶׁר לֹא אֵדָע, וּבָאתִי לְהַגִּיד לְאַחְאָב, וְלֹא יִמְצָאֲךָ וַהֲרָגָנִי, וְעַבְדְּךָ יָרֵא אֶת יְהוָה מִנְּעֻרָי. 
יג הֲלֹא הֻגַּד לַאדֹונִי אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בַּהֲרֹוג אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה, וָאַחְבִּיא מִנְּבִיאֵי יְהוָה מֵאָה אִישׁ, חֲמִשִּׁים, חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וָאֲכַלְכְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם. 
יד וְעַתָּה, אַתָּה אֹומֵר: לֵךְ אֱמֹר לַאדֹנֶיךָ הִנֵּה אֵלִיָּהוּ, וַהֲרָגָנִי.

טו וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ חַי יְהוָה צְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו, כִּי הַיּוֹם אֵרָאֶה אֵלָיו. 
טז וַיֵּלֶךְ עֹבַדְיָהוּ לִקְרַאת אַחְאָב וַיַּגֶּד לוֹ. וַיֵּלֶךְ אַחְאָב לִקְרַאת אֵלִיָּהוּ. 
יז וַיְהִי כִּרְאוֹת אַחְאָב אֶת אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֵלָיו: "הַאַתָּה זֶה עֹוכֵר יִשְׂרָאֵל?" 

להמשך קריאה..

מבוא ורקע למפגש בין אליהו לאחאב

פסוקים א – ו

בשנה השלישית לפרוץ הבצורת ציווה ה' על אליהו לבשר לאחאב על סיומה:
"לֵךְ הֵרָאֵה אֶל אַחְאָב, וְאֶתְּנָה מָטָר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה". 

בשעה שאליהו הלך "לְהֵרָאוֹת אֶל אַחְאָב", גבר הרעב בעיר הבירה: "וְהָרָעָב חָזָק בְּשֹׁמְרוֹן".
אחאב יצא עם עובדיהו, מנהל משק ביתו, לחפש אחר מקורות מים ומאכל לבעלי החיים, שלא ימותו ברעב: "לֵךְ בָּאָרֶץ אֶל כָּל מַעְיְנֵי הַמַּיִם, וְאֶל כָּל הַנְּחָלִים, אוּלַי נִמְצָא חָצִיר, וּנְחַיֶּה סוּס וָפֶרֶד…".
הם חילקו את איזור החיפושים לשניים; כל אחד עבר באיזור שהוקצה לו:
"וַיְחַלְּקוּ לָהֶם אֶת הָאָרֶץ לַעֲבָר בָּהּ;  אַחְאָב הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד, לְבַדּוֹ, וְעֹובַדְיָהוּ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ אֶחָד לְבַדּוֹ". 

מיהו עובדיהו?

עובדיהו ניהל את בית המלך, ונשא בתואר המכובד, המקובל באותם הימים: "אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת". 

שמו של עובדיהו מורכב משתי מילים: עבד + יהו (קיצור שמו של ה').
שם שמכיל את שמות ה' מכונה – שם תיאופורי (תיאוס=אלוהים).
שם האדם מעיד על מהותו, ועובדיהו אכן מתאפיין כירא ה': "וְעֹובַדְיָהוּ הָיָה יָרֵא אֶת יְהוָה מְאֹד".

עובדי ה', באותם הימים נרדפו על ידי איזבל, ועובדיהו החביא מפניה מאה מנביאי ה' 
ודאג למזונם: "וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִיאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה, וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם". 

אליהו ועובדיהו

פסוקים ז-טז1 

כשעובדיהו פגש באליהו הוא מיד זיהה אותו וחלק לו כבוד רב: 
וַיַּכִּירֵהוּ, וַיִּפֹּול עַל פָּנָיו וַיֹּאמֶר: "הַאַתָּה זֶה אֲדֹונִי אֵלִיָּהוּ?". 
כנראה שזיהה אותו לפי לבושו, אדרת שיער, שהרי לא היו תמונות, לא אינטרט ולא אינסטגרם.
אליהו הודה: "אָנִי", וציווה על עובדיהו לבשר לאחאב על בואו אליו: "הִנֵּה אֵלִיָּהוּ'". 

בתגובה, עובדיהו נתקף בהלה, וראה בהוראה של אליהו משימת התאבדות: 
"מֶה חָטָאתִי כִּי אַתָּה נֹותֵן אֶת עַבְדְּךָ בְּיַד אַחְאָב לַהֲמִיתֵנִי? 

מדוע חשש עובדיהו לבשר לאחאב שאליהו רוצה לפגשו?
אחאב היה נחוש ללכוד את אליהו, והוא חיפש אחריו בכל עמי האזור, והשביע אותם,
שאכן אליהו אינו מצוי בתוכם: "חַי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אִם יֶשׁ גּוֹי וּמַמְלָכָה, אֲשֶׁר לֹא שָׁלַח אֲדֹונִי
שָׁם לְבַקֶּשְׁךָ וְאָמְרוּ: 'אָיִן". 

עובדיהו פחד שאליהו יעלם בפתאומיות, כדרך שהוא מופיע בפתאומיות, ואחאב יכלה את זעמו בעובדיהו: "וְהָיָה אֲנִי אֵלֵךְ מֵאִתָּךְ, וְרוּחַ יְהוָה יִשָּׂאֲךָ עַל אֲשֶׁר לֹא אֵדָע, וּבָאתִי לְהַגִּיד לְאַחְאָב, וְלֹא יִמְצָאֲךָ, וַהֲרָגָנִי". 

עובדיהו הזכיר את נאמנותו לה', כשסיכן את חייו בהצלת נביאי ה'.

אליהו הרגיע את עובדיהו ונשבע לו לעמוד בדיבורו: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ 
חַי יְהוָה צְבָאוֹת אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו, כִּי הַיּוֹם אֵרָאֶה אֵלָיו". 

עובדיהו האמין לאליהו והלך לקראת אחאב להודיע לו על בואו של אליהו:
"וַיֵּלֶךְ עֹבַדְיָהוּ לִקְרַאת אַחְאָב וַיַּגֶּד לוֹ".

אליהו ואחאב

פסוקים טז2– כ 

אחאב
הטיח באליהו את האחריות לאסון שפקד את ישראל:
"הַאַתָּה זֶה עֹוכֵר יִשְׂרָאֵל?"

להמשך קריאה..
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat