דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » מגילת רות » מגילת רות פרק ג – המפגש בין בעז לרות בגורן

מגילת רות פרק ג – המפגש בין בעז לרות בגורן

© https://www.magicbible.co.il

המפגש בין בעז לרות בגורן, פירושי מילים, סיכום, חוק היבום, נישואין בתנ"ך,הדמויות בפרק, מוטיב החסד, מנהגים.

תוכן העניינים

להתרשמות מתכני הפרק

–   פירושי מילים פסוקים א-יא 
–   התכנית של נעמי לשיקום חייה של רות
–   חוק היבום 

למנויים בלבד 
♦  פירושי מילים וביאורים 

♦  סיכום, תוכן הפרק 
♦  התכנית של נעמי לשיקום חייה של רות
♦  חוק היבום
♦  נישואין בתקופת התנ"ך
♦  הפגישה בין בועז לרות בגורן 
♦  התשובה של בעז להצעתה של רות 
♦  רות בדיווח לנעמי על תוצאות פגישתה עם בעז 
♦  הדמויות בפרק – נעמי, רות ובעז
♦  מוטיב החסד בפרק ג 
♦  חיי יום יום ומנהגים – אז והיום

פירושי מילים וביאורים

לקבלת הפירוש הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות

א וַתֹּאמֶר לָהּ נָעֳמִי חֲמוֹתָהּ: בִּתִּי הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ 
ב וְעַתָּה, הֲלֹא בֹעַז מֹודַעְתָּנוּ, אֲשֶׁר הָיִית אֶת נַעֲרוֹתָיו, הִנֵּה הוּא זֹורֶה אֶת גֹּרֶן הַשְּׂעֹרִים הַלָּיְלָה. 
ג וְרָחַצְתְּ, וָסַכְתְּ, וְשַׂמְתְּ שִׂמְלֹותַיִךְ עָלַיִךְ, וְיָרַדְתְּ הַגֹּרֶן. אַל תִּוָּדְעִי לָאִישׁ עַד כַּלֹּתוֹ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת.
ד וִיהִי בְשָׁכְבוֹ, וְיָדַעְתְּ אֶת הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכַּב שָׁם, וּבָאת וְגִלִּית מַרְגְּלֹתָיו, וְשָׁכָבְתְּ, וְהוּא יַגִּיד לָךְ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשִׂין.
ה וַתֹּאמֶר אֵלֶיהָ: כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה. 
ו וַתֵּרֶד הַגֹּרֶן וַתַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוַּתָּה חֲמוֹתָהּ.
ז וַיֹּאכַל בֹּעַז וַיֵּשְׁתְּ , וַיִּיטַב לִבּוֹ  וַיָּבֹא לִשְׁכַּב בִּקְצֵה הָעֲרֵמָה, וַתָּבֹא בַלָּט וַתְּגַל מַרְגְּלֹתָיו וַתִּשְׁכָּב.
ח וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיֶּחֱרַד הָאִישׁ וַיִּלָּפֵת, וְהִנֵּה אִשָּׁה שֹׁוכֶבֶת מַרְגְּלֹתָיו.
ט וַיֹּאמֶר מִי אָתְּ? וַתֹּאמֶר: אָנֹכִי רוּת אֲמָתֶךָ, וּפָרַשְׂתָּ כְנָפֶךָ עַל אֲמָתְךָ, כִּי גֹואֵל אָתָּה.
י וַיֹּאמֶר בְּרוּכָה אַתְּ לַיהֹוָה בִּתִּי, הֵיטַבְתְּ חַסְדֵּךְ הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן, לְבִלְתִּי לֶכֶת אַחֲרֵי הַבַּחוּרִים, אִם דַּל וְאִם עָשִׁיר.
יא וְעַתָּה בִּתִּי, אַל תִּירְאִי, כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה לָּךְ, כִּי יוֹדֵעַ כָּל שַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ.
יב וְעַתָּה, כִּי אָמְנָם גֹאֵל אָנֹכִי, וְגַם יֵשׁ גֹּאֵל קָרוֹב מִמֶּנִּי. 

להמשך קריאה 

 

התכנית של נעמי לשיקום חייה של רות (פסוקים א-ה)

האהבה ההדדית בין נעמי לרות הניעה את נעמי לדאוג לעתידה של רות. 
היא פנתה אליה ברכות ובנועם: "בִּתִּי הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ", ופרשה לפניה את תכניתה:

המשימה: לפגוש את בעז, ביחידות.
המקום: בגורן, שם תתבצע זריית השעורים בידי בעז ופועליו.
הזמן: בלילה. 
ההכנות של רות: רחיצה, סיכה. 
אופן הביצוע – רות תרד בלילה אל הגורן. היא תפעל בחשאי ובהסתר כדי שאיש לא יכיר אותה, "אַל תִּוָּדְעִי לָאִישׁ".
כשתראה את מקום המשכב של בעז, היא תשכב לרגליו, והוא ינחה אותה מה לעשות.

רות השיבה לחמותה בציות מוחלט: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי אֶעֱשֶׂה".

המטרה של נעמי 
נעמי קיוותה שבעז, מתוקף היותו קרוב משפחה, יסכים לקחת את רות לאישה, ידאג לה, וגם יקים זרע לבניה

המתים של נעמי, 

נעמי ביססה את תכניתה על חוק היבום.

 

חוק היבום (על פי דברים כה (ה-י) 

כשאדם נפטר בלא שהשאיר אחריו צאצאים, חייב אחי הנפטר
לשאת את אלמנתו.
הילדים
שיוולדו מנישואין אלה יישאו את שמו של האח המת,
ויירשו את חלקו
בנחלה המשפחתית: "וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל".
האישה איננה יכולה להינשא לגבר אחר.

האח שחובה עליו לשאת את אלמנת אחיו נקרא – יבם.
האלמנה שנותרה בלא בנים – יבמה.

הפעולה – ייבום. 

מטרת החוק להקים שֵׁם למת על נחלתו; לשמר את זכרו של 
המת ולהוריש את נחלתו לילדיו.

המגילה הרחיבה את חובת היבום על קרובי משפחה רחוקים יותר, וקשרה בו גם את חוק
גאולת השדה, כפי שנראה בפרק ד.   

 

התכנית של נעמי לשלוח את רות לגורן בלילה, למקום בו נמצאים רק גברים, ולהישכב במשכבו של גבר,
איננה עומדת בכללי המוסר של ימי התנ"ך. 
איך זה שנעמי שולחת את רות למבצע שעלול להכתים את שמה?
מדוע היא אינה פונה לבעז באמצעות צד שלישי?
יכולות להיות השערות מגוונות, אנחנו נניח שנעמי נקטה בדרך המסוכנת הזאת כי ידעה על היחסים המיוחדים
שנרקמו בין בעז לרות בתקופת קציר החיטים והשעורים, והאמינה שהדרך הטובה ביותר תהייה אם רות תפעל ישירות מול בעז. 

להמשך קריאה 
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat