דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » נושאים בתנ"ך » ירושלים בתנ"ך » ירושלים – באגדה, בתפילה, בנבואה ובמזמור

ירושלים – באגדה, בתפילה, בנבואה ובמזמור

© https://www.magicbible.co.il

מעט ממה שנכתב על ירושלים במקורות התנ"ך והיהדות באגדה, בתפילה בנבואה ובשירה.

כאן לומדים תנך בכיף

 

במדרש ובאגדה

קדמותה וייחודה של ירושלים

⇐   אבן הייתה שם (בקודש הקודשים שבהיכל ה'), מימות הנביאים הראשונים, 
ו'שתייה' הייתה נקראת, שממנה 
הושתת (נוסד) העולם (יומא נד, ב). 

⇐   עשרה קבין (קב = מידת משקל) של נוי בעולם; תשעה בירושלים, ואחד בכל העולם (אבות דרבי נתן נוסח ב מ"ח). ללמד, שירושלים יפה יותר מכל עיר אחרת.

דברי תפילה

 געגועים לירושלים

במשך אלפיים שנות גלות התגעגעו הגולים לירושלים. 
בתפילה ובאירועים מיוחדים הם הביעו את געגועיהם לציון ולירושלים.

הנה שני פסוקים שמביעים את תמצית הגעגועים: 

"לְשָׁנָה הַבָּאָה בִּירוּשָׁלָיִם הַבְּנוּיָה".                                  

"וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ" (ברכת המזון).

דברי נביאים

 ירושלים מרכז לצדק ולשלום (ישעיהו ב ב-ד)

בנבואה הנהדרת של ישעיה הוא מתאר את ירושלים ובית המקדש, כמרכז
אוניברסלי-עולמי של צדק, משפט ושלום, השואב אליו את כל הגויים ללכת בדרכיו :

"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת,
וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיים. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ:
"לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר-יְהוָה, אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב,
וְיֹורֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו.
כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.
וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים" 
וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה"
(ישעיה ב, א-ד)".

שימו לב למשפט האחרון, ההופך את ירושלים לסמל השלום. הפסוק מתאר את שבירת כלי המלחמה, והפיכתם לכלי חקלאות:

"וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת".
התוצאה תהייה שלא תהיינה עוד מלחמות, ולא יהייה צורך בלימוד דרכי לחימה:
"לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". 

קול חתן וקול כלה (ירמיהו ל"ג י-יא)

ירמיהו מהלך בין חורבותיה השוממות של ירושלים, שאין בה בני אדם ובעלי חיים,
ומנבא לה ימים של אושר ושמחה: 
"עוֹד יִשָּׁמַע …בְּעָרֵי יְהוּדָה, וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם, הַנְשַׁמּוֹת (שוממות), מֵאֵין אָדָם וּמֵאֵין יוֹשֵׁב וּמֵאֵין בְּהֵמָה (שאין בה אדם ובהמה): קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה".

קולות חתן וכלה מסמלים את התחדשות החיים והשמחה במקום.

ביטחון בירושלים (ישעיהו סב ו)

ישעיהו המנחם מבטיח לירושלים ביטחון תמידי ביום ובלילה:
"עַל חוֹמֹתַיִךְ יְרוּשָׁלִַם הִפְקַדְתִּי שֹׁומְרִים כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה תָּמִיד".

מזמורי תהילים

געגועים לירושלים 

גולי בבל שרים לירושלים בגעגוע ועצב (תהילים מזמור קלז):
"עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם בָּכִינוּ, בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן".

הם נשבעים אמונים לירושלים: 
"אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם  תִּשְׁכַּח יְמִינִי, תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי". השבועה כוללת קללה. אם ישכחו את ירושלים, יד ימין, היד החזקה תיפגם, וכך גם יכולת הדיבור שלהם.
הם אינם יכולים לשמוח ולשיר ולכן תלו את הכינורות שלהם על ענפי עצי ערבה:
"עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינו".

העצב מנע מהגולים לשיר ולנגן בשעה שהבבלים בקשו שישירו להם משירי ציון: "שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן".
הם שואלים בשיר
: "אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה  עַל אַדְמַת נֵיכָר?"

הנשבע מתחייב להעלות את זכר ירושלים במרכז השמחות של חייו: "אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי"

שירת עולה הרגל לירושלים  (תהילים קכב)

עולה הרגל שמח כשמודיעים לו שהוא נמנה עם העולים לרגל לירושלים: "שָׂמַחְתִּי בְּאֹומְרִים לִי: "בֵּית יְהוָה נֵלֵךְ".

הוא מתלהב מהמראות ומברך את ירושלים שישכנו בה שלום ושלווה: 
"שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָים,  יִשְׁלָיוּ (יהיו שלווים), אֹוהֲבָיִךְ. יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ (חומתך), שַׁלְוָוה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ" (תהילים קכב)

  יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו את חבריכם 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. טרבלסי רונית הגב 17 במרץ 2017 בשעה 13:44

    תןדה רבה על החומר שכתבת זה עזר לי להכנת מסיבת הסיום שלי
    כפי שידוע השנה נבחר נושא ירושלים כנושא שנתי
    תודה רבה

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat