דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר יהושע - פירושי מילים, הסברים וסיכומים » יהושע פרק א – מינוי יהושע למנהיג העם

יהושע פרק א – מינוי יהושע למנהיג העם

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, מנהיג ומנהיגות; מי אתה יהושע; הקדשת יהושע; ההכנות למעבר הירדן; שנים וחצי השבטים; תרשימי מפות; דפי עבודה ועוד.

כאן לומדים תנ"ך בכיף

פרק א פתוח ללא תשלום 

תוכני הפרק

♦  מיוחד: סרטון מצגת  – יהושע פרק א 
    הסרטון מלווה הסברים קוליים. 
♦  ביאורי מילים ופירושים
♦  סיכום הפרק
♦  מי אתה יהושע?
♦  מיהו מנהיג? מהי מנהיגות?
♦  יהושע פרק א – מינוי יהושע למנהיג 
♦  הכנת העם למעבר הירדן 
♦ יהושע ושנים וחצי השבטים – ערבות הדדית
♦  מנהיגותו של יהושע על פי פרק א 
♦  מילים וביטויים מיוחדים בפרק א
♦  תרשימי מפות 

♦  שעורי בית ודפי עבודה.  

 ההכנות לקראת הכניסה לארץ

ספר יהושע ממשיך את תיאור ההיסטוריה של העם אחרי מות משה (דברים פרק לד).
העם עומד לפני חילופי מנהיגות. יהושע, תלמידו של משה יחליף את רבו. האם יצליח?
לפני הכניסה לארץ צריך העם לצלוח את נהר הירדן. מבצע לא קל ולא פשוט.
על כל אלה ועוד נלמד בפרק.

 

יהושע פרק א – ביאורי מילים ופירושים 

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים הצבועות כחול

א וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה, וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן, מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר: 
ב "מֹשֶׁה עַבְדִּי מֵת, וְעַתָּה קוּם עֲבוֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה,  אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נוֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. 
ג כָּל מָקוֹם, אֲשֶׁר תִּדְרֹוךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתַתִּיו, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל מֹשֶׁה. 
ד מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת; כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם. 
ה לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.  כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ. לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךּ. 
ו חֲזַק וֶאֱמָץ, כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם. 
ז רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי. אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאל לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ. 
ח לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ: כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ, וְאָז תַּשְׂכִּיל. 
ט הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ, אַל תַּעֲרוֹץ וְאַל תֵּחָת, כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ  בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ. 
י וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת שׁוֹטְרֵי הָעָם לֵאמֹר: 
יא עִבְרוּ בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה וְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר: הָכִינוּ לָכֶם צֵידָה, כִּי בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים אַתֶּם עוֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נוֹתֵן לָכֶם לְרִשְׁתָּהּ. 
יב וְלָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי וְלַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה אָמַר יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר: 
יג זָכוֹר אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר צִיוָּה אֶתְכֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה, לֵאמֹר: "יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם מֵנִיחַ לָכֶם, וְנָתַן לָכֶם אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת. 
יד נְשֵׁיכֶם, טַפְּכֶם וּמִקְנֵיכֶם יֵשְׁבוּ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם מֹשֶׁה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, וְאַתֶּם תַּעַבְרוּ חֲמֻשִׁים לִפְנֵי אֲחֵיכֶם, כֹּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל, וַעֲזַרְתֶּם אוֹתָם. 
טו עַד אֲשֶׁר יָנִיחַ יְהוָה לַאֲחֵיכֶם, כָּכֶם, וְיָרְשׁוּ גַם הֵמָּה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נוֹתֵן לָהֶם. וְשַׁבְתֶּם לְאֶרֶץ יְרֻשַּׁתְכֶם וִירִשְׁתֶּם אוֹתָהּ, אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשָּׁמֶשׁ. 
טז וַיַּעֲנוּ אֶת יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר:  כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה, וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ. 
יז כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁמַעְנוּ אֶל מֹשֶׁה כֵּן נִשְׁמַע אֵלֶיךָ, רַק יִהְיֶה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם מֹשֶׁה. 
יח כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יַמְרֶה אֶת פִּיךָ, וְלֹא יִשְׁמַע אֶת דְּבָרֶיךָ לְכֹל אֲשֶׁר תְּצַוֶּנּוּ יוּמָת. רַק, חֲזַק וֶאֱמָץ.

סיכום, תוכן הפרק
בפרק א שלושה נושאים:

בחלק הראשון של הפרק (פסוקים א – י) ממנה ה' את יהושע למנהיג העם במקומו של משה.
ה' מצווה על יהושע לחצות את הירדן ולהעביר את העם לארץ כנען, מבטיח לתמוך בו ומחייב אותו ללכת בדרך התורה. 
בהמשך(פסוקים י – יא) מתוארת כניסתו המיידית של יהושע לתפקיד כשהוא מצווה על שוטרי העם להכין את העם למעבר הירדן. 
בחלק השלישי והאחרון של הפרק (פסוקים יב – יח) מצווה יהושע על שנים וחצי השבטים ראובן, גד וחצי שבט המנשה, היושבים בצד המזרחי של הירדן, לסייע לעם במלחמות כיבוש כנען כמו שהבטיחו למשה. 

הקדמה, מצג  פסוק א:  
"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה, וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן, מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹור". 

הפרק פותח בציון זמן: "וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה". 
נשים לב לכנויים של שני האישים: משה מכונה: "עֶבֶד יְהוָה", ואילו יהושע בשלב זה, מכונה: "מְשָׁרֵת מֹשֶׁה". הכינויים מסמלים מעמד; בסולם זה משה הוא הקרוב ביותר לה', החשוב יותר, ואילו יהושע הוא משרתו של משה, עבד ה'. 

חז"ל תיארו באופן ציורי את דמויותיהם של משה ויהושע: "פני משה כפני חמה (שמש), פני יהושע כפני לבנה". משה מדומה למאור הגדול, ויהושע למאור הקטן. 

עם מותו של משה תמו ארבעים שנות הנדודים של העם במדבר, וה' עומד לקיים את הבטחתו לאבות – אברהם, יצחק ויעקב לרשת את ארץ כנען.

מי אתה יהושע?
מיהו מנהיג? מהי מנהיגות?

יהושע לא הפך בפתאומיות למנהיג. 
תחנות בחייו של יהושע, שהכשירו אותו להנהיג את העם: 

⇐  ליהושע ניסיון צבאי, הוא ניהל את המלחמה נגד עמלק במדבר (שמות יז ט-יד).
⇐  יהושע היה משרתו ותלמידו הנאמן של משה, היה צמוד אליו, ולמד ממנו כיצד יש להנהיג עם (שמות לג יא). הוא היה זה שליווה את משה בעת שעלה להר האלהים, וגם חיכה לו עד שירד משם (שמות כד יג- יד; שמות לב יז).
⇐ יהושע היה מנכבדי שבט אפרים (שבט מוביל וחזק). 
⇐ יהושע היה אחד משנים עשר המרגלים שתרו את ארץ כנען. הוא וכלב בן יפונה, היו שני 
המרגלים היחידים שלא הוציאו את דיבת הארץ רעה, ולכן גם לא נענשו (במדבר יג א- טז; במדבר במדבר יד כט-ל; לז-לח). 
⇐  משה סמך את ידיו על ראש יהושע ומינה אותו למנהיג העם אחריו: "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ   וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל: "חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּביא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם…" (דברים לא  ז-ח).

 מה ניתן ללמוד על יהושע לאור הפסוקים שקראנו?
יהושע היה תלמידו ומשרתו של משה; היה נאמן לו, וצמוד אליו כל הזמן. כך הוא למד ממנו איך לטפל בענייני העם. בנוסף, כפי שנוכחנו במלחמת עמלק, הוא היה גם שר צבא אמיץ, תכונה חשובה למי שעתיד לנהל את המלחמות בארץ כנען.

האתגרים והקשיים שעמדו לפני יהושע: 
–
להיכנס ל'נעליו הגדולות' של משה. 

– לרכוש את אמונו של העם. 
– להתמודד עם המשימות הקשות שעמדו לפניו.

דיון: תכונותיו של מנהיג 

יהושע פרק א - מינוי יהושע למנהיג העם
תרשים: מנהיגות, יהושע פרק א

 

 

 

 

 

 

 

 

מינוי יהושע למנהיג 

פסוקים ב-ט 

המשימה – להעביר את העם את הירדן ולהכניסם לארץ כנען: "וְעַתָּה קוּם עֲבֹור אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אָנֹוכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (פסוק א). 
קיום הבטחת ה' למשה לרשת את הארץ: "כָּל מָקוֹם, אֲשֶׁר תִּדְרֹוךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתַתִּיו, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל מֹשֶׁה" (פסוק ג). 
תיאור גבולות הארץ – גבולות הארץ מתוארים מדרום לצפון, ומצפון מזרח למערב: " מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת; כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם" (פסוק ד). 
חיזוק ועידוד  – ה' מחזק את יהושע ומבטיח לעמוד לצדו: 
"לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.
כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ. 
לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךּ" (פסוק ה). 
"חֲזַק וֶאֱמָץ, כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת הָאָרֶץ,…" (פסוק ו). 
תנאים להצלחת יהושע – הצלחתו של יהושע מותנית בשמירת התורה ובעיון מתמיד בה:
 "רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי. אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאל לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ. לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ: כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ, וְאָז תַּשְׂכִּיל (פסוקים ז-ח). 
סיום – ה' חוזר על דברי העידוד והחיזוק: "הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ, אַל תַּעֲרוֹץ וְאַל תֵּחָת, כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ  בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ" (פסוק ט). 

כיבוש הארץ מתואר בלשון ציורית: "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם נְתַתִּיו, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל מֹשֶׁה" (פסוק ג). דריכת הרגל מסמלת כיבוש ובעלות. 

גבולות הארץ 
גבולות הארץ משורטטים מדרום לצפון ומצפון מזרח למערב: "מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת; כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם" (פסוק ד). 
בדרום – מדבריות סיני והנגב. 
בצפון –  הלבנון 
בצפון מזרח  – נהר הפרת 
במערב – הים התיכון

ניתן לומר לתלמידים שבסיפרי תנ"ך אחרים יש תיאורים אחרים של גבולות הארץ

הכנת העם למעבר הירדן

פסוקים י – יא 

יהושע פעל במהירות. הוא ציווה על שוטרי העם להורות לעם להתכונן למעבר הירדן: "עִבְרוּ בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה וְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר: "הָכִינוּ לָכֶם צֵידָה, כִּי בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים אַתֶּם עוֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נוֹתֵן לָכֶם לְרִשְׁתָּהּ" (פסוק י-יא). 
היכן נמצא עם ישראל בשעה זו, לפני הכניסה לארץ כנען? 
מחנה ישראל נמצא בעבר הירדן המזרחי. הם חונים במקום שקרוי שיטים, ומולם, בעבר המערבי של הירדן, שוכנת העיר יריחו.

יהושע פרק א - מינוי יהושע למנהיג העם
תרשים: המיקום של ישראל לפני מעבר הירדן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יהושע ציווה על שוטרי ישראל להודיע לעם שהם עומדים לעבור את נהר הירדן: "בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים", ועליהם להכין מזון לדרך.

יהושע ושנים וחצי השבטים הראובני, הגדי וחצי המנשה – ערבות הדדית (יב-יח)

המושג 'עבר הירדן': 
ארץ כנען, שממערב לנהר הירדן, מכונה עבר הירדן המערבי. 
הארץ שממזרח לירדן מכונה עבר הירדן המזרחי (כיום שוכנת שם ממלכת ירדן). 

משה הבטיח לשנים וחצי השבטים: ראובן, גד וחצי שבט המנשה להמשיך לגור בעבר הירדן המזרחי, אבל היתנה את הישארותם שם בסיוע שיגישו ליתר השבטים במלחמות כיבוש ארץ כענן (במדבר פרק לב א-לג ובדברים ג, טו-כ). 

תרשים: מיקומם של שנים וחצי השבטים.
תרשים: מיקומם של שנים וחצי השבטים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עתה, לפני הכניסה לארץ כנען יהושע דורש מראובן, גד וחצי המנשה לקיים את התחייבותם. 

תביעה זו היא הוכחה למנהיגותו האמיצה של יהושע, שלא חשש מעימות עם שנים וחצי השבטים, שהיו עלולים לסרב לו. 

דברי יהושע לשנים וחצי השבטים (פסוקים יב-טו)

א. יהושע הזכיר לשניים וחצי השבטים את התחייבותם למשה:
"זָכוֹר אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר צִיוָּה אֶתְכֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה לֵאמֹר". 
ב. משפחותיהם ורכושם ישארו לשבת בעבר הירדן המזרחי:
" נְשֵׁיכֶם, טַפְּכֶם וּמִקְנֵיכֶם יֵשְׁבוּ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם מֹשֶׁה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן,". 
ג. שנים וחצי השבטים ילחמו לצד השבטים הכובשים את הארץ:
"וְאַתֶּם תַּעַבְרוּ חֲמֻשִׁים לִפְנֵי אֲחֵיכֶם, כֹּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל, וַעֲזַרְתֶּם אוֹתָם". 
ד. שנים וחצי השבטים לא יחזרו לארצם עד לסיום המלחמות:
"עַד אֲשֶׁר יָנִיחַ יְהוָה לַאֲחֵיכֶם, כָּכֶם, וְיָרְשׁוּ גַם הֵמָּה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נוֹתֵן לָהֶם". 
ה. עם סיום משימת כיבוש כנען הם יחזרו לארצם:
"וְשַׁבְתֶּם לְאֶרֶץ יְרֻשַּׁתְכֶם וִירִשְׁתֶּם אוֹתָהּ, אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשָּׁמֶשׁ". 

התשובה של שניים וחצי השבטים ליהושע (פסוקים טז-יח)
הצהירו על נאמנותם ליהושע: 
 – לציית לכל הוראותיו: "כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה, וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ". 

 – לציית לו כפי שצייתו למשה: "כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁמַעְנוּ אֶל מֹשֶׁה כֵּן נִשְׁמַע אֵלֶיךָ". 
 – להמית את כל מי שימרה את פיו של יהושע (שימרוד בו): "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יַמְרֶה אֶת פִּיךָ, וְלֹא יִשְׁמַע אֶת דְּבָרֶיךָ לְכֹל אֲשֶׁר תְּצַוֶּנּוּ יוּמָת". 
עודדו, חזקו וגם הזהירו: "רַק יִהְיֶה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם מֹשֶׁה";  "רַק חֲזַק וֶאֱמָץ". 

מנהיגותו של יהושע על פי פרק א 


♠ מגיב במהירות ובמיידיות, אינו דוחה את הוראת ה'. 
♠ מתכנן את לוח הזמנים: "בעוד שלושת ימים". 
♠ דואג לעם לצידה שתספיק להם בימים הראשונים בארץ כנען. 
♠ דורש משנים וחצי השבטים לקיים את הבטחתם למשה (ואיננו חושש מעימות עימם אם       יסרבו. 

מילים וביטויים לשינון והטמעה יהושע פרק א

חֲזַק וֶאֱמָץ; לֹא יָמוּשׁ; וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה;חֲמֻשִׁים 

צורות לשון מיוחדות ללשון התנ"ך

צִוִּיתִיךָ = ציוויתי אותך. 
לְרִשְׁתָּהּ = לרשת אותה.
וַעֲזַרְתֶּם = תעזרו להם.
וְשַׁבְתֶּם = תשובו
תִּשְׁלָחֵנוּ = תשלח אותנו 

שעורי בית ודפי עבודה יהושע פרק א 

דיון מקדים: תכונותיו של מנהיג 

  • מהן התכונות החשובות ביותר שמנהיג זקוק להן (אחריות, סבלנות וסובלנות, ראייה של הפרט ושל הכלל, כושר צבאי, כושר והתמדה ועוד)? 
  • מה לדעתכם הרגיש יהושע כשה' מינה אותו להנהיג את העם?
  • מה היו הקשיים שעמדו לפני יהושע בעקבות המינוי? (תלמידים ישערו: שהעם יהייה ממושמע וצייתן, שיצליח במשימה, שה' יהייה איתו ועוד). 
  • הסבירו את הביטוי: "להיכנס לנעליו הגדולות של משה".

יהושע, תלמידו של משה

  • מתי הוכשר יהושע להנהיג את העם? 
  • מה היו תפקידיו החשובים של יהושע עוד בחייו של משה?

המינוי של יהושע למנהיג (פסוקים   א – י). 

  • מה הייתה המשימה הראשונה שעמדה לפני יהושע והעם (פסוק א)? 
  • מה הבטיח ה' ליהושע ובאלו מילים הוא חיזק אותו? צטטו בלשון הכתוב. 
  • מהם התנאים להצלחתו של יהושע? 
  • מדוע חשוב היה לה' לעודד את יהושע? 
  •  חז"ל תיארו באופן ציורי את דמויותיהם של שני האישים: "פני משה כפני חמה (שמש), פני יהושע כפני לבנה". האם תוכלו להסביר את משמעות הדימויים האלה?
  • רשמו את גבולות הארץ שהבטיח ה' ליהושע: "מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת, כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד-הַיָּם הַגָּדוֹל, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם" (פסוק ד). 
    הגבול מדרום: ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­______________________________
    הגבול מצפון:  ______________________________
    הגבול ממזרח: ______________________________ 
    הגבול ממערב: ______________________________
  • כתבו משפטים עם המילים הבאות: 
    "לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ לְפָנֶיךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"
    "חֲזַק וֶאֱמָץ"  
    "אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאל"
    "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה".
  • כתבו מספר עצות ליהושע, כיצד עליו להנהיג את העם. 
    כתבו הודעה חגיגית בעיתון על מינויו של יהושע למנהיג. הראובני, הגדי וחצי המנשה (פסוקים יב-יח).

הקדמה על הבטחת משה לאפשר לשניים וחצי השבטים: ראובן, גד וחצי המנשה לשבת בעבר הירדן המזרחי. על הרקע לשיחה שמנהל יהושע עם שנים וחצי השבטים ראו למעלה.

  •  כתבו את שמות שנים וחצי השבטים:
  • מה דרש יהושע משנים וחצי השבטים? צטטו. 
  • שערו, מדוע הזכיר יהושע בדבריו לשנים וחצי השבטים את משה? 
  • מתי יוכלו הגברים של שנים וחצי השבטים לשוב לבתיהם בעבר הירדן המזרחי? 
  • שנים וחצי השבטים מצהירים על נאמנותם ליהושע: העתיקו את הפסוקים המתאימים.
  • מה איחלו שנים וחצי השבטים ליהושע?
  • האם ניתן לשמוע בדבריהם גם נימת אזהרה? הסבירו.

    למעבר לכל פרקי ספר יהושע לחצו כאן

     

« פוסט קודם
פוסט הבא »

10 תגובות

  1. אלינור לוין הגב 3 בינואר 2019 בשעה 17:49

    בדיוק עכשו אנו למדים ! תודה רבה

  2. מירי הגב 15 בנובמבר 2017 בשעה 20:25

    שלום חיה.
    רציתי לשאול אותך כמה שאלות:
    1. מדוע שבטים ראובן, גדי ורק חצי המנשה? מדוע לא כל המנשה?
    2. איך הם קראו את התורה? הרי, התורה היא עליהם…

    • ד"ר חיה שרגא בן איון הגב 15 בנובמבר 2017 בשעה 20:50

      שלום מירי,

      הנה התשובות לשאלותיך:

      התורה מספרת שאחרי כיבוש עבר הירדן המזרחי מידי סיחון מלך האמורי ועוג מלך הבשן בקשו שנים וחצי השבטים האלה ממשה להתיישב בעבר הירדן המזרחי.
      עכשיו הם תובעים מיהושע לקיים את הבטחת משה.
      מדוע לא כל שבט מנשה, איננו ידועים, אין הסבר.
      לא הבנתי בדיוק את השאלה, בכל זאת אנסה להשיב:
      לפי המסורת התורה (חמשת חומשי תורה) נכתבו בימיו של משה. לעומת זאת החוקרים טוענים שסיפורי התורה נכתבו זמן רב אחרי האירועים המתוארים.
      יהושע היה ממשיכו של משה. הוא ידע מה הבטיח משה לשנים וחצי השבטים.

  3. יפה הגב 15 בספטמבר 2017 בשעה 10:34

    תודה רבה על האתר! אני נעזרת בו מאוד!

  4. שמעון בן עטר הגב 5 באוקטובר 2016 בשעה 19:41

    אהבתי מאד את כתיבתך, עזרתי לי מאוד בעבודתך תודה הרבה בשבילך

  5. אתי שטיינברג הגב 4 בדצמבר 2015 בשעה 13:24

    תודה על האתר. בעזרתך אוכל לעזור לבני בלימודי התורה.

  6. רחל ארביב הגב 13 בנובמבר 2015 בשעה 17:12

    אתר נהדר וכלי עזר נהדר

  7. שפרה הגב 9 בנובמבר 2015 בשעה 22:04

    אחד האתרים הטובם שנתקלתי בו

  8. aviv הגב 14 באוקטובר 2015 בשעה 16:47

    מעשיר,מרתק ומחכים.
    תודה רבה,
    יישר כח.

    • הילה הגב 27 באוקטובר 2015 בשעה 10:50

      מסימה עם הנאמר לעיל!

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat