דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » שבת וחגים » חגים » שבועות לילדים » חג השבועות – חג מתן תורה

חג השבועות – חג מתן תורה

© https://www.magicbible.co.il

שבועות ומתן תורה. עשרת הדברות; לוחות הברית; מעמד הר סיני, התגלות ה' ומתן תורה; מדרשי אגדה.

שבועות מתן תורה לילדים

מעבר לעוד נושאים הקשורים בחג השבועות

 ⇐ חג השבועות – חג הביכורים
 ⇐ סעודה ופעילות לחג השבועות בגן ובכיתה 
 ⇐ חג השבועות – משמעות ומנהגים
 ⇐ מגילת רות לילדים

נושאי הפרק

♦  הקשר בין חג השבועות למתן התורה
♦  מתן תורה – הברית בין ישראל לה'
♦  עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת 
♦  לוחות הברית 
♦  חשיבותם של חוקים
♦  מעמד הר סיני

–  ההכנות 
–  התגלות ה' ומתן תורה. 
♦  אגדות ומדרשים מתן תורה 

חג השבועות חג מתן תורה

מהו הקשר בין חג השבועות למתן התורה?
בני ישראל יצאו ממצרים בחודש הראשון (ניסן), חג השבועות חל בחודש השלישי (חודש סיוון) לצאת בני ישראל ממצרים.
התורה נתנה לישראל בחודש השלישי. 
על פי המסורת התורה ניתנה  לעם ישראל בחג השבועות.

מתן תורה – הברית בין ישראל לה'

לרגלי הר סיני נערך טקס משפטי בין ה' לעם, נכרתה ברית ביניהם.

מקומו של הר סיני אינו מזוהה באופן ודאי.

ברית היא חוזה בין שני צדדים.
שני הצדדים מחויבים באחריות הדדית האחד כלפי השני. 

צד א – ה':  גאל את העם ממצרים והתחייב לשמור עליו. 
צד – ב העם: בתמורה לחסדי ה', התחייב העם לציית לה' ולקיים את חוקיו.

עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת

ביחיד יש לומר: דִּבֵּר

עשרת הדיברות מהווים מבוא לברית שנכרתה בין ה' לעם בהר סיני,
ותשתית לחוקים הרבים שנתנו בהמשך. 

עשרת הדברות קשורים ליחסים שבין ה' לעם, ובחלקם ליחסים שבין אדם לחברו.
להרחבת הלימוד על עשרת הדיברות ראו בשני הקישורים:
שמות פרק כ
דברים פרק ה

לוחות הברית

עשרת הדיברות שהביא משה לעם היו כתובים על גבי לוחות אבן.
בתקופת התנ"ך נהגו לכתוב על אבן, על לוחות טיט וגם על פפירוסים (שיוצרו משיח הגומא)

במשך מאות בשנים ציירו את הלוחות כבעלי ראש מעוגל. היום נוטים לומר שצורתם הייתה מרובעת.
המילים נחרתו
(כן בת'), נחקקו באבן. 
על פי הכתוב הלוחות נכתבו משני הצדדים שלהם:
"וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹות הָעֵדֻת בְּיָדוֹ: לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה" (שמות לב טו-טז).  

חשיבותם של החוקים

בני ישראל שהיו עבדים במצרים זכו להיות בני חורין, חופשיים.
הרמב"ם (ר' משה בן מימון), מגדולי החכמים ופוסקי ההלכה קבע  

שחופש ללא הגבלות מסוכן, ועלול לגרום הפקרות.
החוקים מציבים גבולות לחברה, ובכך הם מגינים עליה. 

 

 

 

 

 

מעמד הר סיני 

למתן תורה ולמעמד הר סיני קדמו מספר שלבים: 
שיחה בין ה' למשה. 
ה' הזכיר למשה את חסדיו לעם: 
א.      הגאולה ממצרים: "אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם". 
ב.      הדאגה והמסירות בהם הוביל ה' את העם, כנשר הנושא את גוזליו ברחמים: "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים".

ההדדיות שבברית: 
ג.       העם נתבע לציית לה' ולקיים את חוקיו. 
ד.      ה' בחר בישראל להיות לו עם סגולה מכל העמים.

תגובת העם: "כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה!"

ההכנות וההוראות לקראת מעמד הר סיני
לעם נתנו יומיים של הכנות; להתרחץ ולכבס את בגדיהם

העם מוזהר שלא לעלות להר, וגם לא לנגוע בקצהו.

 מעמד הר סיני והתגלות ה' 
ביום השלישי, עם בוקר, אירעו תופעות טבע מאיימות שהפחידו את העם: "וַיְהִי קֹולֹות וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹול שֹׁופָר חָזָק מְאֹד, וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה". 

הר סיני היה אפוף עשן ואש: "וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו יְהוָה, בָּאֵשׁ". העשן היתמר מן ההר כמו עשן של תנור גדול עד שההר עצמו רעד: "וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן, וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד". 

 קול השופר התגבר ובתוך כך התחיל השיח בין משה לה': "וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁופָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד: מֹשֶׁה יְדַבֵּר, וְהָאֱלֹוהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל". 

בתוך המופע המרשים והמאיים קיבל העם את חוקי היסוד המכונים עשרת הדברות.

אגדות ומדרשים על מתן תורה

 

מדוע ניתנה התורה על הר סיני?  

בשעה שבא הקב"ה לתת תורה לבני ישראל היו ההרים רבים ביניהם.
זה אומר עלי התורה ניתנת, וזה אומר עלי התורה ניתנת. היו כאלה שהתגאו בגובהם
והיו בטוחים שבגללו תינתן התורה עליהם, ורק הר סיני השפיל את עצמו וחש עצמו
נמוך ואינו ראוי. דווקא בגלל זה בחר בו ה' לתת את התורה עליו.

מדוע נתן ה' את התורה רק לבני ישראל? 

בתחילה ביקש ה' לתת את התורה לבניו של עשיו.
שאלו בני עשיו את ה': מה כתוב בה?". 
השיב ה': "לא תרצח". 
אמרו לו: לא נוכל לקבל את התורה כי אנו חיים על חרבנו". 
פנה ה' לבני ישמעאל. 
שאלו בני ישמעאל: "מה כתוב בתורה?" 
ענה להם: "לא תגנוב". 
אמרו לו: לא נוכל להתחייב, כי אנו חיים על גניבה וגזל. 
וכך פנה אלוהים גם לעמון ומואב, שלא יכלו לקבל על עצמם את החובות שבתורה. 
לבסוף פנה ה' לבני ישראל, וענו לו מיד: "נעשה ונשמע".

 איך הגיב הטבע בעת מתן תורה? 

כשנתן הקב"ה את התורה ציפור לא צייצה, עוף לא פרח, שור לא געה, המלאכים  לא אמרו "קדוש קדוש", הים לא נזדעזע, ובני האדם שתקו. העולם כולו שתק והחריש, ואז נשמע הקול: "אנכי ה' אלהיך". 

הנס שנעשה לבעלי המום בעת מתן תורה

בשעת מתן תורה כשיצאו ישראל ממצרים היו בהם בעלי מומים מעבודת הפרך,
שהיו האבנים נופלות עליהם ושוברות את ידיהם וקוטעות את רגליהם.
אמר הקב"ה אין זה מתאים שאתן את תורתי לבעלי מום.
מה עשה? קרא למלאכי השרת שירדו ורפאו אותם. 

ומנין שלא היו בהם עיוורים? שנאמר: וכל העם רואים את הקולות". 
ומנין שלא היו בהם חרשים? שאמרו: "נשמע". 
ומנין שלא היו בהם קטועי ידיים, גדמים? שאמרו: "נעשה". 
ומניין שלא היו בהם פסחים, נטולי רגלים מפני שנאמר: "ויתייצבו בתחתית ההר".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat