דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר דברים » דברים פרק יז – חוק המלך, סיכומים ופירושים

דברים פרק יז – חוק המלך, סיכומים ופירושים

© https://www.magicbible.co.il

חוק המלך, סיכומים ופירושים, מדרג בתי המשפט, ריכוז הפולחן, איסורים וחובות החלים על המלך, משפט המלך בשמואל א פרק יח, שיעורי בית ושאלות.

נושאים למיקוד בפרק

⇐  הרשות השופטת
⇐  חוק המלך
⇐  משפט המלך בספר שמואל א פרק ח

תוכן הפרק

להתרשמות מתוכני הפרק

–  פירושי מילים והסברים (חלקי)
–  קורבן פגום, פסול
–  העמדה לדין של עובדי אלהים אחרים

למנויים בלבד 

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכומים

♦  הרשות השופטת
   – בתי דין מקומיים ובית הדין הגבוה
♦  ריכוז הפולחן וירושלים
♦  חוק המלך
   – מצוות עשה ומצוות לא תעשה
   – המלכת מלך – חובה או רשות?
   – מי ראוי להיות מלך?
   – איסורים וחובות החלים על המלך
♦  משפט המלך בשמואל א פרק יח
♦  שאלות ושיעורי בית

רכישת מנוי לקסם התנ"ך

איסור הבאת קורבן פגום לה' פסוק א

א לֹא תִזְבַּח לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שׁוֹר וָשֶׂה אֲשֶׁר יִהְיֶה בוֹ מוּם, כֹּל דָּבָר רָע כִּי תוֹעֲבַת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ הוּא: 
חז"ל מסבירים את התוספת "כֹּל דָּבָר רָע", לבעל חיים שאינו ראוי להיות קורבן לה', כמו בעל חיים שנגנב מבעליו.
הנימוק: "כִּי תוֹעֲבַת יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ הוּא". הדבר מאוס בעיני ה' כחילול שמו.

העמדה לדין של עובדי אלוהים אחרים פסוקים ב – ז 

טקסט ופירושים

ב כִּי יִמָּצֵא בְקִרְבְּךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֶת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָֹה אֱלֹהֶיךָ לַעֲבֹור בְּרִיתוֹ: 
ג וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי: 
ד וְהֻגַּד לְךָ, וְשָׁמָעְתָּ וְדָרַשְׁתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל: 
ה וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִוא, אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ, אֶת הָאִישׁ אוֹ אֶת הָאִשָּׁה וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ: 
ו עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד: 
ז יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה לַהֲמִיתוֹ וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה, וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ: 

סיכום

אם נודע על איש או אישה שעובדים לאלהים אחרים, ובכללם גם לשמש, לירח ו/או לכוכבים,
ייעשה תחקיר לוודא שאכן אנשים אלה חטאו לה' ועברו על בריתו. 
האיש או האישה יועמדו למשפט הנערך בשער העיר. לפחות שנים שלושה עדים צריכים להעיד נגדם.
דינם יהייה מוות בסקילה.

העדים יפתחו בסקילת האשם, ובהמשך יצטרף אליהם כל הציבור.

השתלשלות האירוע

שמועה
נודע על איש או אישה שהפרו את הברית בין ה' לעם. 
עבודו לאלהים אחרים ובכללם לגרמי השמים: 
"וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם וְלַשֶּׁמֶשׁ אוֹ לַיָּרֵחַ אוֹ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי".

תחקיר
יחקרו אם יש הוכחות לביצוע הפשע:
"וְשָׁמָעְתָּ וְדָרַשְׁתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּיִשְׂרָאֵל".

משפט
ייערך משפט בשער העיר:

"וְהוֹצֵאתָ אֶת הָאִישׁ הַהוּא, אוֹ אֶת הָאִשָּׁה הַהִוא, אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֶל שְׁעָרֶיךָ".

שער העיר 
שער העיר היה חלק ממנגנון ההגנה על העיר.
בנוסף הוא שימש כמקום המרכזי של העיר.
התקיימו בו חיי המסחר המשפט ועוד.

 

לפחות שנים או שלושה עדים צריכים להוכיח את אשמת הנאשם:
"עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד".

פסק הדין וגזר הדין 
אם האיש או האישה יימצאו אשמים הם יידונו למוות בסקילה (זריקת אבנים):

"וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ".

ביצוע
הראשונים לרגום את האשם יהיו העדים ואחר כך יצטרפו אליהם יתר הנוכחים.

"יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה לַהֲמִיתוֹ, וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה".

הסרת האשמה מעל הציבור 
חטאו של היחיד מפיל אשמה על כל העם, כאילו דבק בהם כתם. רק הריגת האשם 

תסיר את החטא/כתם הזה: 
"וּבִעַרְתָּ (תסיר, תנקה) הָרָע מִקִּרְבֶּךָ (מתוכך)". 

חטאו של היחיד שמטיל צל על העם כולו, רווח בתנ"ך. לדוגמה ראו חטאו של עכן יהושע פרק ז

הרשות השופטת פסוקים ח-יג
להמשך קריאה

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat