דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר בראשית » בראשית כד עבד אברהם יצחק ורבקה

בראשית כד עבד אברהם יצחק ורבקה

© https://www.magicbible.co.il

עבד אברהם, רבקה אישה ליצחק, לחטיבה עליונה ולבגרות, פירושי מילים והסברים, סיכום, שליחותו של העבד, האות והפגישה ליד המעיין, נישואים פוליגמיים, הדמויות בפרק, מוהר ונישואין.

סיפורי האבות

לחטיבה עליונה ולבגרות

מעבר ⇐ לסיפורי יצחק ויעקב, פרקים כד – לד, לכיתות ג לחצו כאן

כאן לומדים תנך בכיף

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מצג
– שליחותו של העבד
– השיחה בין אברהם לעבדו

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  תוכן הפרק
♦  מצג
♦  שליחותו של העבד
– השיחה בין אברהם לעבדו
   – מדוע התנגד אברהם לקחת אישה לבנו מבנות כנען?
♦  היציאה לדרך וההגעה ליעד
– בחירת המקום והזמן
♦  עבד אברהם ורבקה
– אות וסימן
– ליד המעיין, הפגישה עם רבקה
♦  נישואים פוליגמיים – בֵּית האֵם ותפקיד האח
♦  לבן, אחי רבקה ועבד אברהם
♦  העבד בבית משפחת רבקה
♦  מוהר ונישואין
– פרידת רבקה ממשפחתה
♦  משפחה אמידה ומבוססת כלכלית
♦  רבקה ויצחק
♦  נישואין בתקופת התנ"ך
♦  הדמויות בפרק – איפיון ישיר ואיפיון עקיף
– עבד אברהם, רבקה ולבן.

מנוי לקסם התנ"ך

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות

 וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיהוָֹה בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל: 
ב וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל עַבְדּוֹ, זְקַן בֵּיתוֹ הַמּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ, שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי: 
ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּיהוָֹה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ: 
ד כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק: 
ה וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָעֶבֶד אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת, הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת בִּנְךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָצָאתָ מִשָּׁם: 
ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תָּשִׁיב אֶת בְּנִי שָׁמָּה: 
ז יְהוָֹה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי וַאֲשֶׁר דִּבֶּר לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לִי לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת הוּא יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם: 
ח וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ, וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה: 
ט וַיָּשֶׂם הָעֶבֶד אֶת יָדוֹ תַּחַת יֶרֶךְ אַבְרָהָם אֲדֹנָיו וַיִּשָּׁבַע לוֹ עַל הַדָּבָר הַזֶּה:
י וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו, וַיֵּלֶךְ וְכָל טוּב אֲדֹנָיו בְּיָדוֹ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל אֲרַם נַהֲרַיִם אֶל עִיר נָחוֹר: 
יא וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים מִחוּץ לָעִיר אֶל בְּאֵר הַמָּיִם, לְעֵת עֶרֶב לְעֵת צֵאת הַשֹּׁואֲבֹת: 
יב וַיֹּאמַר יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם: 
יג הִנֵּה אָנֹכִי נִיצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹוצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם: 
להמשך קריאה

מצג
פסוק א 

"וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיהוָֹה בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל".
המידע הזה חשוב להבנת אירועי הפרק. 
אברהם היה זקן מאד ודאג לשידוך מתאים לבנו יצחק.
ציון עושרו של אברהם מסביר איך הוא יכול היה לשלוח עשרה גמלים עמוסי כל טוב למצוא אישה לבנו בארם נהרים הרחוקה.

שליחותו של העבד

פסוקים ב – ט 

אברהם פנה לעבדו הזקן הממונה על כל משק ביתו: "זְקַן בֵּיתוֹ הַמּשֵׁל בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ". זקן מסמל בתנ"ך אדם בעל ניסיון וידע. 
תיאור זה מסביר מדוע סמך עליו אברהם שיידע לבצע כראוי את השליחות שעמד להטיל עליו, למצוא אישה לבנו, יצחק. 

במהלך כל הפרק העבד אינו מופיע בשמו. בפרק טו, ב הוא מוזכר פעם יחידה בשמו אֱלִיעֶזֶר, שמוצאו מדמשק, והוא מכונה "בֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי".

השיחה בין אברהם לעבדו

אברהם דרש מעבדו להישבע שלא ישיא את בנו לאישה כנענית מבנות הארץ: "אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ". 
בתקופת התנ"ך ההורים היו אלה שקבעו מי יהיו בני הזוג של בניהם. לעיתים כשהחתן והכלה עוד היו רכים בשנים.

השבועה לוותה בהנחת ידו של העבד תחת ירך אברהם: "שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי".
הנחת היד תחת הירך בעת שבועה היה מנהג עתיק בישראל. 
אזור זה מסמל גם את איבר הפריון הגברי, וכך נקראים צאצאים, 'יוצאי ירך'.

אברהם דרש מעבדו ללכת לארצו ולמשפחתו ולהביא משם כלה לבנו:
"כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק".

העבד שאל מה יקרה אם האישה המתאימה תסרב ללכת לארצו של אברהם, האם ישיב את יצחק לארץ מוצאו של אברהם?
"אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת, הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת בִּנְךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָצָאתָ מִשָּׁם"?

אברהם נחרד מהאפשרות הזאת והזהיר את העבד:
"הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תָּשִׁיב אֶת בְּנִי שָׁמָּה".
אברהם הביע תקווה שה' ינחה את העבד למצוא את האישה הראויה, אך "אִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ". יהייה העבד פטור משבועתו: "וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת".
בסיום דבריו חזר אברהם על אזהרתו:
"רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה".

כאן הסתיימה השיחה, העבד נשבע. "וַיָּשֶׂם הָעֶבֶד אֶת יָדוֹ תַּחַת יֶרֶךְ אַבְרָהָם אֲדֹנָיו וַיִּשָּׁבַע לוֹ עַל הַדָּבָר הַזֶּה".

מדוע התנגד אברהם לקחת אישה לבנו מבנות כנען?

אל תתבלבלו! בימי אברהם לא היה קיים המושג יהודי ולא יהודי.
מבחינה זו בנות כנען היו דומות לבנות משפחת אברהם שבארם נהרים.
אברהם נהג כדרך המשפחות הפטריארכליות, השבטיות, להעדיף בת משפחה.
אולי בשל החשש שאישה מתרבות אחרת עלולה להשפיע על בני הבית ולשנות את מנהגיהם ואורחות חייהם.

היציאה לדרך וההגעה ליעד
להמשך קריאה

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat