דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » נושאים בתנ"ך » חיי היום יום בתקופת התנ"ך » אופנה וביגוד בתנ"ך – כתונת הפסים של יוסף

אופנה וביגוד בתנ"ך – כתונת הפסים של יוסף

© https://www.magicbible.co.il

כאן לומדים תנך בכיף 6

 

אופנת הביגוד בימינו משתנה בקצב מהיר (המניע – כסף, הרבה כסף), שלא לדבר
על המלתחות הפרטיות שלנו שמפוצצות בפרטי בגדים. 
אם לפני מספר שנים האופנה התחלפה פעמיים בשנה (חורף וקיץ), היום היא
משתנה בכל רבעון (ראו רשת 'זארה').

אופנה מתחדשת בתנ"ך?  אין דבר כזה.
במשך אלפי שנים אופנת העולם הקדום לא השתנתה!!!
תקופת התנ"ך כוללת כאלף חמש מאות שנים. אל תצפו להתפתחויות
מרעישות בתחום!

עולם התנ"ך היה עולם מעמדי של שווים יותר ושווים פחות. בראש הפירמידה
עמדו השליטים ואחריהם פחות או יותר לפי סדר זה מפקדי צבא, שרים וכוהנים,
סוחרים, המוני העם ועבדים.
המעמדות הגבוהים התאפיינו בבגדים שונים מאלה של ההמונים.
גם עמים ושבטים בידלו עצמם בסגנון הלבוש שלהם.

אם נתבונן במקום הרב לאומי ביותר, שדה תעופה, נשמע שם בליל של שפות,
אבל לא נוכל להבחין במוצא הלאומי או המדיני של האנשים, כי כולנו מתלבשים
בטרנד אופנתי חובק עולם (אפילו סבתות כמוני לובשות ג'ינס).

על מי נדבר?
רוב דברנו יוקדש לעם הפשוט, שהוא גם הרוב המכריע באוכלוסיה, אבל גם
לשכבה השמנה.

הדוגמאות הבאות ילמדו עד כמה המלתחה האישית הייתה מצומצמת. 

מעמד הר סיני

לפני מעמד הר סיני וקבלת התורה ציווה ה' על העם להתכונן שלושה ימים,
לנקות עצמם, ולכבס את בגדיהם: "וְכִבְּסוּ שִׂמְלֹתָם.. וַיֵּרֶד משֶׁה מִן הָהָר אֶל הָעָם
וַיְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם וַיְכַבְּסוּ שִׂמְלֹותָם (שמות יט, י;יד).

למה לכבס?
אי אפשר להוציא בגדים מהארון? אי אפשר לקנות בגדים? אין בגדי חג ומסיבות?
נכון, התשובה – לא.
חשבו על אוהלי אבותינו הנוודים, גם ארון לא תמצאו בהם.

בגדו היחיד של הלווה העני

לעיתים נאלצו עניים למסור את הבגד העליון שלגופם כמשכון (תמורת מזון או
בתמורה למשהו חיוני אחר). זו הייתה כנראה תופעה רווחת, ולכן התורה מצווה
על המלווה להחזיר לעני את בגדו לעת ערב, כי הבגד שימש אותו גם כשמיכה:
"אִם חָבֹול תַּחְבֹּול שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ. כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ
לְעֹורוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב (שמות כב, כה-כו).

יוסף ובנימין

נעזוב לרגע את המון העם ונעבור ליוסף, נסיך מצרים, המשנה למלך מצרים שולח
לאחיו האהוב בנימין, "ְחָמֵשׁ חֲלִיפֹות שְׂמָלֹות" (בראשית מה, כב).

קמצן?
ממש לו. במושגים של אותם ימים זו מתנה נדיבה. יש להניח שהבדים היו מאיכות מיוחדת.

מהי הסיבה למיעוט הביגוד האישי?

הנה סיבות אחדות

  • תהליך ייצור הבגד היה תהליך ארוך ומייגע (ראו מיד בהמשך).
  • תרבות הצריכה הייתה שונה מזו שבימינו קונים רק מה שצריכים …
  • לבגד היה תפקיד פונקציונאלי, שימושי (להגן על הגוף משמש, מרוח ומקור).
    עשירי העם, כמו בימינו רכשו בגדים כדי להוסיף יופי ונוי להופעתם. 

תהליך ייצור הבגד:

הבדים יוצרו מסיבי צומח (פשתן) ומצמר מהחי (צמר כבשים, עיזים).

  • ניקוי (לעיתים גם צביעה).
  • ניפוץ –היו חובטים את הצמר במקלות עד שהחוטים נפרדו אלה מאלה.
  • טווייה– הפיכת הצמר לחוטים, באמצעות מוט עץ המכונה פלך, או
    גלגל טווייה, המכונה כישור.
    בין עיסוקיה המבורכים של 'אשת חיל' היא גם טוותה חוטים: "יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר
    וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶך" (משלי לא, יט).
  • אריגת הבד בנול. 
  • תפירה 

תמונות להמחשה: תמונות שצילמתי בפרו ובהן שתי נשים משבט האינקה לוקחות חלק בתהליך ייצור של בדים.

אופנה וביגוד בתנ"ך - מה מיוחד בכתונת הפסים של יוסף

אופנה וביגוד בתנ"ך - אריגה

 

 

 

 

 

מימין – אישה טווה חוטים בפלך. 
למעלה משמאל – אישה אורגת בנוּל.

 

מה כל כך מיוחד בכתונת הפסים של יוסף? 

אם רוצים לייפות את הבד ולהוסיף לו דוגמאות הדבר הופך את התהליך לארוך,
מורכב ויקר יותר. 
יעקב, באהבתו הרבה ליוסף קנה לו בגד יקר בהרבה מהבגדים שהיו לאחיו. 

גם בנות מלך לבשו 'כותנות פסים' – סמל למעמד וליוקרה.

היכן רכשו אריגים ובגדים?
א. הכינו בבית.
ב. קנו בשווקים (בעיקר בסחר חליפין). 
ג. בני המעמדות העשירים קנו מסוחרים שהגיעו להודו ואפילו לסין.

הנשים כולן: "אשת חיל". 
תארו לעצמכם את האישה מנקה, חובטת, טווה ואורגת, ובין לבין מניקה, מבשלת עובדת בשדה וגם רועה. אז מתי היא צפתה בטלוויזיה, צילמה סלפי, נסעה לסקי…

פעילות 

הילדים מתרגלים אריגה.

♥ צרו מסגרת עץ קטנה. 
♥ מתחו מלמעלה כלפי מטה (מאונך) חוטי שתי. 
♥ הכינו חוטים בצבעים שונים.
♥ הכינו מקל שניתן ללפף עליו חוטים. 
♥ העבירו את המקל בין חוטי השתי. 

הנה קיבלתם מפית.

שאלות, הערות ותגובות יתקבלו בשמחה.

למעבר לפרק  כתב וכתיבה בתקופת התנ"ך לחצו כאן 
למעבר לפרק  תחבורה ודרכים לחצו כאן 
למעבר לפרק  ארמונות ובתים לחצו כאן: 
למעבר לפרק  אירושין ונישואין לחצו כאן
ל
מעבר לפרק לידה וברית מילה לחצו כאן

בחזרה לתפריט הראשי באתר תנ"ך מורשת וחגים לחצו כאן 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat