דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר תהילים » תהילים קל – מזמור תפילה

תהילים קל – מזמור תפילה

© https://www.magicbible.co.il

תהילים קל לבגרות, כותרת, טקסט ופירושים, סיכום הרעיונות במזמור, עיצוב אמנותי, שאלות הכנה לבחינה.

רשימת המזמורים לבגרות

מזמורי תהילים פתוחים לכל מנויי האתר

מזמור א – דמות הצדיק האידיאלית
מזמורים כג, קל – תפילת האדם
מזמורים ח, קד – התייחסות לבריאה ולטבע
מזמור נא – חרטה
מזמורים קכא, קכב, קכח – שירי המעלות

 

⇐ מעבר לכל פרקי תהילים 

תוכן העניינים בפרק קל

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 
– טקסט ופירושים (חלקי)
– כותרת

למנויים בלבד 
♦  טקסט ופירושים
♦  כותרת
♦  חלק ראשון:  – בקשת סליחה ומחיקת הפשעים
♦  חלק שני  – תקווה וציפייה לישועת ה'
♦  עיצוב אמנותי
♦  סיכום הרעיונות במזמור
♦  שאלות הכנה לבחינה 
 

 

טקסט ופירושים 
לקבלת הפירושים העבירו את מצביע העכבר על המילים המסומנות

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהֹוָה:
ב אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:
ג אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:
להמשך קריאה
 
סוג המזמור – בקשה, תחינה. 

נושא המזמור – המשורר מבקש את סליחת ה'. 
כותרת – "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת"  פסוק א1.

"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת"

בתהילים קכ – קלד, מופיעה הכותרת: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת".

לצירוף "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת" מספר פירושים:

•   שירי העולים לרגל לבית המקדש.
•   שירים ששרו גולי בבל בחזרתם לארץ.
•   מונח מוזיקלי, להרמת הקול בעת אמירת המזמורים.
•   ביטוי ספרותי לשרשור; כלומר: שורה מתחילה
במילים שמסתיימת השורה הקודמת.
•   מדרגות בית המקדש עליהם עמדו הלוויים בעת השירה
במקדש (חלק מהעבודה במקדש כללה שירה דתית).

 

מבנה המזמור  – המזמור בן שני חלקים: 
חלק ראשון  – בקשת סליחה ומחיקת הפשעים (פסוקים א2 – ד). 
חלק שני  – תקווה וציפייה לישועת ה' (פסוקים ה – ח).

חלק ראשון:  – בקשת סליחה ומחיקת הפשעים
פסוקים א2 – ד 
להמשך קריאה
 
המתפלל קורא לה' להקשיב לבקשתו: "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהֹוָה".

המילה "מִמַּעֲמַקִּים" מבטאת באופן ציורי, מטפורי, את עומק המצוקה בו נתון המשורר.
אפשר שהמילה מתארת מציאות; לדוגמה: המשורר כלוא בבור, והוא קורא לה' משם.

המתפלל קורא לה' שיאזין לו ברוב קשב: 
"אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי
[אֲדֹנָי] תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי".
התקבולת חסרה כי מילת "אֲדֹנָי" חסרה כביכול בשורה השנייה; היא  נרדפת, כי שתי הצלעות מביעות רעיון זהה. 

בפסוקים ג-ד מתבהרת סיבת הבקשה; המתפלל מבקש מה' להתעלם מפשעיו, לסלוח לו,
כי אין בן אנוש שישרוד במצב כזה: "אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד".
תקבולת כיאסטית/מצליבה משלימה:

אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר
יָהּ



אֲדֹנָי
,
מִי יַעֲמֹד

הסליחה תאדיר את שם ה' ותגביר את יראת הכבוד של מאמניו כלפיו: "כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא (הפועל ירא= יפחדו)".

חלק שני  – תקווה וציפייה לישועת ה'
פסוקים ה – ח

בחלק זה פותח המתפלל בנימה אישית (פסוקים ה – ו), ומסיים בהיבט לאומי (פסוקים ז – ח). 
תקוות המשורר מיוצגת על ידי הפעלים: 'קוה' ו'יחל'.

קִוִּיתִי יְהֹוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי.
נַפְשִׁי לַאדֹנָי (מיחלת) מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר.

המתפלל מקווה ומיחל לדבר ה', לקשר איתו.
הוא משתמש בדימוי שמעצים את תקוותו. שומרים מחכים בכליון עיניים לבוקר, זמן סיום המשמרת שלהם.  
יותר מצפיית השומרים לסיום המשמרת הלילית שלהם, מצפה המשורר לישועת ה'. 
"מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר"; המם במילת מִשֹּׁמְרִים היא מם היתרו, יותר מ.

בסיום דבריו פונה המשורר/המתפלל לישראל לפנות לה', לקוות לישועתו כי בכוחו להביא טובה וישועה לעם.   

החלק השני פותח בנימה אישית של המשורר המצפה למענה ה': "וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי".
החלק השני מסיים בקריאה לעם, לישראל לקוות לדבר ה': "יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהֹוָה". 
הפועל 'יחל' יוצר חיבור בין התחום האישי לתחום הלאומי.
המשורר מציע לעם לפנות אל ה' וכך יזכו לסליחה ולגאולה על חטאיהם: "וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנוֹתָיו".

רעיון הגאולה מודגש באמצעות חזרה של הפעל פדה (גאל): 
"יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהֹוָה כִּי עִם יְהֹוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:
וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנוֹתָיו". 

החזרה על הפועל פדה יוצרת משחק מילים, לשון נופל על לשון: "פְדוּת", "יִפְדֶּה".

סיכום הרעיונות במזמור 

•  שני יסודות משולבים במזמור: בקשת סליחה מצד המשורר, ומחילה מוחלטת של החטא מצדו של ה'.
•  הסליחה מביאה את האנשים לחוש יראת כבוד כלפי ה'. 
•  קשר הדוק בין היחיד לציבור. המתפלל מייעץ לעם לנהוג כמוהו, כי רק ה' יכול להביא להם גאולה.

שאלות הכנה לבחינה

  1. מה מבקש המשורר/המתפלל מה'.
  2. הסבירו את הרעיון בפסוק ג: "אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ, אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד".
  3. מהן התחושות החזקות שמובעות במזמור זה?
  4. הסבירו את הדימוי בפסוק ו.
  5. היכן במזמור נוצר המעבר בין ההיבט האישי להיבט הלאומי?

/yeskesem]

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat