דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמות עם פירושים וסיכומים » שמות פרק לב – עגל הזהב עם פירושים והסברים

שמות פרק לב – עגל הזהב עם פירושים והסברים

© https://www.magicbible.co.il

פירושים והסברים; סיכום, בניית העגל? מדוע עגל? משה מנתץ את העגל ומעניש את העם; מדוע שבר משה את הלוחות? דמותו של אהרן בפרק

כאן לומדים תנך בכיף

⇐ למעבר לספר שמות לכיתות ד לחצו כאן.

סיפור התהוות האומה

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– עגל הזהב
– דרישת העם מאהרן לעשות להם אלהים 
– תגובת אהרן לדרישת העם
– העם מציית באופן גורף
– בניית העגל
– חג לכבוד עגל הזהב  

למנויים בלבד

♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ עגל הזהב
– דרישת העם מאהרן לעשות להם אלהים 
– תגובת אהרן לדרישת העם
– העם מציית באופן גורף
– בניית העגל
– חג לכבוד עגל הזהב 
♦ מדוע עגל? 
♦ ה' ומשה בשיחה על בגידת העם 
♦ תוכנית אלהית חדשה
♦ משה משכנע את ה' לבטל את תכניתו להשמיד את העם 
♦ משה יורד מההר וחוזר למחנה ישראל 
♦ מדוע שבר משה את הלוחות? 
♦ מה עשה משה עם עגל הזהב? 
♦ משה נוזף באהרן וחוקר אותו 
♦ גרסת אהרן מול גרסת המספר על תהליך בניית העגל 
♦ משה ובני לוי מענישים את העם 
♦ משה מבקש מחילה לעם 
♦ אהרן – אשם או לא אשם?
♦ העם – אשם או לא אשם?

מנוי לקסם התנ"ך

 

 

פירושי מילים וביאורים 

הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.

א וַיַּרְא הָעָם כִּי בושֵׁשׁ משֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: קוּם, עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים, אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ, כִּי זֶה משֶׁה הָאִישׁ, אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ:
ב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן: פרקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם, בְּנֵיכֶם, וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי:
ג וַיִּתְפרקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם, וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן:
ד וַיִּקַּח מִיָּדָם, וַיָּצַר אֹותוֹ בַּחֶרֶט, וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה, וַיֹּאמְרוּ: אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
ה וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו, וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר: חַג לַיהוָֹה מָחָר:
ו וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת, וַיַּעֲלוּ עֹולֹות וַיַּגִּישׁוּ שְׁלָמִים, וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹול וְשָׁתוֹ, וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק:
ז וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל משֶׁה: לֶךְ, רֵד, כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
ח סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם; עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה, וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וַיִּזְבְּחוּ לוֹ. וַיֹּאמְרוּ: אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
ט וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה: רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא:
י וְעַתָּה, הַנִּיחָה לִּי, וְיִחַר אַפִּי בָהֶם, וַאֲכַלֵּם, וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל:

להמשך קריאה

עגל הזהב

פסוקים א-ו

דרישת העם מאהרן לעשות להם אלהים

פסוק א

כשהעם ראה שמשה אינו חוזר (הוא שהה בהר ארבעים יום וארבעים לילה), הם האמינו שהוא נטש אותם, או שאולי קרה
לו אסון.
העם התקהל סביב אהרן בדרישה:
"קוּם, עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים".
העם דורש סוג של פסל/דמות, משהו מוחשי.
הסבר:
הם זקוקים לאלהים שינחה אותם בדרכם: "אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ".
סיבה:
כי משה נעלם, והם לא יודעים מה אירע לו:  "כִּי זֶה משֶׁה הָאִישׁ, אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ".

אנו זוכרים שלעם לא היה קשר ישיר עם ה', משה היה המתווך. לכן כשנעלם משה, הבין העם שאבד גם הקשר עם אלוהים. 

תגובת אהרן לדרישת העם

פסוקים ב-ו

איננו יודעים מה הרגיש אהרן ומה חשב כשראה את העם מתקהל סביבו ודורש שיבנה לו אלהים אחרים.
איננו יודעים מדוע החליט מה שהחליט. דבר אחד ברור שהתקהלות כזו היא במידה רבה אלימה ולוחצת.

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן: "פרקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם, בְּנֵיכֶם, וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי".
אולי אהרן ביקש להרוויח זמן, ולכן הוא מבקש מהעם חפצים אישיים יקרים, מתוך תקווה שיסרבו להיפרד מחפצי הערך שלהם.

העם מציית באופן גורף
למרבה הפלא העם נפרד בצייתנות מנזמי הזהב.
כנראה שהיו מפוחדים מאד מהיעלמותו של משה, והיו מוכנים לעשות הכל כדי לקבל מורה דרך חלופי.
"וַיִּתְפרקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם, וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן".

נזמים – עניין של אופנה

הנזמים היו תלויים גם על אזניים, וכן, גם גברים הלכו עם נזמים.
בתמונה שלפניכם מלך אשורי ענוד עגילים/נזמים.


מה עשה אהרן בנזמי הזהב?

ניתן להניח שהוא התיך את הזהב ובנה "עֵגֶל מַסֵּכָה", באמצעות חריטה: "וַיָּצַר אֹותוֹ בַּחֶרֶט".
איננו יודעים בוודאות אם מדובר בפסל או במסכה, או בשניהם. 
הערכה הרווחת היא שהעגל היה מפוסל בעץ, והציפוי שלו היה בזהב (מנזמי הזהב).

תגובת העם למראה העגל:
"וַיֹּאמְרוּ: אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם".

חג לכבוד עגל הזהב

אהרן בנה מזבח לפני העגל והכריז על יום חג לה': "וַיֹּאמַר: חַג לַיהוָֹה מָחָר".

העם חוגג לכבוד עגל הזהב
"וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת, וַיַּעֲלוּ עֹולֹות וַיַּגִּישׁוּ שְׁלָמִים, וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹול וְשָׁתוֹ, וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק". 

להמשך קריאה

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat