דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמות עם פירושים וסיכומים » שמות פרק יח – יתרו וייעול מערכת המשפט

שמות פרק יח – יתרו וייעול מערכת המשפט

© https://www.magicbible.co.il

פירושי מילים והסברים, סיכום ותוכן; הביקור של יתרו; ההצעה של יתרו לייעול המנגנון המשפטי; משה מיישם את ההצעה של יתרו.

כאן לומדים תנך בכיף

⇐ למעבר לספר שמות לכיתות ד לחצו כאן.

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– יתרו מחזיר למשה את ציפורה, אשתו ואת בניהם 

למנויים בלבד:

♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦
יתרו מחזיר למשה את ציפורה, אשתו ואת בניהם
♦ ההצעה של יתרו לייעול המנגנון המשפטי
– ביקורת והצגת הבעייה
– הצעה לפתרון העומס
– מה מייחד את ההצעה של יתרו? 
♦ משה מיישם את ההצעה של יתרו
♦ גרסת ספר דברים למינוי השופטים
♦ גרסת ספר במדבר למינוי השופטים
♦ עיצוב אמנותי

מנוי לקסם התנ

 

 

פירושי מילים והסברים 

לקבלת הפירושים הניחו את סמן העכבר על המילים המסומנות

א וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹותֵן משֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ, כִּי הוֹצִיא יְהוָֹה אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
ב וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן משֶׁה אֶת צִפֹּרָה, אֵשֶׁת משֶׁה, אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ:
ג וְאֵת שְׁנֵי בָנֶיהָ אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה:
ד וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי, וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה: 
ה וַיָּבֹוא יִתְרוֹ חֹתֵן משֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל משֶׁה אֶל הַמִּדְבָּר, אֲשֶׁר הוּא חֹונֶה שָׁם הַר הָאֱלֹהִים:
ו וַיֹּאמֶר אֶל משֶׁה אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ, וְאִשְׁתְּךָ וּשְׁנֵי בָנֶיהָ עִמָּהּ:
ז וַיֵּצֵא משֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ, וַיִּשַּׁק לוֹ וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם, וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה:
ח וַיְסַפֵּר משֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָֹה לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה, אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם יְהוָֹה:
ט וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָֹה לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם:
י וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ יְהֹוָה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם:
יא עַתָּה, יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל יְהוָֹה מִכָּל הָאֱלֹהִים, כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם:
יב וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן משֶׁה עֹולָה וּזְבָחִים לֵאלֹהִים, וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לֶאֱכָל לֶחֶם עִם חֹתֵן משֶׁה לִפְנֵי הָאֱלֹהִים:
יג וַיְהִי מִמָּחֳרָת, וַיֵּשֶׁב משֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת הָעָם, וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל משֶׁה, מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב:
יד וַיַּרְא חֹתֵן משֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם, וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם? מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב:

להמשך קריאה

יתרו מחזיר למשה את ציפורה, אשתו ואת בניהם

פסוקים א-יב

כשיתרו, חותן משה שמע על כל מה שאירע לישראל הוא לקח את ציפורה, אשת משה ואת שני הבנים שילדה למשה 
גרשום ואליעזר, ששהו אצלו, והגיע איתם למחנה ישראל. 

מסתבר מדברי הפסוק שמשה שילח את צפורה: "וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן משֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת משֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ", משה, לפי זאת גרש את אשתו (באותם הימים לא היו גירושין כאלה כבימינו). 
איך זה? הרי משה לקח אותה איתו בצאתו ממדיין בדרכו למצרים! והנה היא שוב עם אביה.

הסבר אחד: צפורה יצאה עם משה, ובשלב מסויים הוא שלח אותה בחזרה לבית אביה בגלל מעמסת השליחות. 
הסבר אחר: לפנינו שתי גרסאות של הסיפור. לפי הנאמר בפרק ג ציפורה הייתה עם משה. לפי גרסת הסיפור שלנו. משה גרש אותה.

שמות שני בניו של משה גרשום ואליעזר מקבלים משמעות באמצעות מדרש שם: 
"גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה". 
אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה".
מדרשי שמות המסבירים מתן שם מצויים הרבה בתנ"ך; כך מדרש השם של משה: 'כי מן המים משיתיהו'? יצחק – 'צחוק עשה לי אלהים'; יעקב – 'וידו אוחזת בעקב אחיו' ועוד. 

מקום הפגישה: "הַר הָאֱלֹהִים", ליד ההר המכונה בשם זה, היה המחנה הישראלי. 

הפגישה מתוארת כפגישת סולחה, שמחזקת במידה מרובה את ההנחה שבואו של יתרו נועד להשכנת שלום,
שיחה זו התנהלה לפי כללים ידועים:

יתרו מודיע על בואו. הוא אינו מתפרץ בפתאומיות: "אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּשְׁנֵי בָנֶיהָ עִמָּהּ".
המספר: 
וַיֵּצֵא משֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ,
וַיִּשְׁתַּחוּ,
וַיִּשַּׁק לוֹ,
וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם, 
וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה.

יתרו התרגש כששמע ממשה על פרטי הצלת בני ישראל, והוא הכריז: "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל יְהוָֹה מִכָּל הָאֱלֹהִים"

בסיום השיחה ביניהם התקיימה סעודה בעלת צד פולחני, כשיתרו העלה עולה וזבחים לה', ואהרן, משה וכל זקני ישראל אוכלים אתו מן הזבח: 
"וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן משֶׁה עֹולָה וּזְבָחִים לֵאלֹהִים וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לֶאֱכָל לֶחֶם עִם חֹתֵן משֶׁה לִפְנֵי הָאֱלֹהִים". 

ההצעה של יתרו לייעול המנגנון המשפטי

פסוקים יד-כו

להמשך קריאה

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat