דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר שמות עם פירושים וסיכומים » שמות פרק ג – התגלות ה' למשה בסנה הבוער

שמות פרק ג – התגלות ה' למשה בסנה הבוער

© https://www.magicbible.co.il

פירושי מילים, סיכום ותוכן, הסנה הבוער, של נעליך מעל רגליך, השליחות למצרים ניסיונות ההתחמקות של משה.

כאן לומדים תנך בכיף

⇐ למעבר לספר שמות לכיתות ד לחצו כאן.

סיפור התהוות האומה

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית מתוכני הפרק 
– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– הסנה הבוער
– התגלות ה' למשה בסנה הבוער
– שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ 

למנויים בלבד

♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ הסנה הבוער
♦ התגלות ה' למשה בסנה הבוער
♦ שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ 
♦ מדוע הסתיר משה את פניו?
♦ הטלת השליחות על משה
♦ מדוע התאים משה להנהיג את ישראל?
♦ תרשים: תכונותיו של מנהיג
♦ ניסיונות ההתחמקות של משה
♦ תשובת ה' לניסיונות ההתחמקות של משה
♦ המשך הוראות השליחות
♦ המסר למלך מצרים
♦ דמותו של ה' בפרק 

 

שמות פרק ג משה והסנה
דומניקו פטי

פירושי מילים והסברים

לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.

א וּמשֶׁה הָיָה רֹועֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹותְנוֹ, כֹּהֵן מִדְיָן, וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר, וַיָּבֹוא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹורֵבָה:
ב וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהוָֹה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּועֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל:
ג וַיֹּאמֶר משֶׁה אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹול הַזֶּה, מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה:
ד וַיַּרְא יְהוָֹה כִּי סָר לִרְאוֹת, וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר: משֶׁה, משֶׁה וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי:
ה וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹום,  שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ, כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו, אַדְמַת קֹודֶשׁ הוּא:
ו וַיֹּאמֶר: אָנֹכִי אֱלֹהֵי אָבִיךָ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב, וַיַּסְתֵּר משֶׁה פָּנָיו, כִּי יָרֵא מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים:
ז וַיֹּאמֶר יְהֹוָה: רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם, וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹוגְשָׂיו, כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹובָיו:
ח וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם, וּלְהַעֲלֹותוֹ מִן הָאָרֶץ הַהִוא אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי:
ט וְעַתָּה, הִנֵּה צַעֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָה אֵלָי וְגַם רָאִיתִי אֶת הַלַּחַץ אֲשֶׁר מִצְרַיִם לֹוחֲצִים אֹתָם:
י וְעַתָּה, לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה, וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
יא וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים: מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם? 

להמשך קריאה

 הסנה הבוער

פסוקים א-ג

באחד הימים בהם רעה משה כהרגלו את צאן יתרו חותנו, הוא הגיע להר חורב, המכונה הר האלהים.
שם הוא חזה במראה מופלא: "וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּועֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל".
הקורא יודע את שמשה אינו יודע, שזו התגלות של מלאך ה': "וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהוָֹה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה".

משה התקרב לסנה להבין מדוע הסנה הבוער אינו נשרף: "אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹול הַזֶּה,
מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה".

התגלות ה' למשה בסנה הבוער

פסוקים א – כב

פתיחה פסוקים א-ו

ה': "משֶׁה, משֶׁה"! 
משה: "הִנֵּנִי". 
ה': "אַל תִּקְרַב הֲלֹום, שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ, כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו, אַדְמַת קֹודֶשׁ הוּא".

 

שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ

מהי הסיבה לחליצת הנעל במקום קדוש?

       הנה שני הסברים:
    ♦    סוליית הנעל מלוכלכת, ואין זה ראוי לדרוך בה במקום קדוש (מושג הקדושה קשור גם לניקיון).

   ♦♦  הסבר אחר קשור לעובדה שבתקופת התנ”ך לעניים לא היו נעליים. לעומת זאת העשירים יכלו לרכוש    
         לעצמם נעלים. 

  חליצת הנעל במקום קדוש, או במפגש עם האל מסמלת את קטנותו של האדם מול גדולתו של האל. 

  המשנה מלמדת שלפני הכניסה של אדם מישראל למקדש היה חייב לחלוץ את נעליו, ולרחוץ את רגליו 
  מאבק הדרך 

  עד היום המוסלמים משמרים מנהג זה, ולא רק הם,
  גם בחלקם של מקדשי מזרח אסיה, בימינו, חל איסור כניסה בנעליים.

  גם יהושע לפני כיבוש יריחו, בפגישתו עם מלאך ה' צווה לחלוץ את נעליו.
  להרחבה ולמעבר למפגש של יהושע עם מלאך ה'.

 

ה' הציג עצמו: "אָנֹכִי אֱלֹהֵי אָבִיךָ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב". 
לאלהי האבות משמעות מיוחדת בעולמם הדתי של עמי המזרח הקדום (כמו בחלקים של המזרח הרחוק של ימינו),
להאמין ברוחות האבות, ולקיים פולחן ליד קבריהם).

מדוע הסתיר משה את פניו?

]להמשך קריאה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. yorambh43@gmail.com הגב 30 בדצמבר 2021 בשעה 11:48

    מושלם, ישר-כח.

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat