משמעות הפתגם וכישורי החיים הנגזרים ממנו; באמצעות פעילות והתבוננות ביצירת אמנות.
אֵיזֶהוּ חָכָם?
המילה חָכָם אוצרת בתוכה משמעויות אחדות.
אני מציעה להתמקד עם הילדים בהיבטים של חכמת חיים וידע (ולא רמת משכל).
החכם הוא מי שמנהל את עצמו ואת דרכו בדרך נבונה, והוא סקרן לדעת עוד ועוד.
אֵיזֶהוּ = איזה הוא, במובן: מי הוא?
חָכָם האם ל'חכם' יש מראה מיוחד?
האם אתם מכירים אנשים חכמים?
לפי מה אתם קובעים שאדם הוא חכם?
נגיע למסקנה שה'חכם' הוא בעל ידע, ומתנהג בתבונה.
הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד
למה הכוונה: "הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד"?
ילדים תופשים את המילה 'נולד' כפשוטה – מי שנולד, תינוק.
משמעות הפתגם: אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד
רואה את הנולד – הוא מי שרואה את שצפוי לקרות (בעוד שעה, חודש או יותר), אבל, הוא
איננו מגיד עתידות, אסטרולוג, או קוסם.
החכם הוא מי שמבין שלכל מעשה שהוא עושה יש תוצאות; לפעמים מידיות ולפעמים מאוחרות, לפעמים טובות,
לפעמים רעות. לכן, כדאי לחשוב היטב לפני שעושים מעשה.
החכם הוא מי שנוהג בתבונה ובהיגיון, חושב לפני שהוא פועל.
כדברי הפתגם המשלים: "סוֹף מַעֲשֶׂה בְּמַחְשָׁבָה תְּחִלָּה".
פעילות עם הפתגם: "אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד"
אני לא רואה את הנולד:
השלימו את המשפטים הבאים:
דוגמה:
♦ כשאני הולכת לישון מאוחר בלילה ⇐ קשה לי לקום בבוקר, אמא כועסת, אני מאחרת/ת לגן/ לבית הספר.
♦ כשאני מסרבת לסדר את החדר שלי ⇐ ___________________________________
♦ כשאיני נזהרת בחציית הכביש ⇐ ___________________________________
♦ כשאני אוכלת הרבה ממתקים ⇐ ___________________________________
♦ כשאני יוצא ביום גשם ללא מטריה ⇐ ___________________________________
♦ כשאני יוצא ביום קר ללא מעיל וסוודר ⇐ ___________________________________
אני רואה את הנולד
השלימו את המשפטים.
♦ כשאני ממעיט באכילת ממתקים ⇐ __________________________________
♦ כשאני מקפיד לצחצח שיניים ⇐ __________________________________
♦ כשאני מכבד את חברי ⇐ __________________________________
♦ כשאני נזהר בחציית הכביש ⇐ __________________________________
♦ כשאני מכין שיעורים בזמן ⇐ __________________________________
מטרת הפעילות החינוכית עם הפתגם: "אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד".
∨ להרגיל את הילדים להשקיע מחשבה, לשקול את מעשיהם ולהימנע ממעשים פזיזים,
∨ להבין שלמעשים ולהחלטות שלהם יש השפעה על מה שקורה להם.
∨ לקחת אחריות ולחשוב מה יקרה אם אעשה כך וכך, או שלא אעשה כך וכך.
"אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד" – פעילות עם יצירת אמנות
האדם החושב פיסלו של הפסל הידוע אוגוסט רודן.

♥ שימו לב לתנוחה של הגוף.
♥ התבוננו בפני האדם המפוסל.
♥ על מה מונח ראשו?
♥ מה מביעה תנוחת הראש? מה מביעים הפנים?
פיסול בתנועה
כשהגננת/מורה תיתן אות מוסכם, הילדים 'יהפכו לפסלים חושבים".
פתגם – אֵיזֶהוּ חָכָם? הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה כאן למטה (נא לגלול את הדף). |