חלום יעקב בראשית כח
על מה נדבר?
הסבר מושגים: חלום, ברכה, מלאך, בית אל.
איך לספר לילדים את סיפור חלום יעקב?
שיח ופעילות עם הילדים.
החלום בתנ"ך
אחד מסוגי החלומות שמופיעים בתנ"ך הוא החלום הנבואי, שבו מתגלה ה' אל החולם ומביא לו
בשורה כלשהי. בחלום יעקב ה' מעודד ומחזק את יעקב הבורח אל הלא נודע, ומבטיח לו הבטחות
רבות ביניהן שישוב בשלום לביתו.
ברכה בתנ"ך
הברכה והקללה בעולם התנ"ך הן מילים (קמעות, מעשים), בעלי כוח מוחשי ומאגי. לכל הביטויים
שיוצאים מן הפה יש כוח של מימוש, במיוחד אם הוא נשמע מפי האל, הכוהן, המכשף ואפילו סתם
אדם (גם בימינו אנשים מאמינים בברכות של רבנים, ואפילו בקללות הבאות מאנשים שיש מאמינים
בסגולותיהם המיוחדות
מה זה מלאך בתנ"ך?
מלאך בתנ"ך הוא שליח. גם שליח אלוהים וגם שליח של בני אדם ואין לו כנפיים. המלאכים שרואה
יעקב עולים ויורדים בסולם ולא עפים.
איננו יודעים איך נראו המלאכים שראה יעקב, אבל המלאך שהופיע לפני גדעון, או המלאכים שהופיעו
אצל אברהם נראו כבני אדם.
מה פשר המראה שראה יעקב בחלומו?
החלום של יעקב משקף אמונה שרווחה במזרח הקדום ולפיה אלוהים שוכן אי שם במרומים, בקו ישר
עם המקדש שלו שעל פני האדמה. הסולם שראה יעקב הוא סוג של מדרגות שהובילו אל משכנו של
האל בשמים, ולכן הוא נודר להקים במקום מבנה מקודש, מול אותו 'שער שבשמים'.
בית אל
עיר מקודשת בתנ"ך. חלום יעקב נותן את ההסבר מדוע זכתה בית אל להיות מקום מקודש וחשוב עוד
בימי האבות.
ערים אחרות בעלות ערך פולחני דתי לצד ירושלים היו בית אל, חברון ושכם.
חלום יעקב – הטקסט התנ"כי בגרסת שמע קריאה שלי ללחוץ כאן חלום יעקב בראשית כח 2
סיפור חלום יעקב מעובד לילדים (ביאורי מילים ראו בסיום הסיפור).
הערה: הסיפור מעובד בצמידות לטקסט המקראי ובכוונה נמנעתי ממילים שיפוטיות, או מהבעת רגשות, פרט לפעם אחת. היבטים ערכיים ורגשיים מופיעים בשאלות המוצעות.
אחרי שיעקב גנב את הברכה מאחיו עשיו, הוא נאלץ לברוח הרחק מאוהל המשפחה, בגלל כעסו של עשיו
עליו.
יצא יעקב מבאר שבע בדרכו לחרן הרחוקה, בה גר לבן, אחי רבקה אמו.
הדרך לחרן ארוכה מאד, ויעקב הלך בה ימים רבים, ובלילות הוא ישן בשדות ובצדי הדרכים.
ערב אחד, הוא הגיע למקום מיוחד, אבל הוא לא ידע כמה המקום חשוב. הוא נשכב על האדמה, הניח אבן מתחת לראשו, נרדם וחלם חלום: וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא. וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ".
בחלומו ראה יעקב סולם שקצהו האחד נטוע באדמה, והקצה השני שלו נוגע בשמים, ומלאכי אלוהים
עולים ויורדים בו
על אחד השלבים ניצב אלוהים, שלפתע פנה אל יעקב והציג את עצמו: "וַיֹּאמַר אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם
אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק". אחר כך הוסיף ה' ברכות והבטחות טובות וחשובות.
בהבטחה הראשונה הבטיח אלוהים ליעקב לתת את הארץ לו ולבניו: "הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁוכֵב עָלֶיהָ לְךָ
אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ".
בהבטחה השנייה הבטיח אלוהים ליעקב שיהיו לו הרבה מאד צאצאים, רבים כגרגרי האדמה, והם
יתפשטו על פני האדמה לכל ארבע רוחות השמים: "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה
וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה".
בהבטחה השלישית הבטיח לו אלוהים להיות מקובל בין העמים האחרים: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹות
הָאֲדָמָה".
בהבטחה הרביעית והאחרונה הבטיח אלוהים ליעקב לשמור עליו בדרכו הארוכה לחרן, וגם להחזירו
בשלום לארץ כנען: "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹותִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ,.
הקיץ יעקב משנתו, והבין שזכה בהתגלות אלוהים. הוא התרגש מאד כי הבין כמה מיוחד הוא המקום שישן בו: מקום שהוא "בֵּית אֱלֹהִים וְשַׁעַר הַשָּׁמָיִם", שמחבר בין האדמה למקום משכנו של האל בשמים.
שמח יעקב על הדברים הטובים שה' אמר לו, וחשב איך יוכל להודות לאל על כך. הוא לקח את האבן שעליה הוא הניח את ראשו בעת השינה, יצק עליה שמן וכך קידש אותה ואת המקום. הוא קרא למקום בית אל, וגם נשבע שכאשר ישוב בשלום לביתו הוא יבוא לבית אל ושם הוא ישוב ויודה לאלוהים.
ביאורי מילים
מְרַאֲשֹׁתָיו = מתחת לראשו.
וּפָרַצְתָּ = לפרוץ, להתרחב ולהתרבות.
יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה = ארבע רוחות השמים ימה =ים, מערב; קדמה = קדם, מזרח; נגבה = נגב, דרום.
ההא במילים היא הא המגמה, הכיוון כמו: וירד מצרימה = לכיוון מצרים.
שאלות:
מה ראה יעקב בחלומו?
מה הבטיח ה' ליעקב?
איך הודה יעקב לה'?
מה הרגיש יעקב כשנאלץ לעזוב את ביתו ומשפחתו (עצב, געגוע, צער, חרטה)?
מה הרגיש יעקב כששמע את דברי ה' (מנוחם, מעודד, רגוע, שמח)?
דמיינו איך נראתה האבן שיעקב הניח את ראשו עליה.
פעילות:
א. "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ".
הדימוי: ממחיש את ריבוי הבנים שמבטיח ה' ליעקב.
הסבר: אלוהים מבטיח ליעקב שיהיו לו בנים רבים כמו גרגרי החול שעל פני הארץ.
פעילות:
נמלא קערה בחול יבש. כל ילד יקח חופן חול ויתבקש לספור את הגרגרים.
תוצאה: מתסכלת, לא ניתן לספור, ולזאת בדיוק הכוונה – רבים מאד יהיו בניו של יעקב..
ב. פנטומימה:
יעקב מתעורר משנתו אחרי החלום.
איך נראות פניו? מה הוא עושה?
תנו לילדים לשחק ללא קול.
ג. "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה".
הקניית הביטויים המקראיים לרוחות השמים:
ניקח מצפן ונראה את כיווני רוחות השמים.
נצייר על הרצפה את התרשים שמופיע כאן.
ד. ציור
זכרו, מלאכים נטולי כנפיים.
ה. שיר בהמלצתה של אורית צייג
אלהים מבטיח ליעקב: "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה".
הפסוק הזה הולחן לשיר, והוא מאד קצבי ושמח.
באמצעותו ניתן להטמיע את ארבע רוחות השמים בלשון התנ"ך.
היי! אני סטודנטית שנה ב' לחינוך הגיל הרך. לראשונה התבקשנו להעביר סיפור תורה בגן במסגרת עבודה מעשית, ואני מוכרחה להודות לך על אתר כה ניפלא שבהחלט תרם לי רבות בעבודתי. תודה רבה!
הסיפור במקרא הוא ארוך עם הרבה פרטים ולכן התקשתי לתמצת בצורה מעניינת וברמה מתאימה.. עד שהגעתי לדף שלך!! חיה יקרה, תודה רבה עזרת המון!!
toda raba!
תודה לך ורה,
סליחה על העיכוב בתגובתי.
שלחתי לך מייל לברזיל הרחוקה.
בברכה
חיה
חיה שלום
קצר וקולע…..אהבתי!.
למי שמכיר- קיים שיר/לחן למילים "ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה"..ניתן לשיר וללמד את השיר ואז המילים נקלטות אצל הילדים בקלות.(מילים נרדפות לרוחות השמיים, קדם-מזרח, נגבה-נגב/דרום…)
אורית צייג
שלום אורית,
כיף לשמוע ממך.
יופי של הערה. השיר "ופרצת…" גם מתאים וגם קצבי.
תודה רבה.
ברשותך, אוסיף את דבריך לפוסט