דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר מלכים ב » מלכים ב פרק ה – אלישע וריפוי צרעת נעמן

מלכים ב פרק ה – אלישע וריפוי צרעת נעמן

© https://www.magicbible.co.il

תוכן העניינים

להתרשמות מתכני הפרק 

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– מבוא, מצג
– צרעת 
– נעמן מתכנן לפגוש את אלישע 

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק 
♦  מבוא מצג
♦  צרעת 
♦  נעמן מתכנן לפגוש את אלישע
♦  מלך ישראל והאיגרת של מלך ארם
♦  נעמן לפני אלישע
♦  תגובת נעמן להוראות אלישע
♦  נס ריפוי הצרעת
♦  נעמן, אסיר תודה לאלישע 
♦  חמדנותו של גיחזי
♦  עונשו של גיחזי
♦  לקח וערכים בסיפור. 
♦  העשרה: המספר שבע; שאלה רטורית.
♦  הדמויות בפרק: גיחזי, נעמן ואלישע
♦  שאלות חשיבה, תוכן וידע

 

פירושי מילים והסברים 

לקבלת הפירושים הניחו את מצבעי העכבר על המילים המסומנות.

א וְנַעֲמָן, שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם, הָיָה לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים, כִּי בוֹ נָתַן יְהוָה תְּשׁוּעָה לַאֲרָם. וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל, מְצֹורָע. 
ב וַאֲרָם יָצְאוּ גְדוּדִים, וַיִּשְׁבּוּ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל נַעֲרָה קְטַנָּה וַתְּהִי לִפְנֵי אֵשֶׁת נַעֲמָן. 
ג וַתֹּאמֶר אֶל גְּבִירְתָּהּ, אַחֲלֵי אֲדֹונִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁומְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹותוֹ מִצָּרַעְתּוֹ. 
ד וַיָּבֹוא וַיַּגֵּד לַאדֹונָיו לֵאמֹר: כָּזֹאת וְכָזֹאת דִּבְּרָה הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. 
ה וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ אֲרָם לֶךְ, בֹּוא וְאֶשְׁלְחָה סֵפֶר אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וַיֵּלֶךְ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ עֶשֶׂר כִּכְּרֵי כֶסֶף וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים זָהָב וְעֶשֶׂר חֲלִיפוֹת בְּגָדִים. 
ו וַיָּבֵא הַסֵּפֶר אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: וְעַתָּה, כְּבוֹא הַסֵּפֶר הַזֶּה אֵלֶיךָ, הִנֵּה שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ אֶת נַעֲמָן עַבְדִּי וַאֲסַפְתּוֹ מִצָּרַעְתּוֹ. 
ז וַיְהִי כִּקְרֹוא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶת הַסֵּפֶר וַיִּקְרַע בְּגָדָיו וַיֹּאמֶר: הַאֱלֹהִים אָנִי לְהָמִית וּלְהַחֲיוֹת? כִּי זֶה שֹׁולֵחַ אֵלַי לֶאֱסֹוף אִישׁ מִצָּרַעְתּוֹ?  כִּי אַךְ דְּעוּ נָא וּרְאוּ כִּי מִתְאַנֶּה הוּא לִי. 
ח וַיְהִי כִּשְׁמֹועַ אֱלִישָׁע, אִישׁ הָאֱלֹהִים, כִּי קָרַע מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶת בְּגָדָיו, וַיִּשְׁלַח אֶל הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר: לָמָּה קָרַעְתָּ בְּגָדֶיךָ? יָבֹוא נָא אֵלַי, וְיֵדַע כִּי יֵשׁ נָבִיא בְּיִשְׂרָאֵל. 
ט וַיָּבֹוא נַעֲמָן בְּסוּסָיו וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹוד פֶּתַח הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע. 
י וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר: הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן, וְיָשֹׁוב בְּשָׂרְךָ לְךָ, וּטְהָר. 
יא וַיִּקְצֹוף נַעֲמָן וַיֵּלַךְ, וַיֹּאמֶר: הִנֵּה אָמַרְתִּי אֵלַי יֵצֵא יָצוֹא, וְעָמַד וְקָרָא בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָיו, וְהֵנִיף יָדוֹ אֶל הַמָּקוֹם, וְאָסַף הַמְּצֹורָע. 
יב הֲלֹא טוֹב אֲמָנָה וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל. הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם, וְטָהָרְתִּי. וַיִּפֶן, וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה. 
יג וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ: אָבִי, דָּבָר גָּדוֹל הַנָּבִיא דִּבֶּר אֵלֶיךָ? הֲלוֹא תַעֲשֶׂה, וְאַף כִּי אָמַר אֵלֶיךָ, רְחַץ וּטְהָר.

להמשך קריאה..

מבוא, מצג

פסוקים א-ב 

הדמויות:
נעמן – שר הצבא של מלך ארם, היה מקורב למלך, בגלל ניצחונו על ישראל.
נעמן היה גיבור אמיץ, וסבל ממחלת הצרעת:
"וְנַעֲמָן, שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם, הָיָה לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים, כִּי בוֹ נָתַן יְהוָה תְּשׁוּעָה לַאֲרָם. וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל, מְצֹורָע". 

נערה ישראלית שבוייה – נשבתה באחד הקרבות שהתרחשו בין ארם לישראל, והייתה משרתת בבייתה של אשת נעמן: 
"וַאֲרָם יָצְאוּ גְדוּדִים, וַיִּשְׁבּוּ מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל נַעֲרָה קְטַנָּה וַתְּהִי לִפְנֵי אֵשֶׁת נַעֲמָן". 

המקום 
ארם – היו מספר ארצות בשם זה. בסיפורנו מדובר בארם דמשק (סוריה של ימינו). 

צרעת 
הצרעת היא מחלת עור, מוכרת בתקופת המקרא; סימניה אינם ברורים, ולכן אין ודאות בזיהויה.
מסיפורי הצרעת המפורסמים:
ידו של משה שהצטרעה, כאות לכוחו של ה', ששלח אותו להוציא את ישראל ממצרים 
(שמות ד, א-ח).
סיפורים אחרים מלמדים שהצרעת הייתה עונש על מעשה רע  – מרים הוכתה בצרעת בגלל שדיברה סרה באשתו של משה (במדבר יב,י). 
עוזיהו המלך, שרצה להקטיר על המזבח ונענש בצרעת (דה"ב כו, יט).

המושג, צרעת, מתייחס לנגעים באדם, וגם בפגעים שפוגעים בקירות הבית,
בבגדי צמר פשתן ועוד.

המצורע מוגדר 'טמא', והריפוי הופך אותו ל'טהור' (ראו בהמשך). 
ייתכן שמושג הטומאה שדבק במצורע מקורו בעובדה שמחלת העור הייתה מחלקה מדבקת, ולעיתים גם קשה לריפוי כמו במקרה של עוזיהו מלך יהודה.

הביטוי: "מצורע", בימינו, מתאר אדם שנרתעים מפניו, ולא רוצים להיות בחברתו,
מסיבה זו או אחרת. 

איך הצליח נעמן לנצח את ישראל?
המספר נותן הסבר דתי, מגמתי, לניצחונו של נעמן על ישראל. נעמן לא ניצח בגלל יכולותיו
הצבאיות אלא בשל רצונו של ה' לתת את הניצחון בידו (כנראה, כדי להעניש את ישראל):
"כִּי בוֹ נָתַן יְהוָה תְּשׁוּעָה לַאֲרָם". 

זו דרכו של התנ"ך להראות את שליטתו של ה' בהיסטוריה של ישראל ושל כל העמים.  

 נעמן מתכנן לפגוש את אלישע

פסוקים ג-ו

הנערה השבויה הישראלית המליצה לפני גבירתה על ריפויו של נעמן בידי אלישע: 
"אַחֲלֵי אֲדֹונִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁומְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹותוֹ מִצָּרַעְתּוֹ". 
נעמן, ששמע את ההמלצה מאשתו, מיהר אל אדוניו, מלך ארם, וביקש את רשותו 
ללכת לישראל: "וַיָּבֹוא וַיַּגֵּד לַאדֹונָיו לֵאמֹר: כָּזֹאת וְכָזֹאת דִּבְּרָה הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל".
מלך ארם, הסכים. נעמן לקח עימו מתנה גדולה: "עֶשֶׂר כִּכְּרֵי כֶסֶף וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים זָהָב וְעֶשֶׂר חֲלִיפוֹת בְּגָדִים". 
בחישוב מהיר: 
בכיכר כסף אחת יש – 3000 יחידות משקל. כל יחידה = 11 גרם. לערך. 
תחשבו, ותראו כמה קילוגרמים של כסף וזהב לקח איתו נעמן. 

מלך ארם, שאהב את שר צבאו כפי שראינו בפסוק א, שלח איגרת למלך ישראל, ובה דרש לרפא את נעמן מצרעתו: "הִנֵּה שָׁלַחְתִּי אֵלֶיךָ אֶת נַעֲמָן, עַבְדִּי, וַאֲסַפְתּוֹ מִצָּרַעְתּוֹ". 

מלך ישראל והאיגרת של מלך ארם

(פסוקים ז-ח)

להמשך קריאה..
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat