דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר מלכים א » מלכים א פרק ב – אדוניהו, אבישג והצוואה של דוד

מלכים א פרק ב – אדוניהו, אבישג והצוואה של דוד

© https://www.magicbible.co.il

פירושים, סיכום, צוואת דוד, אדוניהו בת שבע ואבישג השונמית, מות אדוניהו, גרוש אביתר, חיסולו של יואב ושמעי בן גרא, דפי עבודה ועוד.

תוכן העניינים

להתרשמות מתכני הפרק

♥  פירושי מילים והסברים (חלקי)
♥  צוואת דוד
♥  בקשת אדוניהו לשאת לאישה את אבישג השונמית

למנויים בלבד 

♦ פירושי מילים והסברים
♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ צוואת דוד 
♦ מות דוד וראשית ימי מלכות שלמה 
♦ בקשת אדוניהו לשאת לאישה את אבישג השונמית
♦ – אדוניהו ובת שבע
♦ – בת שבע ושלמה 
♦ – מעמדה של אבישג
♦ מה היה המניע של בת שבע לעזור לאדוניהו 
♦ אמצעים אמנותיים בפרק
♦ סופו של אדוניהו 
♦ גירוש אביתר הכהן 
♦ סופו של יואב 
♦ סופו של שמעי בן גרא 
♦ כינון מלכות שלמה 
♦ שעורי בית ודפי עבודה
מנוי לקסם התנ"ך

 

 

פירושי מילים והסברים

לקבלת פירושים והסברים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.

א וַיִּקְרְבוּ יְמֵי דָוִד לָמוּת וַיְצַו אֶת שְׁלֹמֹה בְנוֹ לֵאמֹר. 
ב אָנֹכִי הֹולֵךְ בְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ וְחָזַקְתָּ וְהָיִיתָ לְאִישׁ. 
ג וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִשְׁמֶרֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו לִשְׁמֹור חֻקֹּותָיו, מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְעֵדְו‍ֹתָיו, כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה, לְמַעַן תַּשְׂכִּיל אֵת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה וְאֵת כָּל אֲשֶׁר תִּפְנֶה שָׁם. 
ד לְמַעַן יָקִים יְהוָה אֶת דְּבָרוֹ, אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלַי לֵאמֹר, אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ אֶת דַּרְכָּם לָלֶכֶת לְפָנַי בֶּאֱמֶת בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם לֵאמֹר: לֹא יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל. 
ה וְגַם אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה, אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר בֶּן נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם, וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹום. וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה בַּחֲגֹרָתוֹ אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו וּבְנַעֲלוֹ אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו. 
ו וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ, וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹום שְׁאֹול. 
ז וְלִבְנֵי בַרְזִלַּי הַגִּלְעָדִי תַּעֲשֶׂה חֶסֶד וְהָיוּ בְּאֹוכְלֵי שֻׁלְחָנֶךָ, כִּי כֵן קָרְבוּ אֵלַי בְּבָרְחִי מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם אָחִיךָ. 
ח וְהִנֵּה עִמְּךָ שִׁמְעִי בֶן גֵּרָא בֶן הַיְמִינִי מִבַּחֻרִים, וְהוּא קִלְלַנִי קְלָלָה נִמְרֶצֶת בְּיוֹם לֶכְתִּי מַחֲנָיִם. וְהוּא יָרַד לִקְרָאתִי הַיַּרְדֵּן, וָאֶשָּׁבַע לוֹ בַיהוָה לֵאמֹר: אִם אֲמִיתְךָ בֶּחָרֶב. 
ט וְעַתָּה, אַל תְּנַקֵּהוּ, כִּי אִישׁ חָכָם אָתָּה, וְיָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לּוֹ, וְהוֹרַדְתָּ אֶת שֵׂיבָתוֹ בְּדָם שְׁאוֹל.  י וַיִּשְׁכַּב דָּוִד עִם אֲבֹותָיו וַיִּקָּבֵר בְּעִיר דָּוִד. 
יא וְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְ דָּוִד עַל יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה; בְּחֶבְרוֹן מָלַךְ שֶׁבַע שָׁנִים, וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ שְׁלֹושִׁים וְשָׁלֹושׁ שָׁנִים. 
יב וּשְׁלֹמֹה יָשַׁב עַל כִּסֵּא דָּוִד אָבִיו וַתִּכֹּן מַלְכֻתוֹ מְאֹד.

יג וַיָּבֹוא אֲדֹנִיָּהוּ בֶן חַגִּית אֶל בַּת שֶׁבַע אֵם שְׁלֹמֹה. וַתֹּאמֶר: "הֲשָׁלוֹם בֹּואֶךָ?" וַיֹּאמֶר: "שָׁלוֹם". 
יד וַיֹּאמֶר: "דָּבָר לִי אֵלָיִךְ": וַתֹּאמֶר: "דַּבֵּר". 
טו וַיֹּאמֶר: "אַתְּ יָדַעַתְּ כִּי לִי הָיְתָה הַמְּלוּכָה, וְעָלַי שָׂמוּ כָל יִשְׂרָאֵל פְּנֵיהֶם לִמְלֹךְ, וַתִּסֹּב הַמְּלוּכָה וַתְּהִי לְאָחִי כִּי מֵיְהוָה הָיְתָה לּוֹ.  
טז וְעַתָּה, שְׁאֵלָה אַחַת אָנֹכִי שֹׁואֵל מֵאִתָּךְ, אַל תָּשִׁיבִי אֶת פָּנָי". וַתֹּאמֶר אֵלָיו: "דַּבֵּר". 

להמשך קריאה

צוואת דוד

פסוקים א-ט

ערב מותו השאיר דוד לשלמה צוואה. 

חלק ראשון – אישי 
דוד חיזק ועודד את שלמה: "וְחָזַקְתָּ וְהָיִיתָ לְאִישׁ". 
הורה לו לשמור על מצוות ה': "וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִשְׁמֶרֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו לִשְׁמֹר חֻקֹּתָיו מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְעֵדְו‍ֹתָיו כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה". 
שלמה יהייה חייב להקפיד על חוקי ה': 
א. כדי שיצליח בכל אשר יעשה: "לְמַעַן תַּשְׂכִּיל אֵת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה". 
ב.  כדי ששושלתו תמשיך למלוך: "לֹא יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל", בתנאי שבניו ילכו בדרך ה'.  

חלק שני – תשלום לאוהבי דוד ולאויביו.
בחלק השני של צוואתו ציווה דוד על שלמה לסגור חשבון עם אויביו, ולגמול טובה לברזילי הגלעדי על התמיכה שנתן לו בעת בריחתו מפני אבשלום: "וְלִבְנֵי בַרְזִלַּי הַגִּלְעָדִי תַּעֲשֶׂה חֶסֶד וְהָיוּ בְּאֹוכְלֵי שֻׁלְחָנֶךָ, כִּי כֵן קָרְבוּ אֵלַי בְּבָרְחִי מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם אָחִיךָ". 

שני אנשים שדוד לא סלח להם הוזכרו בצוואת הדמים שלו. 
יואב בן צרויה 
דוד ביקש משלמה שינקום ביואב את מותם של אבנר בן נר, שר צבאו של שאול, ועמשא בן יתר, שרצח אותם בדם קר, וכמעט שסיבך פוליטית את דוד ברצח שלהם: 
"וְגַם אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר בֶּן נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם, וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹום. וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה בַּחֲגֹרָתוֹ אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו וּבְנַעֲלוֹ אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו". 

בבסיס מנהג נקמת הדם עמדה האמונה שדם שפוך זועק לנקמה.
דמו השפוך של הנרצח לא יירגע עד שהרוצח ייענש.

דוד האמין שדמם של הנרצחים החפים מפשע זעק לנקמה, ורק במותו של יואב יוסר האשם לכך מבית דוד. 
דוד התעלם מכל הטובות שעשה לו יואב וציווה על שלמה: "וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ, וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹום שְׁאֹול". 

שמעי בן גרא 
שמעי הוא האיש שקילל את דוד בשעה שברח מפני אבשלום, וביקש, מאוחר יותר, כשהמרד דוכא את סליחתו. דוד נשבע לו אז, שלא יהרוג אותו, אבל מסתבר שמעולם לא סלח לו. 

דוד ציווה על שלמה להמית להוציא את שמעי להורג בחכמה ובזמן הנכון: "וְעַתָּה, אַל תְּנַקֵּהוּ, כִּי אִישׁ חָכָם אָתָּה, וְיָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לּוֹ, וְהוֹרַדְתָּ אֶת שֵׂיבָתוֹ בְּדָם שְׁאוֹל". 

דוד לא חיסל את האנשים האלה בעצמו, אם משום שנשבע להם, ואם בגלל שיקולים פוליטיים, אבל לא סלח להם וגם ידע שאנשים אלה עלולים לסכן את שילטונו של שלמה, ומוטב להרחיקם.

מות דוד וראשית ימי מלכותו של שלמה

פסוקים י-יב

פסוקים אלה מדווחים בקצרה:
♦  מותו של דוד: "וַיִּשְׁכַּב דָּוִד עִם אֲבֹותָיו". 
♦  מקום קבורתו: "וַיִּקָּבֵר בְּעִיר דָּוִד".
♦  סיכום שנות מלכותו: "וְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְ דָּוִד עַל יִשְׂרָאֵל  אַרְבָּעִים שָׁנָה; בְּחֶבְרוֹן מָלַךְ שֶׁבַע שָׁנִים וּבִירוּשָׁלִַם מָלַךְ שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹושׁ שָׁנִים". 
♦  השלטון עבר באופן מסודר לידי שלמה: "וּשְׁלֹמֹה יָשַׁב עַל כִּסֵּא דָּוִד אָבִיו".  
♦  שלטונו של שלמה היה יציב: "וַתִּכֹּן מַלְכֻתוֹ מְאֹד".

בקשת אדוניהו לשאת לאישה את אבישג השונמית 

פסוקים יג-כה

להמשך קריאה

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat