דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » מגילת אסתר » מגילת אסתר פרק ב – אחשוורוש בוחר באסתר

מגילת אסתר פרק ב – אחשוורוש בוחר באסתר

© https://www.magicbible.co.il

אחשוורוש בוחר באסתר, פירושים, דמותה של אסתר, מוצאו ומעמדו של מרדכי, ביגתן ותרש, שעורי בית. פרק מיוחד על דמויות המגילה.

למעוניינים בסיפור מגילת אסתר לילדים  ⇐ היכנסו כאן

                 

 

אסתר מתוך סרטון מגילת אסתר לילדים

 

 

 

 

 

 

תוכן העניינים

להתרשמות חלקית

– פירושי מילים והסברים (חלקי)
– איסוף נערות לבית המלך
– אסתר בארמון אחשוורוש.
   – מי את אסתר?
   – מיהו מרדכי היהודי
   – איך הגיע מרדכי היהודי לפרס?
   – מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר 

  למנויים בלבד
♦ פירושי מילים והסברים

♦ סיכום, תוכן הפרק
♦ נערות נאספות לבית המלך
♦ אסתר בארמון אחשוורוש.
   – מי את אסתר?
   – מיהו מרדכי היהודי
   – איך הגיע מרדכי היהודי לפרס?
   – מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר 
♦ הכנת המועמדות והופעתן לפני המלך
♦ אסתר – המועמדת הזוכה
♦ מרדכי חושף את המזימה של בגתן ותרש 
♦ דמותה של אסתר בפרק ב
♦ שאלות ופעילות

דמויות המגילה (אחשוורוש, אסתר, מרדכי, ושתי, היהודים) ⇐ בקישור כאן 

מנוי לקסם התנ"ך

פירושי מילים והסברים

א אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כְּשֹׁוךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, זָכַר אֶת וַשְׁתִּי וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה, וְאֵת אֲשֶׁר נִגְזַר עָלֶיהָ. 

ב וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ, מְשָׁרְתָיו: "יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת טוֹבוֹת מַרְאֶה".
ג וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ. וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה, טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה,
אֶל בֵּית הַנָּשִׁים, אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁומֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרֻקֵיהֶן.
ד וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹוךְ תַּחַת וַשְׁתִּי. וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן. 

ה אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר, בֶּן שִׁמְעִי, בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי.
ו אֲשֶׁר הָגְלָה מִירוּשָׁלַיִם עִם הַגֹּולָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה עִם, יְכָנְיָה (יהויכין) מֶלֶךְ יְהוּדָה
אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל
.
ז וַיְהִי אֹומֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּודוֹ, כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם, וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּואַר וְטוֹבַת מַרְאֶה
וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ, לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת. 
ח וַיְהִי בְּהִשָּׁמַע דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ, וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה, אֶל יַד הֵגָי, 
וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ, אֶל יַד הֵגַי שֹׁומֵר הַנָּשִׁים. 
ט וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו, וַתִּשָֹּׂא חֶסֶד לְפָנָיו וַיְבַהֵל אֶת תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת מָנוֹתֶהָ לָתֶת לָהּ, 
וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאֻיוֹת לָתֶת לָהּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ, וַיְשַׁנֶּיהָ וְאֶת נַעֲרוֹתֶיהָ לְטוֹב בֵּית הַנָּשִׁים. 
י לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ, כִּי מָרְדֳּכַי צִיוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד. 
יא וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ. 

להמשך קריאה..

איסוף נערות לבית המלך

פסוקים א-ד

כשהמלך נרגע מהשערורייה של ושתי: "כְּשֹׁוךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ", הציעו לו משרתיו לחפש עבורו
אישה תחת ושתי.

המלך הפקיד פקידים "בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ", שקיבצו נערות יפהפיות, רווקות, מכל רחבי הממלכה
והביאו אותם
לשושן הבירה: "וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה".
מבין הנערות הרבות יבחר לו המלך את האחת ש"תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי".
הנערות הופקדו ב"בֵּית הַנָּשִׁים" בידיו של: "הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁומֵר הַנָּשִׁים". הגא שירת את הבנות,
ודאג לספק להם
מוצרי טיפוח יופי – תמרוקים, כדי שתמצאנה חן בעיני המלך.

אמצעי אמנותי – משחק עם הפועל טוב
וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹוךְ תַּחַת וַשְׁתִּי.
וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן.

סְרִיס הַמֶּלֶךְ
סריס הוא כינוי לעבד. במקרים מסוימים כמו כאן, הסריס הוא מי שעבר תהליך סירוס, ולכן הוא יכול 
לשמור ולשרת את נשות המלך.

אסתר בארמון אחשוורוש

פסוקים ה-יא 

מי את אסתר? 
אסתר הייתה יתומה מהוריה; היא אומצה לבת על ידי מרדכי בן דודה:
"וַיְהִי אֹומֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּודוֹ, כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם…וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ, לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת". 

אסתר היתה יפהפיה – "יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה".

מיהו מרדכי היהודי?
היהודי – על שם מוצאו מארץ יהודה. 
מרדכי עצמו היה בן שבט בנימין: "מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר, בֶּן שִׁמְעִי, בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי". 
שבט בנימין היה חלק ממלכת יהודה.
לפי רשימת היחס המשפחתית מרדכי היה בן למשפחה ממעמד גבוה.

איך הגיע מרדכי היהודי לפרס?

שנים רבות לפני ההתרחשות המתוארת במגילה, הגיעה משפחתו של מרדכי לפרס.
כל זה קרה בתקופת הממלכה הבבלית ששלטה ביהודה.
הבבלים (ולפניהם האשורים), עקרו עמים ממקומם והעבירום לארצות אחרות
למנוע מרידה בהם.
פעמיים היגלו הבבלים את תושבי יהודה:
גלות ראשונה: בשנת 597 לפני הספירה, אז הוגלתה צמרת העם.
בראשה יהויכין (יכניה) המלך וכל נכבדי הממלכה, ביניהם משפחתו
של מרדכי (מה שמעיד על מוצאו המיוחס).
גלות שנייה: בשנת 586 לפני הספירה, הריסת ירושלים ושריפת המקדש

סיפור המגילה מתרחש בתקופה שאחרי השתלטות הפרסים על ממלכת בבל.

מערכת היחסים בין מרדכי לאסתר

בין הנערות הרבות שהובאו לבית הנשים (הרמון) של אחשוורוש הייתה גם אסתר. 
עוד קודם ציווה עליה מרדכי, שלא תגלה את עובדת היותה יהודייה, אסתר הקפידה לציית להוראה הזו
והסתירה את מוצאה היהודי בבואה לבית המלך: "לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ,
כִּי מָרְדֳּכַי צִיוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד". 
מדוע ציווה מרדכי על אסתר שלא תגלה את מוצאה היהודי?

ניתן לשער שכבר אז הציקו ליהודים, ומרדכי רצה להגן על אסתר. 

מרדכי שאימץ את אסתר היתומה, המשיך לדאוג לה גם בשהותה בבית הנשים של המלך:
"וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים, לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ". 
מדוע מרדכי לא 'קופץ' לביקור? 

א. לתוך ארמון המלך אסור להיכנס. 
ב. לבית הנשים של המלך אסור לגברים להיכנס, רק לסריסים המטפלים בנשים מטעם המלך.

בבואה לבית הנשים מצאה אסתר חן בעיני הֵגַי שֹׁומֵר הַנָּשִׁים, והוא נתן לה יחס מיוחד ומועדף בכל התחומים,
תמרוקים, אוכל, שבע נערות משרתות.

הכנת המועמדות והופעתן לפני המלך

פסוקים יב-יד
להמשך קריאה..



 

 

 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat