דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » מגילת רות » מבוא קצר למגילת רות – תוכן, מידע ומסרים

מבוא קצר למגילת רות – תוכן, מידע ומסרים

© https://www.magicbible.co.il

מבוא למגילת רות – תוכן, מידע ומסרים;

לתשומת לבכם
על הדמויות, על ייבום, גאולה וחליצה ועל נושאים אחרים שמופיעים במבוא תוכלו לקרוא בהרחבה בכל אחד מפרקי המגילה. 

התקופה

אירועי המגילה מתרחשים לפי הפסוק הראשון בתקופת "שפוט השופטים".
תקופת השופטים  ממשיכה את תקופת הכיבוש אחרי יהושע, היא מאופיינת במלחמות רבות לחיזוק המאחז של השבטים בארץ כנען. השופטים היו מנהיגים שהנחילו ניצחון בעיתות משבר. תקופה זו נמשכה כמאתים שנה 1200 לערך – 1000 לפני הספירה.
בסופה של תקופה זו הוקם מוסד המלוכה. המלך הראשון היה שאול משבט בנימין וממשיכו דוד המלך מבית לחם יהודה, וכאן אנו מתחברים לסיפורנו, כי דוד הוא צאצא לרות ולבעז גיבורי הסיפור. 

תוכן המגילה

העלילה פותחת ברעב שפקד את ארץ יהודה, תופעה ידועה באזור זה הלוקה בהיעדר גשמים ובשנות בצורת. 
אלימלך, מבית לחם שבשבט יהודה, לקח את אשתו, נעמי ושני בניו מחלון וכיליון לגור בארץ מואב מפאת הרעב.
את המשפחה פקדו אסונות בזה אחר זה. תחילה מת אבי המשפחה, ולאחר מכן הבנים שנשאו להם נשים מואביות.
בשלב מסוים, כששמעה נעמי על תום הרעב ביהודה, היא יצאה בחזרה ליהודה, שתי כלותיה המואביות יצאו איתה.
נעמי התחננה לפני שתיהן שיניחו לה ויחזרו לבתיהן, אחרי לחץ בלתי פוסק מצדה, חזרה ערפה למואב, אך רות התעקשה ללכת איתה.

נעמי ורות הגיעו לארץ יהודה עניות ובודדות, רות יצאה ללקט שיבולים בשדה, כדרך העניים, הזרים, אלא שהתמזל מזלה והיא הגיעה לשדהו של קרוב משפחה של אלימלך, בעז. בעז היטיב עם רות ונתן לה יחס טוב ומועדף.
עם סיום עונת הקציר, בעצתה של נעמי, ירדה רות אל הגורן, שם עסק בעז ופועליו בזריית השעורים. רות בקשה שיקח אותה לאישה, כי הוא קרוב משפחתו של אלימלך, וכך יוכלו על פי חוק היבום (הסבר בפרקי הלימוד), להקים זרע למת. בעז הסכים, אלא שבדרכם לנישואין עמד מכשול בדמות קרוב משפחה מדרגה קרובה יותר, שעליו היה מוטל לפי הדין חובת לקיחת רות האלמנה. אחרי שהקרוב האחר סירב, נתפנתה הדרך לנישואי בעז ורות. ונעמי ורות זכו בשלווה ובילד/נכד, אבי אביו של דוד המלך.

מוטיב החסד 

  1. החסד הוא ערך עליון בחיי החברה.
  2. ה' משלם שכר טוב לעושי חסד.
  3. כל הדמויות הראשיות של המגילה הן עושות חסד.

פירוט בנושא החסד מופיע בכל אחד מפרקי הלימוד של המגילה.

מחאה נגד איסור נישואין עם נשים נוכריות

חרף האיסור החמור שמופיע בספר דברים כה, ה-י על נישואים עם בני ובנות מואב, מציגה המגילה גישה סובלנית כלפי הנושא.
רות המואביה משורטטת כדמות חיובית, טובת לב וגומלת חסדים, היא מתקבלת באהבה בעיר בית לחם, ונישאת לאחד האנשים החשובים במקום.

גולת הכותרת היא העובדה שדוד המלך הוא צאצא שלה ושל בעז.
המסקנה המתבקשת שאישיותו ומעשיו של האדם הם שקובעים השתייכותו לעם ישראל, ולא מוצאו הלאומי והדתי.

יד ההשגחה בסיפור

יד ההשגחה היא שמנווטת את האירועים בספר רות. פעמים שעובדה זו נאמרת במפורש ופעמים שהיא נרמזת.

אירועים שמתארים התערבות ישירה של ה':

ה' הוא שמחסל את הבצורת – כִּי פָקַד יְהוָה אֶת עַמּוֹ לָתֵת לָהֶם לָחֶם (פרק א, ו).
ה' הוא הפוגע בנעמי – כִּי יָצְאָה בִי יַד יְהוָה (פרק א, יג)…וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי יְהוָה. לָמָּה תִקְרֶאנָה לִי נָעֳמִי וַיהוָה עָנָה בִי וְשַׁדַּי הֵרַע לִי" (פרק א, כ-כא).
ה' שהביא את רות לשדהו של בעז מוכיח את דאגתו למשפחת אלימלך  – "בָּרוּךְ הוּא לַיהוָה אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַמֵּתִים" (פרק ב,כ).

ה' העניק הריון לרות – "וַיִּתֵּן יְהֹוָה לָהּ הֵרָיוֹן וַתֵּלֶד בֵּן" (פרק ד, יג), ונכד לנעמי: "בָּרוּךְ יְהוָה אֲשֶׁר לֹא הִשְׁבִּית לָךְ גֹּאֵל הַיּוֹם"  (פרק ד, יד).

אירועים שמתארים התערבות של ה' ברמיזה:

הגעתה המקרית של רות לשדהו של בעז: "וַיִּקֶר מִקְרֶהָ חֶלְקַת הַשָּׂדֶה לְבֹעַז"  (פרק ב, ג). 
הגעתו של בעז בדיוק בעת שרות שהתה בשדה: " וְהִנֵּה בעַז בָּא מִבֵּית לֶחֶם"  (פרק ב, ד). 
הגעתו של הגואל אל שער העיר בדיוק כשבעז רצה להיפגש עימו: "וְהִנֵּה הַגּוֹאֵל עוֹבֵר"  (פרק ד,א). 

האווירה במגילה

למרות שהפרק הראשון, רווי אסונות, האווירה בהמשך המגילה שלווה. הדמויות חיוביות, ואין מתח ביניהן. גם הסביבה החקלאית תורמת לאווירת השלווה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat