דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » בריאת העולם כיתות א-ב » בראשית פרק א לכיתות א עד ב

בראשית פרק א לכיתות א עד ב

© https://www.magicbible.co.il

בריאת העולם, אור, רקיע, צמחיה, מאורות השמים, בעלי חיים בים וביבשה, בריאת האדם, פירושים, סיכומים, פעילות ושאלות.

כאן לומדים תנ"ך בכיף

בריאת העולם

למעבר ⇐ לפרקי בראשית בכיתות הגבוהות לחצו כאן 

מותאם לתכנית הלימודים בתנ"ך
דרכי למידה מגוונות ומשמעותיות 
קהל היעד: מורים וכל המסייעים בלמידה ובהוראה, כולל הורים, בכיתות א עד ג.
מומלץ לקרוא כאן בקישור: איך ללמד את סיפור בריאת העולם לילדים. 

בכל פרק מפרקי הלימוד

⇐  פירושי מילים והסברים 
⇐  סיכומים
⇐  פעילות, משחקים, מטלות ושאלות
⇐ דרכי הוראה מגוונות ומשמעותיות עם היבטים רב תחומיים
⇐ העשרה

שימו לב

⇐ כל תוכני הלימוד בפרק ניתנים להקרנה על מסך.
⇐ הגופנים ניתנים להגדלה בהתאם לצורכי הלומדים.

פרק א מתאר איך נוצר, נברא, העולם על פי התנ"ך. תהליך הבריאה נמשך שישה ימים. בכל יום מתוארים הנבראים המייחדים אותו, ותפקידם בעולם.
תיאור הבריאה בכל יום נעשה באופן דומה, במבנה קבוע.

⇐
בכל אחד מימי הבריאה פעילות מיוחדת עם הילדים.

נושאים למיקוד

♦ הסדר והארגון של הבריאה. 
♦ רצף הימים והקשר ביניהם. 
♦ הבריאה כמעשה נצחי מתמשך ומתחדש – הצומח וגם החי הם בעלי כוח רבייה  והמשכיות. 
♦ התועלת של הבריאה – לנבראים יש תכלית ותפקיד בעולם. 
♦ מקומו של האדם כשיא הבריאה – "נזר הבריאה" (נזר =כתר), השולט על כל בעלי החיים האחרים.

בריאת העולם לילדים

תוכן עניינים

בריאת העולם

מצב העולם לפני הבריאה

פסוקים א – ב 
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.

בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. 
וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹוהוּ וָבֹוהוּ, 
וְחֹושֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם. 
וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. 

סיכום, תוכן

 

לפני שאלהים ברא את השמים ואת הארץ (היקום), היו כל היסודות נתונים באי-סדר, מעורבבים זה בזה. 
הכל היה מכוסה במים – תהום. החושך שלט בעולם, ורוח אלוהים ריחפה מעל המים.

איך נראתה הארץ לפני הבריאה?

♦  הדברים הקיימים היו במצב של תֹוהוּ וָבֹוהוּ, אי סדר.

♦  חושך היה בכל מקום.

♦  מים היו מעל ומתחת ליבשה

♦  רוח אלוהים, ריחפה מעל למים

שני פירושים לרוּחַ אֱלֹהִים:
א. רוחות סערו מעל המים.
ב. נוכחות אלוהים שרתה מעל למים.

יום ראשון - בריאת האור

פסוקים ג – ה 
הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות לקבלת הפירושים.

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: יְהִי אוֹר! וַיְהִי אוֹר.
וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי טוֹב.
וַיַּבְדֵּל (הבדיל) אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ.
וַיִּקְרָא (קרא) אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה. 
וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם אֶחָד.

סיכום, תוכן

 

ביום הראשון נברא האור בפקודת אלוהים.
אלהים הביע שבועות רצון ממה שברא: "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי-טוֹב". 

אלהים קרא לאור – יום, ולחושך, קרא לילה. כך נוצרה יממה.

תהליך הבריאה ביום הראשון

ציווי ⇐ ביצוע ⇐ נתינת שם ⇐ שביעות הרצון של ה' ⇐  נוסחת סיום


ציווי: "יְהִי אוֹר"
ביצוע: "וַיְהִי אוֹר".
שביעות הרצון של ה': "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי טוֹב".
"וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ".
בריאת האור יצרה הפרדה בין החושך לאור.

נתינת שם לנברא:  "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה". 

נוסחת סיום: "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם אֶחָד".

פעילות עם הילדים ליום הבריאה הראשון

חושך – הילדים יכסו במטפחות/רצועות בד אטומות את העיניים. הם יתבקשו לנוע במרחב ולתאר
מה הם 'רואים', ומה הם מרגישים.
הכוונה שיחושו עד כמה קשה להתנהל ולתפקד ללא אור.  
בריאת האור – ניקח יריעת בד גדולה ואטומה (אפשר מספר יריעות כאלה). הילדים יתכנסו מתחתיה,
ואז נדליק פנס חזק (שלא לתוך עיני הילדים), וכולם יקראו ביחד: "יהי אור, ויהי אור".
ניגודיות של האור והחושך – נחצה דף באמצעות קו שיעבור לאורכו. מחצית אחת שלו נצבע בשחור
ואת השנייה נשאיר ללא צבע. 
ביטויים ומילים לשינון ולהטמעה: 
"וַיְהִי-אוֹר". 
"וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר, יוֹם …".

שיחה עם הילדים על האור:
אור וחשמל 

נדמיין איך נראו חיי האנשים לפני שגילו את החשמל (מי המציא את נורת החשמל?). 

חשיבות האור 
האור חיוני לחי ולצומח. לא רק בני האדם זקוקים לו. גם הצמחים אינם יכולים לתפקד ללא אור
(ניתן לדחות שיחה זו לזמן לימוד יום הבריאה השלישי, עת נוצרו הצמחים). 

חוש הראייה 
נדבר על חמשת החושים ועל חשיבותו של חוש הראייה.
נדון בעיוורון, בקשיים של האדם העיוור וביכולת התפקוד של העיוורים למרות החוש הפגוע.
שיחה זו תעודד יחס ערכי ורגשי כלפי השונה, האחר.

תוכני פרק נוספים הפתוחים למנויים בלבד

  • מצב העולם לפני הבריאה
  • יום ראשון – בריאת האור
  • יום שני – בריאת הרקיע, שמיים
  • יום שלישי – חשיפת היבשה, יצירת מקווי מים וצמחיה
  • יום רביעי – בריאת המאורות
  • יום חמישי – בריאת החיים במים, העופות והתנינים
  • יום שישי – בריאת חיות היבשה והאדם
  • מטלות, פעילות ושיעורים

להמשך קריאה ולרכישת מנוי הקליקו כאן

« פוסט קודם
פוסט הבא »

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat